27.7.10

Teststrikking/ikke ferdig

Terri Shea, som har gitt ut boka Selbuvotter: Biography of a Knitting Tradition som også er kommet på norsk, planlegger å oversette og trykke opp den vanskelig tilgjengelige norske boka Norske Strikkemønstre.
Jeg nevnte den i et innlegg i 2006, sjøl har jeg bare en papirkopi: Den forsvant rett foran nesa på meg på et loppemarked i fjor - et sterkt minne.  

Boka er skrevet av Annichen Sibberen og ble gitt ut første gang i 1929. Den kom i hvert fall i ett opplag til, i 1947. Terri Shea spurte arvingene, som svarte ja. Men så trengte Shea noen teststrikkere, og jeg spurte om jeg kunne hjelpe henne, og votten under er reultatet.

En vott ferdig
Jeg har teststrikkka noen få saker tidligere. En sokk som ble satt på vent da designeren ble syk og aldri kom igang igjen, og en annen sokk der designeren egentlig ikke var så interessert i mine meninger i det hele tatt - men jeg fikk i hvert fall to mønstre ;)
Så teststrikka jeg marihønevottene til Elinor Brown. Da jeg så votten hennes tenkte jeg at det ville være en fin anledning til å finne ut av en teknikk jeg hadde jobbet endel med, men fant aldri ut av det.
Summa sumarum, ingen lang vita når det gjelder teststrikking. Men hindrer det meg i å spørre folk, likevel? Av og til er håpet større enn forstanden, ja.

Strikke fra diagram
Jeg ble informert om at jeg skulle strikke denne votten fra et diagram (ingen masker eller forklaringer på metoder som er brukt), og det lå mellom linjene at Shea ikke hadde tid til å sitte sammen med meg - dette måtte jeg finne ut av sjøl. Farger, masker, garn, tolkning, størrelse, strikkefasthet, metoder, forandringer og tilpasninger ble helt opp til meg.

Det ble ikke enklere av at diagrammet var annerledes enn bildet av den ferdige votten, og at det ser ut som om votten i boka må være strikket på pinner 0,0000005 mm-pinner. Jeg har pinner 1,75 mm, men valgte likevel pinner 2 mm, og så har jeg "oversatt" litt for å få det til å bli en normal størrelse. Finull ble helt uaktuelt, så jeg gikk over til det tynnere KnitPicks Palette. Jeg tror nok votten vil passe en ikke altfor liten tømmerhogger nå.

Nå er votten sendt til USA, og det gjenstår å se om min tolkning lever opp til Sheas drømmer om en vott. Uansett, jeg gleder meg til gjenopptrykket av boka ♕

--- Redigert ---
He, he, jeg tenkte jeg skulle slippe unna de gode historiene, jeg, de teststrikkingene jeg har gjennomført som faktisk har fungert. Men nei da, Torirot minnet meg på at jeg testa hennes Selbu Peace and Love-votter, og siden jeg nevner én god historie får jeg vel nevne Sirkel- og firkantsokkene til Marianne også. Begge ble veldig bra så da er det ikke mer å si om den saken ;)

17 kommentarer:

  1. Så kult at den boken kommer på nytt! Har såvidt sett den, og det er jo en skatt.

    Votten ble fin, forresten.

    SvarSlett
  2. Så spennende at den boka kommer på nytt. Jeg er den lykkelige eier av boka fra 29, kjøpt på loppemarked tror jeg. Har brukt den masse. Det jeg liker med den boka er at man må tenke selv, akkurat som hønsetrikkbøkene fra 70-tallet. Vi er så opphengt i at vi må ha oppskrifter på alt mulig, men disse bøkene oppfordrer til å leke litt. Det er disse bøkene jeg har lært å strikke av - i tillegg til at jeg har lært noen smarte grep av min mor.

    SvarSlett
  3. Anonym27.7.10

    Annichen Sibbern Bøhns bok er en liten skatt for alle som er interesserte i gammel strikkekultur. Det er utrolig mange flotte (og glemte?) mønstersnutter der. Flotte greier at Terri Shea vil lage et opptrykk - håper at det ikke blir et direkte opptrykk, men heller en versjon tilpasset vår tids metoder og materialer.

    Hjorten var jo superflott :)

    SvarSlett
  4. that´s wonderful.
    gorgious.

    SvarSlett
  5. Vilken fin vante!

    SvarSlett
  6. Da har vi noe å glede oss til. Flott mønster:)

    SvarSlett
  7. Spennende!
    (Og jeg ble bare litt fornærma for at du ikke nevnte at du har teststrikket for meg også:-) )

    SvarSlett
  8. Vilket spännande projekt. Men det kan vara vanskligt att sticka efter gamla mönster. Jag har också märkt att mönstret och bilden av det stickade plagget inte alltid är likadana!

    Men om någon ska klara det så är det du! Hoppas att Terri blir nöjd.

    SvarSlett
  9. Spännande att boken skall komma ut på nytt...det ser vi fram emot. Din vante blev i alla fall fin:-).
    Gillar Selbuvantar och skall få sticka det med Annemor Sundby på stickstämman - det ser jag fram emot.
    Stor svensk social kram!

    SvarSlett
  10. Anonym28.7.10

    Hej! Hvor var det sjovt at høre om Annichen Sibberns bog. Jeg har lige fået den af min søster, som har købt den på et dansk loppemarked her i sommer. Sikke lille verden er! Spændende med Terry Sheas oversættelse, jeg har stadig hendes Selbu-votte bog til gode, men vil meget gerne se/eje den! Hilsen Karen fra DK.

    SvarSlett
  11. Øv jeg skulle ikke være anonym!
    Karen

    SvarSlett
  12. Er så heldig å ha arva boka etter mormor - skal bli spennande å sjå den nye.

    SvarSlett
  13. Så spennende!! Gleder meg til boka....

    SvarSlett
  14. Oj, den boken har jeg! Arvet etter farmor, sammen med syltynne strikkepinner i stål. Jeg har 1929-utgaven, den kostet kr 3,92. Jeg fant 1947-utgaven på biblioteket - den har noen flere diagrammer såvidt jeg husker men ellers var de like (dette var noen år siden så det er mulig jeg husker feil). Har faktisk strikket selbustrømper etter diagram i boken, men med mye tykkere garn og færre masker.

    Grunnen til at votter og diagram ikke alltid stemmer, skyldes at det stort sett er gamle plagg som fru Sibbern har tegnet diagrammene etter - altså i motsatt rekkefølge.

    Gøy at du har teststrikket - og votten ble fin! Skal bli spennende å se åssen Terri Sheas bok blir.

    SvarSlett
  15. Gøy at den kommer på ny! Jeg er den heldige eier av et eksemplar, funnet blant håndarbeidsbøkene etter min bestemor.

    Og jeg har også tenkt endel på det med strikkefastheten på de vottene der. Lurer på hva slags garn de brukte. Kanskje de strikket vottene skikkelig fast, slik at de skulle holde lenger?

    SvarSlett
  16. see why we love you so much: how else would be know about this great book that eventually be translated?

    Congrats on the hard work to work out the mitten pattern, too!

    But those thin thin needles ... wow.

    SvarSlett
  17. Så mange av dere som har den (heldiggriser!). For en stund siden åkka jeg meg over at det var så få strikkebøker å finne på antikvariat, til en antikvar. Han fortalte at kvinner var flinke til å beholde disse bøkene, evn at de ble snappa opp i arveoppgjør - det var riktig observert at det er sjeldent de kommer ut i salg.

    Tora, jeg lurte på om jeg skulle ha strikka dem i Rauma Lammeull, jeg tror det ligner litt på Palett (men jeg hadde ikke fargene)? Ellers kan de jo ha vært håndspunnet, da blir det jo så tynt som det er mulig.

    Annepålandet, da ble det nok litt feil at jeg strikka etter diagrammet i stedet for votten :(

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...