21.7.10

Strikk dem inn

Det overrasker meg stadig at folk åkker seg over alle garnendene som skal syes inn når et strikketøy er ferdig. Og kanskje det hindrer noen av dere å strikke med mange farger også, fordi endene skal syes inn etterpå. Og så veit du at det bare blir liggende, altfor mye styr.

Men - det trenger ikke være sånn hvis du strikker dem inn etter hvert, disse fæle garnendene. Det er ikke noen mirakelkur for jeg tror egentlig ikke det tar noe kortere tid å strikke dem enn å sy dem inn. Jeg tror bare det fungerer psykologisk: En og en garnende underveis er bedre en 37 på slutten.


Teknikken er uansett superenkel. 6-7 masker før du skal bruke den nye tråden strikker du den inn på baksiden av de maskene du strikker på. Og omvendt, strikk inn den avsluttende enden 6-7 masker etter at du er ferdig med tråden. 


Sånn ser det ut på baksiden.


Og sånn er det på forsiden, usynlig.

Jeg har også lagt inn et par korte videosnutter (se under sider øverst på siden) hvis du skulle trenge litt mer hjelp.

17 kommentarer:

  1. Det er rart hva man kan lure hjernen med. Dette er noe jeg har lest/hørt om noen annen gang men når jeg strikker så er det som bortblåst og så sitter jeg der med alle tråder på slutten. Skal prøv og huske det neste gang.
    Takk før påminnelsen og beskrivelsen!

    Pernilla

    SvarSlett
  2. Jeg er ikke veldig strikkesmart ... så dette forstod jeg ikke. Men det høres ut som en metode midt i blinken for meg (...jeg følte meg veeeldig truffet av teksten din)

    Kan du være så snill å lage en liten video slik at selv jeg kan lære dette, vær så snill...?!

    SvarSlett
  3. Smart! Men jeg er litt engstelig av meg og syns 6-7 masker festing av tråden høres VELDIG lite ut - holder det da?? Spesielt med glatt garn vil det vel gli ut???

    (Har visst et litt nevrotisk forhold til trådender, har jeg skjønt, etter å ha lest flere steder om hvordan andre gjør det...).

    SvarSlett
  4. life in yonder, oppe under i blogg-bildet mitt ligger en lenke til en side som heter Strikkemetoder, der finner du dem.

    Annepålandet, betimelig spørsmål. Vanlig norsk ull tover jo litt ved bruk så der er det ikke noe problem. Jeg har ikke hatt peroblemer med Wollmeise heller, men kanskje fordi jeg kler meg og behandler tøyet som voksen. Kanskje i barnetøy feks, som dras og sli vil det være sikrere å strikke flere i?

    SvarSlett
  5. Det er jo såre enkelt å gjøre ser jeg. Skal prøve å huske det til neste gang jeg strikker med flere farger:)

    SvarSlett
  6. Så morsomt at du skulle skrive et innlegg om dette akkurat i dag! Jeg har aldri hørt om eller tenkt over dette før for et par timer siden da jeg (va Ravelry, så klart) kom over en blogg som forklarte noe lignende.

    http://sockpr0n.blogspot.com/2006/10/how-to-weave-in-ends-while-knitting.html

    Så da har jeg to metoder å prøve ut! Hvertfall den jeg linker til kan også brukes om en strikker mønsterstrikk med lange hopp, og det kan nok sikkert din metode også.

    SvarSlett
  7. kamelone, takk for lenka :) Faktisk gjør jeg det sånn når jeg strikker fram og tilbake, jeg også, men problemet er at den metoden er dårlig på rundstrikk fordi den skaper hull fordi begge trådene vil være på venstre side og det blir ingen tråd som blir "maske" mellom høyre og venstre side av overgangen.
    Ved anledning skal jeg utvide og vise det i praksis. Begge er to gode metoder, men dekker to områder av strikking.

    SvarSlett
  8. super smart,takk for den:)

    SvarSlett
  9. Lurt! Nå gjelder det bare å huske det...

    SvarSlett
  10. Ja dette er jo smart, alternativt er åå feste trådene etter hvert!

    SvarSlett
  11. He, he, ja, dette høyrest jo forlokkande ut, men eg har slutta med det av di det er irriterande å strikka dei inn også. Dessutan har eg heldigvis endt opp med å finna det lett meditativt å sy inn haugevis av trådendar.

    SvarSlett
  12. Det ser jeg veldig pent og greit ut på ditt eksempel, men jeg sliter med at tråden synes fra forsiden, jeg... Men nå er ikke jeg dreven på mønsterstrikk, heller, så mulig det ville blitt bedre med trening... *ler*

    SvarSlett
  13. Jeg er litt enig med Mono - det har lett for å synes på forsiden hos meg også, særlig hvis hvitt er med i bildet. Så jeg sverger til samme metode som Liv - fester trådene etter hvert. Strikker litt, tar en pause og fester tråder, strikker litt osv. Fint for armene med litt avveksling og passer fint når man må følge med på innspurtene i Tour de France for eksempel.
    Ellers likte jeg setesdølenes metode veldig godt - ære så nøye da??!!

    (Og ellers så behandler jeg tøyet mitt som en voksen jeg også altså, bare så det er sagt, haha ;-)

    SvarSlett
  14. I boka Dominostrikk står det også en metode. Hvis jeg bruker ullgarn, bytter jeg tråd ved å spytte på endene og tvinne dem sammen med hendene. Det er et eldgammelt råd! Spytt inneholder nemlig et limstoff også... Bare en kommentar... Synnøvehilsen

    SvarSlett
  15. Så smart! Takk for tips :)

    Nå er jeg riktignok ikke av dem som klager mest over festing av tråder. Av den ulykksalige grunn at mine strikkeplagg gjerne blir liggende uferdige... Hmpf. Det er også status for min Perlekrepp-jumper som du spurte om. Men kommentaren fra deg fikk meg faktisk til å flytte strikketøyet fra en usynlig plass innerst-underst-bakerst, til nå å ligge like ved godstolen. Så plutselig fortsetter jeg.

    Ha en fin, fin sommer fortsatt!

    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  16. Takk for tips! Jeg tror jeg forstår det nå. Forstår det helt sikkert først når jeg setter meg ned å prøver.

    babyteppene dine er helt utrolige!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...