25.7.10

Strikke med to farger vrangt

Vel, det er ikke helt sant at jeg bare strikke mønsterstrikk på sokker (nevnt i en kommentar tidligere). Da jeg skulle strikke halsåpninga på denne babygenseren, Mamma, jeg fant fargestiftene dine, sto jeg overfor valget: Klippe eller strikke fram og tilbake? Og siden det er en ganske liten genser (6-8 måneder gjetter jeg) så føltes det litt klumpete å klippe og ha en ekstra klippesøm på baksiden. 


Så jeg bet i det sure eplet og strikka de siste 10 cm fram og tilbake. Jeg prøvde i størst mulig grad å unngå mønsteromganger på vranga, og som det kanskje syntes så er toppen noe enklere enn resten av genseren - som er strikka rundt.

Jeg bruker også anledningen til å vise hvordan jeg strikker vrangt med to farger.


Genseren er strikka i rester av Wollmeise, på pinner 2,5 og 3 mm. Den veier 121 gram, og den fine knappen er fra Snella & Petronella - som er så hyggelig at de gir bort en knapp hvis man sender dem et bilde med et ferdig prosjekt med en av knappene deres.

Jeg leste tilfeldigvis at raglangensere er de genseren som er best for småbarn - de sitter best, men det var aldri aktuelt å lage den på noen annen måte. 


Bare et par kjappe ord om bakgrunnen for genseren. Eldstesønnen ba om noen bilder fra da han var liten, og da fant jeg et bilde av ham i en genser jeg strikka da han var noen få måneder gammel. I Perlekrepp, og i akkurat disse fargene. Sentimentalitet, antar jeg, fikk meg til å strikke genseren på nytt.

Fins Perlekrepp lenger?

17 kommentarer:

  1. Anonym25.7.10

    I wish I understood what you were saying.
    I'd have used a neck steek, done the whole thing in the round, in the manner of Fair Isle.
    Good job, baby will love it.
    Sue

    SvarSlett
  2. Tre bela svetero.

    SvarSlett
  3. Det er flott med sånne gensere på barn. Mønsterstrikk på vranga er jo noe herk, det må sies. Men jeg ser at det ofte blir fint, finere enn det andre. Grunnen er sikkert at jeg bruker mer tid, det er en mer omstendelig måte å strikke på. Det ble fint hos deg også! Skal en bli ferdig må en avogtil svelge slike kameler;)

    Og, nei Perlekrepp finnes desverre ikke - det var et deilig garn i likhet med Triplex. Begge disse ble tatt ut av produksjon tidlig på 90-tallet (tror jeg det var)

    SvarSlett
  4. Hei!! Søt genser!! Har sansen for hønsestrikk!! Har laget mange personlig tlpassede i en periode.... Jeg har også strikket med raglan og satt glidelås i den ene fellingen, og de har vært veldig populære hos mottakerne. Men den måten og strikke mønster på vrangen skjønte jeg ikke noe særlig av. Men jeg må se på videoen din omigjen!! Jeg husker også perlekrepp, men det var ikke favorittgarnet mitt fordi det delte seg så lett. AnneK:-)

    SvarSlett
  5. Flott genser!

    Jeg strikka ei babyjakke med sauer for etpar år siden, den skulle jo egentlig strikkes rundt og klippes opp, men det var såpass få mønsteromganger at jeg fant ut det var like enkelt å strikke fram og tilbake. Tok litt lenger tid, men monteringa ble enklere...

    SvarSlett
  6. Den genseren ble jo skikkelig fin og fargeglad:)

    SvarSlett
  7. Jeg feiger ut og velger bort sånne der jeg må strikke vrangt tilbake. Så det er et mål for fremtiden,å ikke feige ut, men hoppe i det!

    SvarSlett
  8. Super-kul genser - jeg elsker hønsestrikk!!!

    SvarSlett
  9. Anonym, yes, sorry about that, Sue, bit what I am saying is that since this is such a small project I prefer to knit back and forth here. I don't want all that fabric on the backside (the steek) when it's a baby sweater. And then I just show how I purl stranded.

    Trikada, muchos gracias.

    Annepålandet, vi får komponere en sammen, en "Ann (-e) på Landet"-genser: Kuer, griser, mus, hus, og kanskje én elefant bare for å bryte gårds-monotonien ;)

    Liv, synd det med Perlekrepp. Som AnneK så husker jeg det som lettdelig, men det var mye fine farger, og et godt, tynt ullgarn. Tøyet holdt seg godt også, syns jeg å huske?

    Marit og Ulla-Bella, takk :)

    SvarSlett
  10. Nydelig genser! Du er så flink til å velge fargekombinasjoner!

    SvarSlett
  11. strikkepanja26.7.10

    Videoen var veldig informativ! Supert at du har lagt den ut på bloggen. Genseren er kjempefin med fantastiske farger :)

    SvarSlett
  12. Jeg deltok en gang på et Kaffe Fassett kurs i Canada og strevde meg forderva fordi jeg skulle strikke fram og tilbake med flere farger. De andre "kastet" med tråden , noe jeg ikke kunne fra før.
    Men- når du henter tråden slik at du bare må strikke i bakdelen av den når du er på forsiden så ble det ikke så mye "vas" av tråder rundt hverandre på vrangen heller! Genialt. Må prøves en gang jeg skal gi meg i kast med noe slikt!
    Forøvrig- en fabelaktig blogg. Alltid. Men så står det jo en kvalitetsstrikker bakom:-) Ha en god dag.

    SvarSlett
  13. hei! kjempefin genser!
    jeg er litt nybegynner i hønsestrikk, men har funnet meg et triks for å strikke fortere ,

    de to trådene, holder jeg den ene over venstre pekefing, den andre over venstre pekefingen og langefingen.

    når jeg strikker vrange masker bruker jeg norvegian purl ( det ligger video fra cat bordhi på norvegian purl på youtube), men man kan helt greit bruke vanlige vrange masker og plukke garnet,

    man passer alltid på å ha garnet i samme rekkefølge over fingrene, for fargedominans, snur man og strikker fra vrangen, bytter de to trådene plass.

    om man har mange masker med en av fargene på rad er det lett å "Plukke" garnet fra under eller over det andre garnet som følger med, og vips så er det pen "bakside" uten for mye lange snorer på hønsestrikket.

    SvarSlett
  14. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  15. Nydeleg genser!

    SvarSlett
  16. Takk for tips :) Har altid lurt på hvordan jeg skulle strikke mønster på vrangen.

    SvarSlett
  17. En nydelig genser i herlige farger.. :) Jeg har begynt å strikke rett tilbake, jeg da.. Alstå jeg strikker rett fra venstre mot høyre, og dermed slipper jeg å strikke vrangt i det hele tatt.. :)
    Ha en flotters dag!
    Kristin

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...