29.7.10

Hypotese: Wollmeise-eksem

Advarsel: Denne bloggen inneholder 1) ikke ett strikkebilde og 2) et ekkelt nærbilde av en eksemfinger!

Den siste tida, de siste månedene, har jeg hatt eksem på et par fingre på høyre hånd og brukt den fantastiske franske L'Occitane en Provance for tørr hud - uten at det er har blitt noe bedre av den grunnen. Jeg har fått mykere hender, men såret har ikke grodd. Jeg har trodd det har vært fordi jeg er mye i nærkontakt med vann og såpe og håndsprit, men det har faktisk blitt verre nå i sommerferien - hvor man som kjent ikke vasker seg ;)

Så da Mariann stilte spørsmålet om andre har reagert på Wollmeise-garnet på Ravelry (Ravelry-lenke) falt ting på plass. Det vil si ... jeg vet ikke om dette har noe sammenheng så jeg skal prøve et par uker uten Wollmeise og se om jeg blir bedre.

Ikke pent ...
Nå er jeg tilbake i jobb etter sommerferien også, så det burde være greit å se om det blir forbedring eller ikke.

Eh nei, jeg har ingen planer på dette tidspunktet å selge unna Wollmeise-lageret mitt ;)  Det kan se ut som om det er innholdet i vaskemidlet som Claudia bruker, Perwoll, så det skulle ordne seg hvis jeg vasker garnet på forhånd.

Mariann og jeg er spesielle i betydningen at vi strikker veldig mye med Wollmeise, men det er jo endel andre der ute som også gjør det. Har dere reagert?

15 kommentarer:

  1. Jeg har ikke reagert på Wollmeise, men jeg har lest om andre som har gjort det og som må vaske garnet før de strikker det. Desverre husker jeg ikke hvor jeg leste det, men om jeg finner det igjen skal jeg heller sende deg link om du er intr.
    God bedring!

    SvarSlett
  2. Vilken fasa att tro att man allergisk mot ett garn....hoppas det är tvättmedlet för då är det ju inget problem. Kanske kan Claudia byta tvättmedel om det är många som reagerar...

    SvarSlett
  3. Har opplevd slik finger selv. Tror nok det er garnet.

    SvarSlett
  4. du? hvilken finger er det egentlig? for om d var venstre pekefinger - så ville æ ha tenkt på at d var gnagsår, et dypt et sådann - og så ville æ ha pakka fingern inn i compeed mens det helet. Æ har strikket endel med Askeladen uld garn - og e ikje fremmed før at det gir tendens til gnagsår på pekefingeren som holder tråden. Å så tenkte æ at du strikker mye med Wollmeise, på små pinner størrelser - og ut fra dine lekre bilder så har æ et inntrykk at du har fast strikkefasthet - og kanskje da holder tråden tett på fingeren - og dermed får gangsår...
    Nei nu ska æ støvsuge :)

    SvarSlett
  5. It's also possible that this is a reaction to the needles. I hope you solve the problem quickly.

    SvarSlett
  6. Håper det ikke er garnet du reagerer på da. Jeg bruker stort sett bare wollmeise og har ikke merket noe, men jeg må si at min lidenskap er ny av året. :-)

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. oooh, it can't be the Wollmeise LOL (hopefully not, anyway) but having just washed my shawl I was surprised (very pleasantly) at how much softer it was.

    Obviously something is bothering you. I am the Princess of skin reactions for soaps w/lots of chemicals -- you didn't change anything else like dishwashing soap or hand soap at home or at work (always an issue for me). I get eczema on my thumb from most dishwashing liquids, but my hands also don't like rubber gloves very much -- allergic to latex, and then the other kind don't let the skin breathe. I told you I was a Princess.
    But hopes it gets better! (and I also do very well w/L'Occitaine hand cream w/ lavender!)

    SvarSlett
  9. Dan, I am just writing that after a couple of days off the yarn, my finger is getting better. It might be a coincidence, but I think I will wash the yarn before using it whenever possible, and just wait for Claudia to change her washing detergent. It is really no big deal, just good to know what (if?) is bothering my fingers.

    Maria, men nå strikker jeg ekstremt mye med det også, da.
    Takk Irmelin, jeg har søkt litt på nettet om dette også, og sett at det ikke bare er meg.

    Interessant, Ulla-Bella! Det er altså flere som har reagert, men langt de fleste gjør det ikke. Tenk så mange som strikker med dette garnet nå og så er det bare et fåtall av oss (oss følsomme, prinsesser-på-erta-typer ;p) - det må sies det også. Etter et par dager uten å strikke med det er jeg faktisk bedre.

    SvarSlett
  10. Det så vondt ut. Får håpe det bare er vaskemiddelet da, selv om det blir litt ekstraarbeid å vaske garnet før strikkingen.

    SvarSlett
  11. Interessant indlæg. Jeg har altid undret mig over, hvorfor wollmeise garn skal stinke af parfume.

    SvarSlett
  12. Eftersom det kun er lykkes mig at få tag i ET nøgle Wollmeise , kan jeg ikke rigtig udtale mig , men vaskepulveret kunne være synderen :-)

    SvarSlett
  13. Uff da - dette så ikke godt ut. Jeg har ingen erfaring med garnet så jeg får bare ønske deg "god bedring" og håper du snart er å se "med pinner":-)
    God lørdagskveld!

    SvarSlett
  14. Uff.. nå har jeg akkurat like fingre som deg.. are at jeg har det flere steder.. og ikke noe tydelig preg av at det er garn.. (jeg har det på knokkelen på ringfingeren.) Kan ikke skjønne at det kan være garn.. :( Men kanskje jeg må se muigheten for at det kanskje er det nå..? Uff.. jeg fikk heller ikke den kremen du nevnte til å fungere.. og heller ikke noen av de andre fem jeg strikker med :P Håper du blir bra da :)

    SvarSlett
  15. Leste dette først nå, men ja, jeg reagerer veldig på Wollmeise før jeg har vasket det... Fikk utslett i ansiktet og på begge armene jeg og ingen skjønte noenting før jeg oppdaget at jeg ble verre etter noen timers Wollmeisestrikking en kveld. Men etter å ha skrudd av pinnene og vasket hele strikketøyet hadde jeg ikke mer problemer.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...