19.7.10

Hælproblem - trenger hjelp

En ting er å strikke til seg sjøl, til og med til andre som skal få det i gave. Noe helt annet å skrive mønstre som folk skal betale for. Og når dette (se bildet under) er hva folk kjøper så må noe gjøres. Problemet mitt er at jeg ikke vet hva ennå.


Hullene oppstår mellom hælen og de to maskene som felles i siden for å forme den. Og det er det samme problemet på begge sidene, altså enten jeg feller to vrangt sammen eller tar én maske løst av, strikker neste, og tar den løse over den strikka. Jeg har også prøvd å strikke maskene vridd, og å strikke 1. maske på neste side av fellinga (i stedet for å ta den løst av), men det har ikke gjort saken bedre.
Hadde jeg ikke sett at andre har det samme problemet med hælene mine så ville jeg trodd det var et personlig problem - det er nok først og fremst valg av feil metode.

Har du et forslag til en annen fellingsmetode?

8 kommentarer:

  1. For meg kan det virke som det er to-tråds designet, mao bare på dette mønsterdesinget?
    Leste et sted at man kan strikke kantmaskene med begge tråder for å få det jevnt og så "dra litt" i den fargen som ikke egenlig skal være der. Kan det være en ida, - å finne en løsning der begge trådene er med i fellingen?

    SvarSlett
  2. Jeg er nok en person som velger minste motstands vei, og hadde tatt en stoppenål med en dertil egnet farge, og nestet det vakkert sammen. Og jeg smilte da jeg leste innlegget ditt i går. Jeg ville ALDRI klippet i Wollmeise så utrolig vanskelig som det er å få ta i!!?? AnneK:-)

    SvarSlett
  3. Anonym19.7.10

    I'm knitting a pattern now (do a google search for "Nutkin sock") that is working quite well. It uses a lot of yarn over/SSK or yarn over/SSP. But it's holding together very tightly at the heal without being lumpy. I think the combination of new stitches created with the yarn overs and decreases from the ssk/ssp is the secret. Might be worth a try.
    -Seattle

    SvarSlett
  4. Anonym19.7.10

    For mig ser det ud til at skyldes det flerfarvede strik... altså at "the float" bag de hvide masker er for lang og derfor kommer til syne ved den blå...

    Vil være meget interesseret i at høre, om du kommer frem til en løsning.

    Kh Karen

    SvarSlett
  5. Thanks Seattle, and glad to see you back even if I offended you with my generalisations yesterday!

    Karen, jeg tror du har rett, at dette først og fremst er et spørsmål om at det er to farger. Både Marianne og Merete har kommet med gode innspill, så det kan nok bli bra dette :)

    Quiltefia, nei, ikke bra nok ;)

    SvarSlett
  6. blir det ok om man påden ene siden snur maske nr to på venstre pinne, og strikker de to første maskene på venstre pinne sammen i bakløkken?

    og på den andre siden snur første maske og strikker dem sammen i framløkken?

    tror jeg så dette på ravelry ett sted der en strikket sokker i flere farger, og gjorde dette for å kunne strikke i mønster og felle.

    SvarSlett
  7. Anonym12.11.10

    For meg skjer det selv om jeg har bare en garnfarge. Når dette området er ferdig strikket tar jeg heklenålen og hekle/strikker opp en maske som blir med videre. Da får man beregne den med i antall masker for felling/mønster. Det syntes ihvertfall jeg blir ok.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...