3.3.10

Forts. Større plagg med hjemmefarget garn, del 4

Ja, må jo avslutte dette kapitlet ...

Jeg spurte om råd ang. skjuling av klippekanten på Plum Frost-jakka mi da jeg prøvde å være smart uten at det gav det forventa resultatet. Og så syntes den klippa kanten, og gav den ellers fine jakka mi et rufsete og uferdig inntrykk.

Det jeg gjorde for å redde denne jakka ble at jeg strikka to stolper, hver på 8 masker.


Disse festa jeg over klippekanten.


På høyre side syntes stolpen sydd på, venstre side er klippekanten fortsatt synlig.


Og sånn ser det ut på framsiden - ikke synlig i det hele tatt.


Tusen takk til alle som kom med innspill til dette med klippekant. Nå vet jeg alt om saken, og får lyst til å strikke enda en bare fordi jeg kan så mye :D

10 kommentarer:

  1. Ja, historien endte jo bra og jakka ble superflott!!!
    Men jeg kom plutselig på noe som jeg syntes hørtes veldig lurt ut, haha. Vet ikke om de fortsatt selger håndstrikkede kofter på Husfliden, for det er ca hundre år siden sist jeg var der. Men hvis de fortsatt gjør det, kan det jo være en ide å sjekke hvordan de gjør knappestolpene der. I de gode gamle dager var de veldig nøye på at alt sånt var perfekt, og hvis det fortsatt er sånn, må jo dette være stedet å snoke gode tips??!
    Skal sannelig ta meg en tur dit selv jeg.

    SvarSlett
  2. Meget flot, det er jo et rent kunstværk.

    SvarSlett
  3. As always, beautiful!

    I am so scared of steeking.....

    SvarSlett
  4. Hello lady with magic hands, magic stitches and yarn...! This one is gorgeous as ever.

    SvarSlett
  5. Anne på landet, kanskje vi skulle hatt et strikkekurs (bedt Husfliden?) i stolpestrikking ;)
    Kommer du til Oslo sentrum, send en beskjed da vel, så kan vi møtes ... ?

    Bebiane, takk :)

    Thea & Lucy, tahnks ladies, I so love a nice comment. I think I must have had too few in my childhood ;)

    SvarSlett
  6. Nydelig! Jeg har såpass små klippekanter at dette ikke er et problem på den måten. Men jeg har dog sydd maskesting langs kantene på fremsiden for å pynte på et prosjekt, så jeg skal ikke si noe.

    Ang. den islandske boka: Ja, den er definitivt verdt det. Kanskje enda mer for deg enn for meg, siden du strikker så mye mønster med to farger.

    SvarSlett
  7. Hei!! Det er vel du som burde holde det strikkekurset!!! Hvis det er håndstrikkede kofter på husfliden, er det vel ikke de som jobber der som har strikket..... Jeg må også gjøre noe med klippekanten. Prøvde å hekle, men det ble klumpete..... Tenkte på å lage et skråbånd av et hyggelig stoff. Jakka di er den fineste jeg har sett!! Hadde den faktisk på skjermen noen dager, men nå er den byttet ut med Himmelblå...... Hilsen AnneKari:-)

    SvarSlett
  8. Det aller enkleste er jo å plukke opp masker bak og strikke den på. Da blir den ennå mer fleksibelt.

    SvarSlett
  9. Anonym4.3.10

    Du kunne også strikket et bånd i tynnere garn i samme farge. Hilsen Toril A.

    SvarSlett
  10. Jeg endte med å strikke glattstrikkstolpe. Da er det bare å brette den rundt klippekanten. Etter damping ble det ikke klumpete i det hele tatt, og veldig pent. Jeg trodde jeg måtte ha vrangbordstolpe hvis jeg laget vrangbord nederst, men det er helt fint med glattstrikk.

    Men jeg tror også det bare er i wollmeise det blir problemer med ekstra belegg. Garnet er så glatt at det vil synes hvis man syr på noe sånt. Bugga er lodnere.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...