6.3.10

Ira Glass om å bli god

Ira Glass er en kjent amerikansk radioreporter, kjent fra radioprogrammet This American Life (= Sånn er livet på amerikansk).
- OK, hva gjør han på en norsk strikkeblogg?
- For det første lytter jeg til de ukentlige prgrammene hans, og har en veldig stor respekt for det han bringer til torgs. For det andre sier han noe i dette klippet som er verdt for mange å lytte til.



Det han sier er prøv, prøv og prøv, og gjør det enda en gang til, practice, practice and practice. I begynnelsen så er vi drevet at at vi vil, men vi ser at vi ikke får det til; vi ser sjøl at vi ikke er så gode. Og her gir endel opp.
Men det han sier - og viser - er at selv når man ikke gir seg, og blir bedre og bedre rett og slett fordi man prøver og prøver, selv da gjør man dårlige ting. Og det er like så viktig å gi seg da heller.

Smart mann, ikke sant?

2 kommentarer:

  1. Thank you for posting this. So many things take practice, practice, practice to do them well. It is good to be reminded of that.

    SvarSlett
  2. Thanks for posting this video. It really is a wonderful treatise on developing the creative process. And pep talk for the budding artist. And apparently it's one of a series which I will have to check out.

    My husband and I and both adult offspring are huge fans of Ira Glass' - isn't it funny that I come to your Norwegian blog to learn about this! And while the show is called "This American Life," in thinking about it, the themes in his stories are universal, and it could easily be called "This Human Life."

    I

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...