2.3.10

Farger!

Nei, dette er ikke et innlegg om fargelære. Jeg skulle gjerne skrevet dét innlegget, men ordene mine er rett og slett begrensa, jeg kan ikke forklare hvordan jeg setter sammen strikkeplagg og farger. Langt mindre komme med råd.
Noen blogginnlegg her er rene dagboksnotater, og dette kan sies å være det. Har du kommentar til farger og det jeg prøver å si, kom gjerne med det i kommentarfeltet; jeg vet ikke hvordan jeg skal uttrykke dette.
Men - det jeg er (blitt relativt) god på er å se når noe fungerer, og dette (se bildet under) fungerer ikke. Det vil si, jeg syns hjerte- og blomsterborden mot det hvite fungerer bra i det andre vognteppet jeg er i gang med. De mosegrønne (Mistelzweig) hjertene og den sennepsgule (Serpentin) blomsterraden er farger som både står godt med hverandre og mot den hvite bakgrunnen.


Intuitivt vil det ikke være noe problem å innføre enda en grønnfarge i dette teppet. Men når jeg begynner med hovedmønsteret i - faktisk ikke helt mørkt, men mørkt nok grønt (Pine), så gir den opplagt for sterk kontrast mot det lyse. Etter bare noen få omganger dominerer den, og de to andre diagrammene vil komme helt i skyggen. Jeg tror det er noe med at den mørkegrønne fargen inneholder mer svart enn de andre, og derfor blir den dominerende.

Jeg kunne gjort dette annerledes ved å la den mørkegrønne være bunnfarge og den hvite da bli mønsteret, og også gjort det mønsteret mye større. Da ville jeg sagt: Dette er hovedmønsteret, de andre delene er støttefunksjoner. Men det er ikke det jeg ønsker. Jeg ønsker et teppe der alle de tre delene er relativt samstemte, relativt likeverdige.

Så - tilbake til garnkurven for å finne en lysere farge som går med mosegrønt og sennepsgult. Farger er morsomt - egentlig :)

Å ja, må vel også nevne: Nytt barneteppe til ny baby :)

12 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig! Kan jeg foreslå noe innen høstfarger? Noe litt brent? Rust eller litt sånn "skittent"? Ellers blir dette bare lekkert. Lykke til... :o)

    Hanne-Kristine

    SvarSlett
  2. Gratulerer med nok et barnebarn? Vognteppene dine blir nydelige Ann.

    SvarSlett
  3. Hanne-Kristine, jeg tenkte det jeg også, men akkurat nå er jeg litt oppbrukt på akkurat den delen av fargesireklen. Ellers, et godt forslag :)
    Mariann, nei, dette er et bestillingsverk, ikke til eget.

    Takk begge to ♥

    SvarSlett
  4. enig så enig!
    Og du endte da opp med en farge som passet sammen med de anre til slutt :)
    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  5. Heilt enig - det er den store lys/mørk kontrasten som slår inn her. Brukar du den, så må det vere SMÅ mengder. Dessutan er den grøne kald, medan dei andre er varme, og det gjev også ein kontrast. Kva med ein dempa lyngfarge, eller ein varm turkis? Du veit, slik passe "skitten", som Hanne-Kristine er inne på. Ellers: lekkert!!

    SvarSlett
  6. Hei!! Farger er kjempegøy, eller noen ganger ganske vanskelig. Hvis man ikke "bor" i et garnlager....Jeg er enig i at du bør finne en mildere farge, hva med en orange/rød/rust?? Jeg er ferdig med Plumfrost 2, hvis du har tid, se på den!? AnneK:-)

    SvarSlett
  7. Hei igjen!! Jeg har ikke kapasitet til å strikke til andre.Og jeg skjønner godt hva du mener. Men da datteren min så min jakka, var det.Mamma sånn vil jeg også ha, og hvem kan vel motstå det.... Men det er hyggelig å strikke gaver til babyer og små barn. Og når de bruker det de får, da får de enda mer..... AnneK:-)

    SvarSlett
  8. Ljuvligt - vilken lyckad kombination av färger och mönster att vila ögonen på!

    SvarSlett
  9. Kanskje der er litt mye blått i den siste grønnfargen... Ellers hadde en rust vært fin, som Hanne K sier.
    Du er flink!

    SvarSlett
  10. Du må ha verdens storste tålmodighet, for makan til flotte tepper du strikker! Enig i at fargebyttet fungerte bedre med blått, og jeg tenkte også med en gang at rødt/rust (litt i den rødfargen søm sterk-garnet har ca) hadde passa bra. Men man tager jo som kjent hva man haver... Lekkert blir det uansett! Gleder meg til å se det ferdige resultat!

    SvarSlett
  11. Dette har vel med valør å gjøre, eller mengden sort/hvitt i en farge. Tar du et sort/hvitt bilde av dette, vil de fargene som ser omtrent like grå ut på bildet fungere fint sammen uten å slå hverandre i hjel. (Og motsatt; når en farge skal fremheve en annen - da er det en fordel med lys/mørk kontrast - men det er vel nettopp det du ikke vil ha her).
    Forøvrig et flott teppe!!

    SvarSlett
  12. Takk, Anne på landet, valør ... jeg suger til meg kunnskapen og lærer :)

    Den blåfargen er kjølig, ja, Randi K, og det er nok rust som ville vært optimalt. Det skal nok bli et sprekt teppe, men kanskje ikke så helhetlig som det første jeg lagde. Akkurat nå er det de grønne hjertene som er det som stikker mest ut.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...