9.1.09

Stayer eller flørter?

Her om dagen ble det snakk om strikking på jobben. En arbeidskamerat fortalte at hun i jula hadde begynt på et skjerf. Som ble for vidt. Og rukket opp. Og starta med et sjal i stedet. Og kom til å tenke på at da hadde hun antageligvis ikke nok garn. Og rukket opp. Og begynt på det første skjerfet igjen, men denne gangen smalere. Men da hadde hun fått noen rester som hun hadde starta et annet skjerf med. Som hun ikke ble fornøyd med og - ikke fått til å rekke opp garnet flere ganger.
Det var først da det gikk opp for meg at hun snakket om det samme nøstet ...

Dere som leser denne bloggen skjønner selvfølgelig det absurde, jeg trenger vel egentlig ikke si noe mer. Men så slo det meg at det antageligvis er mer enn det å ha mye stash og kunne velge og vrake, og legge ting til side bare fordi man har mer garn å velge mellom. En hypotese er at det også er snakk om personlighet. Jeg for eksempel er en skikkelig flørt (om ikke i den konvensjonelle betydningen), jeg liker å prøve masse forskjellig, som en sommerfugl (om heller ikke her i den konvensjonelle betydningen ;p) så flyr jeg avgårde fra blomst til blomst, koser meg litt her, er straks på vingene og prøver noe nytt; også i arbeidslivet.
Mens arbeidskameraten min er en skikkelig stayer. Hun jobber målbevisst, planlagt og gjør ferdig ting før hun fortsetter jobben sin. Og teorien min er altså, dette syntes i strikkinga.

Hva med deg, er du en flørter eller er du en stayer?

22 kommentarer:

  1. Anonym9.1.09

    Hei, det var med smil om munnen jeg leste dette innlegget ditt.Jeg er en absolutt flørter, alt er gøy, har jo bare et liv. Akkurat nå strikker jeg til et ennå ikke født barnebarn, men etterpå skal jeg drive med litt stitching, tror jeg, har iallefall bestillt en slik kalender. Jeg heter Marit og bor i Stavanger. Kjekt å lese det du skriver,

    SvarSlett
  2. Jeg tror jeg er begge deler jeg. Jeg er nok en flørter mht hva jeg prøver, men stabeist hvis jeg har startet opp med noe som ikke funker. Da går det opp igjen med mindre jeg er helt ferdig - og det ikke funker - da er nok den grønne boksen utenfor huset nær.

    SvarSlett
  3. Jeg er nok en flørter, ihvertfall når det kommer til strikking. Har stor glede av å alltid prøve noe nytt, oppdage nye, deilige garn, og streve med nye teknikker og mønstre. Å strikke samme vottemønster 40 ganger er ikke noe for meg...
    (men tatt i betraktning at jeg i høst gjorde ferdig en 10 år gammel genser som jeg ikke syns er fin engang, gjør meg vel også til en liten stayer?)

    SvarSlett
  4. Hej, jag är nog en flörter med väldigt mycket i min stash. Jag har väldigt många saker på gång samtidigt och vill hela tiden prova på nytt.

    SvarSlett
  5. Anonym9.1.09

    Definitivt ein flørter ;)

    Lager sjeldent det samme oppatt, med mindre det er ein stor suksess (som fotografvottane) eller eg ikkje har fingre til noko anna (gryteklutane) :)

    SvarSlett
  6. Helt klart en flörter. Älskar att prova nya stickningar men försöker att göra färdigt innan jag börjar på en ny. Lite svårt ibland när det finns så myckert vackert att sticka men så lite tid.

    SvarSlett
  7. Jeg er av den monogame typen: Kan flørte masse, men forplikter meg til et prosjekt og gjør det ferdig.

    Men bare unntaktsvis lager jeg flere like prosjekter. Det får da være grenser.

    SvarSlett
  8. I'm a flirt, definitely. Like Brenda Dayne said in one of her recent Cast-On podcasts, I like to try all the chocolates in the box.

    SvarSlett
  9. Jeg tror jeg er en slags flørtende stayer. I can stay, men må flørte rundt underveis (med andre garnnøster altså :-)
    God helg!

    SvarSlett
  10. Tja, monogam iallefall. Liker best å ha bare ett, maks to strikketøy samtidig, ellers føler jeg at jeg sliter med å fullføre begge. Men jeg strikker sjeldent plagg omigjen. Der er jeg og moderen forskjellig; hun serieproduserer de tingene som funker, jeg kaster inn nøstet etter en eller to like. Men nå har du iallefall fristet meg i over et år med alle de vakre vottene, så jeg kan klare å serieprodusere iallefall to!

    SvarSlett
  11. Jeg er nok en flørter! Morsom sammenligning.

    SvarSlett
  12. hmmm... æ trur æ e en garnflørter, men en stayer i fht at æ liker å gjøre et prosjekt ferdig ad gangen, sjøl om æ "flørter" med tanken på at æ kan jo prøve å gjøre flere strikkeprosjekt samtidig. så langt kommer jeg bare til å kjøpe inn nytt garn til framtidige prosjekt....og æ flørter med mulige framtidige prosjekt - og der er du litt medansvarlig fordi du lager ting som jeg også får lyst til å lage :)

    SvarSlett
  13. Haha, jeg er en flørter, definitivt. Både når det gjelder strikking og andre håndarbeidsrelaterte prosjekter - må stadig prøve noe nytt, som hekling, pjoning, hakking, kontstrikk etc, og har en mengde prosjekter på gang samtidig. Det hender at noe blir ferdig også, men det tar som regel litt tid...
    Men på jobbfronten, og de fleste andre områder i livet, er jeg en stayer, kanskje fordi jeg får lekt fra meg med strikkingen?

    SvarSlett
  14. Eg er nok også begge deler, eg gjer stort sett ferdig det eg har begynt på, men eg er langt frå monogam. Eg har mellom 5 og 10 prosjekt om gongen, og med mindre det er gåvar som skal vere ferdige til ein konkret dato, bruker eg lang tid på å strikke litt på kvart plagg.

    SvarSlett
  15. Anonym10.1.09

    Takk&takk for at du satte ord på dette - endelig har jeg funnet min identitet - det er jo nettopp det jeg er - en skikkelig garnflørter! Meningen med (strikke)livet er jo nettopp å fundere, pønske ut, prøve ut, feile, begynne på nytt og helst minst tosifrede antall ting på en gang. Et stort garnlager er selvfølgelig en nødvendighet. Sykt bra. Flørtere, det er vi. :-)
    Forresten - takk også for bloggen og prosjektene dine - du inspirerer andre - hvertfall meg til enda mer flørting!

    SvarSlett
  16. Anonym10.1.09

    Tror nok jeg er en flørter gitt. Og du da, så skjønn du er! Ble så glad for kommentaren din om nesa mi. Sitter bare og gliser jeg nå, med rødvinsglasset innen rekkevidde så klart. Ha en fortsatt fortreffelig helg. Klem fra Irene

    SvarSlett
  17. Anonym11.1.09

    Jeg er en flørter, og definitivt en skikkelig sommerfulg. Nå skal jeg endelig begynne å flørte litt med engelske oppskrifter også!! Fant ordliste her på din blog.Jippi!!
    Å strikke på engelsk har liksom ikke vært for meg,men dette så da greit nok ut :-)
    Blir skikkelig inspirert av alle de kreative vesener som befinner seg her inne i Bloglandia. Du er selvfølgelig en av dem. Hos deg presenteres nydelige arbeider og morsomme,underfundige tekster. Tusen takk.
    Vennlig hilsen Birgit.

    SvarSlett
  18. Tror jeg er en flørter og. Trenger bare å se på alle de WIP's jeg har på pinner!

    SvarSlett
  19. Anonym11.1.09

    Jeg er en gedigen flørt, men finner jeg noe det er verdt å satse ekstra på er jeg nok en stayer... helt til det kommer nye fristelser...

    SvarSlett
  20. hehe bra post :) er en flørter som prøver ut ditt og datt innenfor håndarbeid ...men har alltid noe på gang, så er en stayer - altså tro mot mine sanne interesser :) hihi


    kanskje å strekke den litt vel langt ?

    SvarSlett
  21. Haha, den var god. jeg måtte gå i meg selv og min egen strikkekurv og tenke over dette. jeg kan godt flørte,men hvorvidt jeg står løpet helt ut avhenger også av garnet. Det er lettere å legge til side en lue av traust raumagarn enn et skjerf av italiensk merino som er slept hjem fra ferie. men selvsagt, innimellom blir det som i prøysen-visa om kommoden som blir skjærefjøl...

    SvarSlett
  22. Da jeg var lita lærte jeg at det ikke er pent å lyve, så jeg må vel innrømme at jeg er nok en flørter i denne sammenhengen :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...