25.1.09

WIP: Sjal 'Mrs. Barista' - del 4

Det nærmer seg slutten nå. Det er bare slutten øverst og kantene igjen :)

Når man legger sjalet over skuldrene vil man helst ikke at kanten skal krølle seg rundt, man vil den skal ligge fint og tett over skuldrene og i nakken. Det skal vi ordne nå før vi begynner å strikke den øverste kanten, vi skal felle endel masker over 5 omganger.
1. omgang med felling: På siste omgang med blomstermønster feller man 1 maske mellom hver blomsterrapport. Det vil si at man feller 1 maske omtrent hver 29 maske.
Ikke bryt tråden på det andre nøstet, det vil vi bruke igjen om tre omganger når vi begynner på kantmønsteret.
2. omgang med felling: Første omgang uten blomstermønster strikker man rett med hovedfargen, ingen felling.
3. omgang med felling: Andre omgang uten mønster feller man igjen mellom ca. hver 28 maske, men denne gangen feller man over blomstene, ikke mellom. Dette er fordi fellingene ikke skal komme over hverandre.
4. omgang med felling: Tredje omgang uten blomstermønster, og som på omgang 2 så felles det ingen masker her heller .
5. omgang med felling: Første omgang av kantmønsteret. Det strikkes over 4 masker: 2 rett med hovedfargen, 2 rett med kontrastfargen SAMTIDIG som man feller også på denne omgangen. Men her feller man ca. hver 16. maske samtidig som mønsteret av 2 + 2 holdes.
Det var slutten på fellinga, og nå gjenstår bare 10 omganger med kantmønsteret, eller så langt du selv ønsker det skal være. Vil du ha det kortere enn 10 omganger så må du huske at denne kanten skal brettes over på baksiden.
Fell av, og la det være igjen en lang hale med hovedfargen. Den kan du bruke når du skal sy kanten.


Her er et bilde av den lange tråden som jeg valgte å kutte av, og som jeg bruker når jeg syr inn kanten på baksiden.


Neste gang skal vi plukke opp masker till sidene, og så gjenstår sying og oppklipping.

Forrige del, del 3

5 kommentarer:

  1. Ser ut til å bli eit flott sjal, er spent på å få sjå det ferdige produktet:-)

    SvarSlett
  2. Tycker också att det blir toppen. Mycket intresserad av att sticka en egen.

    SvarSlett
  3. Anonym25.1.09

    Oj, du er spinnvill!! Men akk så kjekt å stå på sidelinja og sjå på ;D

    SvarSlett
  4. Anonym25.1.09

    Skjønner IKKENO jeg...Men trenger det ikke heller - for jeg skal ikke strikke sjal ;O)
    Men du? Bilder fra Sn'B da?? Har ikke sett noen enn de på siden til IreneSol?? Hvor har du gjemt de hen da?
    Ha en strålende uke - håper vi ses om ikke lenge!

    SvarSlett
  5. Anonym26.1.09

    Så nydelig det ser ut til å bli, og for en spennende måte å strikke sjal på :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...