30.11.09

På små flater

Jeg fortsetter mine utprøvinger av konstruksjoner av gensere. Siden mønsteret Paper Dolls har noen av de samme elemtene som jeg prøver å få til på min modell (og jeg hadde mønsteret liggende) så var det i grunnen et fint eksemplar å strikke.

Den er strikka nedenifra og opp; når bolen var ferdig ble den lagt til side og så ble ermene (eller hva man skal kalle det?) strikka, lagt til bolen for så å strikke videre på salen.
Det er ingen felte masker før etter mønsteret med dukkene, og det syns jeg genseren er preget av. Siden jeg ikke har noen 2-åring å prøve den på (har du? har du lyst? - det har ordna seg) så vet jeg jo ikke om den sitter fint over skulderpartiet, men for meg ser det litt rynkete ut? "Eksploderende felling" som noen kalte denne formen for felling ;)


Så det jeg lærte her er, det ønsker ikke jeg. Jeg vil ha en jevnere felling, at det felles allerede fra starten av bærestykket. Er det noen som har innspill så tar jeg gjerne imot tanker om det.

Den er strikka i minste størrelse, str. 0, visstnok str. 98 når det blir oversatt til norske forhold, ca. 2 år. Garnet er Palette, et fantastisk mykt garn fra Knit Picks som ikke er superwash! Den veier 109 gram. Den er 40 cm lang, 23 cm fra ermehulen og ned, 56 cm over brystet, 36 cm hodeåpning (men den kan utvides til 52 cm).

Akkurat i den størrelsen jeg strikka var det noen små feil i mønsteret:
  • Det skal være 9 inches fra bunn til ermehulen i str 0
  • Det er totalt 240 (ikke 140) msk når bolen og begge ermene er på samme pinne og etter at et visst antall masker er lagt til.
  • Sjøl fikk jeg ikke 96 msk etter 2. runde med felling. Det kan være meg, men jeg tror det er feil i mønsteret.
I am not very happy about the explosive decreases at the end, it makes the jumper look rather strange and since I don't have any 2 year old to try it on I really don't know if it works (if you have and want to model it, please tell me!). It is supersoft in Knit Picks Palette, and the colours came out very well. I like the pattern as such, just not the decrease-part.
There are some minor errors in the pattern.

8 kommentarer:

  1. Eksploderende felling, det var ett flott uttrykk :) Jeg har siklet på dette mønsteret lenge, men har ikke knekt paypal koden så det har ikke blitt noe handel ennå. Men jeg ser jo det at det ikke er noe stress med å få tak i dette mønsteret nå som jeg innser at det blir slik eksplosive greier, da kan jeg heller strikke noe annet. Synes du er kjempeflink og det er utrolig morsomt og inspirerende å følge med deg... Jeg strikker ikke så avansert som deg, men koser meg her på litt sånn beundrende avstand. Ha en flott dag. Klem

    SvarSlett
  2. Je synes denne genseren var veldig fin :) Men mulig det er lettere å se formen hvis den hadde vært på et barn ja. Nydelig farge :)

    SvarSlett
  3. Vilken söt tröja! Tyvärr är jag betydligt större än en tvååring annars hade jag gärna tagit på mig uppdraget att prova den!

    SvarSlett
  4. Eg har strikka denne i str 0 i eit litt tilfeldig garn, og er ikkje heilt sikker på kva str det blei til slutt. Halsåpninga blei i alle fall for liten. Men den eksploderande fellinga var eg skeptisk til, så eg la inn nokre fellingar før damene (strikka vel ei dame færre), ei felling mellom hovuda, og resten etter damene. Synes det blei ikkje så verst...

    SvarSlett
  5. Jeg har sett flere versjoner av denne på Ravelry, og lagt merke til at noen skriver de har lagt inn noen fellinger mellom dokkene. Så det er nok ikke bare du som ikke liker "eksploderende felling".

    SvarSlett
  6. Søt vest!
    Jeg har strikket noen gensere med rund sal, men har i grunnen ingen intelligente innspill å gi. Enten har jeg fulgt en oppskrift, eller hvis jeg har strikket uten oppskrift, har jeg felt litt hist og pist så det blir jevnt og pent. Er det noen annen måte å gjøre det på? Kanskje det kan være noen tips å hente fra islandske gensere - de har jo rund sal? Eller Bohus-gensere?

    SvarSlett
  7. Hei jeg fant bloggen din via Lucy som skrive a-black-pepper blog. Genseren din er sååå fin--så fine farger! Jeg er en amerikansk kvinne som bor i Norge...ikke langt fra Oslo. :o)

    SvarSlett
  8. Tracy, takk for at du nevnte hun hadde skrevet en takk i bloggen sin. Egentlig var min gave en takk til henne, men det har hun passelig nok glemt å nevne ;)
    Hvis du er interessert i strikkefelleskap så er det strikkekafe i Oslo én gang i uka, Tracy, søk på snb oslo i google.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...