25.11.09

Ode til Zimmermann

Norske oppskrifter begynner gjerne med: Legg opp 30 masker. Engelske oppskrifter begynner gjerne med hvordan du skal legge opp. Når vi (norske) strikkere sitter rundt leirbålet en vakker sommernatt, er det ett tema som stadig dukker opp: Engelske mønstre på 8 sider der vi på norsk får to halve A4-sider.
Og så fniser vi litt.

Men det fins hederlige unntak, og derfor jeg vil trekke fram den britiske overklassedama med det tyske etternavnet, Elizabeth Zimmermann, som mange anser for å være selve Læreren for å gjøre strikking i Storbritannia og USA lettere tilgjengelig for folk flest. (Det hender likevel - når jeg leser engelske mønstre, blogger og forum - at jeg lurer på om hun har hatt så stor innflytelse som det blir påstått?)

Her er et bittelite eksempel på hva jeg liker med henne.
I sin strikketeknikkserie på Knitty.com, sier
Theresa Vinson Stenersen: The first thing to do when beginning a cast on is make a slip knot -- a loop-type knot that comes unraveled by pulling on one end -- and place it on your needle.

Inntil jeg begyne å lese engelske mønstre tenkte jeg aldri over hvordan jeg skulle legge opp. Og da jeg oppdaget at jeg ikke begynte med en knute, trodde jeg at jeg hadde strikka feil hele livet! Heldigvis dukket Elizabeth Zimmermann opp i livet mitt, og sa: If you are courageous, it is not necessary to start long tail cast-on with a slip knot.
Takk :)

Og når det er sagt, jeg tror godt jeg kan klare meg uten Zimmermann også. Dét er en hyllest til alle håndarbeidslærere jeg har hatt fra jeg gikk i barnehagen og fram til jeg ble ferdig på skolen som 19-åring. Men hennes EPS (Elizabeth's Percentage System) og varianter av det skal utnyttes til fulle i utforminga av damajekka Fnugg.

11 kommentarer:

  1. Du har rätt! Kan det bero på att vi i Norden får det i modersmjölken hur vi lägger upp för en stickning?

    SvarSlett
  2. Har greidd meg utan Zimmermann (og knute) eg òg, men no har eg kjøpt almanakken. Kjekt med litt teori ett 28 års praksis.

    SvarSlett
  3. Jeg legger heller ikke opp med knute. Det er ikke vanlig på norsk. Og norske strikketradisjoner kan vi godt være litt stolte av. Vi har sikkert mye å lære av engelske og amerikanske strikkere, men de har også mye å lære av oss - det må vi ikke glemme. Den "norske måten" å strikke på er enkel og effektiv, og jeg har stort sett greid meg utmerket med f eks å kunne to måter å legge opp på, i stedet for ti.

    Når det er sagt - jeg har lært mye nyttig av Elizabeth Z jeg - den dama kunne jo strikke!!

    Jeg er forresten glad for at jeg lærte å strikke etter norske mønstre først, deretter amerikanske, og ikke omvendt. For åssen skulle det ha gått??

    SvarSlett
  4. Sammála!

    I agree 100%

    SvarSlett
  5. Jeg tror at en stor del av hennes sjarm kommer fra at man kan godt klare uten henne .. men hun gjør alt det lettere. (:

    SvarSlett
  6. Visst är st kul med stickteknik...har en bok där det finns 36! OLIKA sätt att lägga upp...fashinerande.

    Det vore kul att någon dag träffas & prata stickning, med eller utan Asplund:-)

    SvarSlett
  7. Enig i din begeistring. Før trodde jeg at jeg kunne det mye om strikking - men innså fort at det var veldig langt fra sannheten. Min Knitters Almanac er velbrukt - synes EZ har mange gode tips.

    SvarSlett
  8. tenkte litt over det når jeg strikket Baby Surprise som vistnok anses som ett svært vanskelig mønster av amerikanere (og nå har den utvida versjonen på 8 sider kommet) uten å egentlig støte på noen problemer. Personlig tror jeg vel egentlig at zimmermans innflytelse mest var budskapet om at litt matematikk bare gjør strikkingen bedre og mer passende for mottakeren enn om man følger ett mønster blindt.

    SvarSlett
  9. Tekopp, pluss at hun massevis av humor! Veldig britisk :)

    SOmmertid, jeg er enig med deg. Uten disse 8-sidermønstrene (og internett med et vell av videor og beskrivelser) ville jeg aldri lært å strikke sokker tå-opp, og samme hva det blir sagt, de er konstruert på en annen måte og dermed vil mønsteret bli annerledes også. Jeg elsker å lære nye ting, men jeg er fortsatt veldig takknmelig for at jeg lærte enkel norsk strikking (ikke at den er enkel, men som Annepålandet sier, no fuzz) først.

    SvarSlett
  10. oiii, jeg legger vist opp med knute likevel... hi-hi, takk for bildene!

    SvarSlett
  11. Jeg legger ofte opp uten knute selv. Jeg tror jeg tenkte på heeeeelt nybegynnere da jeg skrev det der - for dem er det nok lettere å ha en knute å forholdesegtil. Kanskje? Stakkars amerikanere... ;-p

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...