20.11.09

Hjemmefarget garn er ikke som annet garn

Leser du denne bloggen jevnlig så vet du i hvert fall to ting om meg: Jeg elsker vakkert garn, særlig Wollmeise. Og at jeg er veldig glad i den fargen som heter Spice Market - bare navnet er jo poesi.

Men Spice Market er ikke bare én farge. Claudia som produserer garnet har tre innfargings-graderinger, lys, medium og mørk. I tillegg til at fargen i seg selv kommer i forskjellige innfarginger.
Ta bildet under som eksempel der alle tre sokkene er i fargen Spice Market. Jeg har ikke beholdt etiketten til den første sokken, men jeg tror den er en medium. De to til høyre er i hvert fall medium; den ene innholder mer grønt, den andre er betydelig mørkere.


Håndfarget garn er veldig variablet, det er det som er kjennemerket skulle jeg tro mange ville si. Vi har det samme i fabrikkprodusert garn også, med innfargings-nummer. De som driver med sånt forteller at temperatur og luftfuktighet spiller inn på hvordan resultatet blir.

Ofte kan garn fra samme oppdatering (det gjelder andre produsenter enn Wollmeise også) være likere hverandre enn fra forskjellige oppdateringer, men man kan ikke regne med det. Det sikreste er egentlig å strikke et par omganger med ett garnnøste, så noen med et annet, og legge til et tredje og fjerde på jevne mellomrom for overganger. Da slipper man ulykkelige overganger hvis man strikker større prosjekter som gensere og lignende - det er mindre aktuelt på sokker, skulle jeg tro.

Trenger du flere tips og mer informasjon så fins det i hvert fall én på emnet generelt, og én om strikking av sokker i håndfarget garn.

Speaking broadly about different dye batches and how temperature and humidity plays a role in giving different hues in hand dyed yarn. I am using Wollmeise Spice Market as an example.

9 kommentarer:

  1. Hei, eg har prøvd å bestille noko garn frå Wollmeise, men det er alltid utseld. Eg har forstått at etterspurnaden er større enn produksjonen, men eg har byrja å lure på om det i det heile ikkje er mogleg å bestille frå dei, eller om eg kanskje gjer noko feil. Korleis får du det til?

    SvarSlett
  2. Så synd at du sier det nå. Det er bare en time siden det var en kjempeoppdatering der :( Prøv fredag morgen for best mulig sjanse.

    SvarSlett
  3. Fargen er jo flott den, men at det kan være så stor forskjell på innfargingen hadde jeg ikke trodd!

    SvarSlett
  4. Tuusen takk for herlig garn!!! Jeg har aldri prøvd Wollmeise, men tror jeg kan bli avhengig ;-)
    Jeg har også prøvd å bestille noen ganger, men man må virkelig være der på minuttet :-)

    Ønsker deg ei riktig god helg!
    Klem

    SvarSlett
  5. Fargene ser så forskjellige ut at det er nesten rart at de har samme navn. Men nydelig er det uansett :-)

    SvarSlett
  6. Anonym23.11.09

    Eg er sjølvsagt mest nysgjerrig på om du har berre ein sokk av kvar farge, eller om der finnes ein sokk nummer to ein stad? ;)

    Nydelege fargar!!

    SvarSlett
  7. Bea, har du skifta identitet du?! Jeg ble helt forvirra over Bea i gmailen min, og så kommer jeg hit og ser bildet av Strikkepinnerogandrepinner- Bea ;D
    Nei da, det er ett par og to stykk på vei her. Så det så.
    Bea.

    SvarSlett
  8. Anonym24.11.09

    Eg er berre meg heile tida eg.. så kven andre Bea du muligens måtte vere i kontakt med, det veit ikkje eg.. hehe..

    Har fått stilt nysgjerrigheten min (eg rekna liksom med at du strikka eit par av kvar sort, men måtte spørje likevel..)

    SvarSlett
  9. Da er det sikkert bare at det er lenge siden du har kommentert, da ;) Nei da, jeg husker sikkert feil. Gamle damer er ikke til å stole på. Jeg gjør det ikke sjøl, jeg, hehe.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...