23.11.09

Fnugg

Ingen vet (helt) hvordan hjernen fungerer, men at den lar seg inspirere og at det blir til nye ideer av andres, er det mange som har erfart før meg. Så det overrasker sikkert ingen at hjernen min klikka på plass og hvisket meg i øret da hun så juleutstillinga på Gardermoen før helgen. Følelsen av klikking var så intens at jeg måtte se meg etter noe å tegne og skrive på med en eneste gang.

Så i helgen har jeg jobba med en barnemodell som utgangspunkt for en damejakke. Siden den ikke kommer til å bli som jeg har tegna og strikka den kan jeg vise bildet av juletreet og englemaskemarkøren jeg fikk av Lillemor i høst.

At hjernen min klikka på plass har sikkert med at den (blant annet) har jobba ganske intenst med to ting de siste månedene. Det er jo ofte sånn det fungerer, ikke sant? At hjernen finner en løsning på et problem man jobber med?
For det første har jeg hatt lyst til å skrive et mønster og få det publisert. Jeg har fått flere tilbud fra forskjellige garnprodusenter som jeg har lyst til å designe noe og skrive et mønster. Men jeg har vegra meg - jeg føler egentlig ikke at jeg har tid. For så vidt har jeg ikke det nå heller, men når et design åpenbarer seg på den måten som jeg opplevde her tenker jeg at jeg må gripe sjansen.
For det andre har jeg forelska meg totalt i gensere og jakker med rund sal.

Disse fant jeg på et loppemarked for noen uker siden, og som alle kan se, hjernen min arbeider på overtid. Jeg har ikke helt funnet formelen på dette med runde saler, men jeg jobber med saken. Elizabeth Zimmermann har flere gode råd på området.

Nå nærmer jeg meg kjernen her: Fra vinterutstillingen på Gardermoen steg det fram en kvinnejakke i all sin prakt. Egentlig ønsket jeg å kalle den ... til kirken vi går, men i tråd med å la seg (meg) inspirere dukka ordet Fnugg opp i et radioprogram på P2 her om dagen, og det er en bedre beskrivelse av jakka. Egentlig.

Det er mange tydelige og oppegående strikkedesignere der ute, og da tenker jeg særlig på dem som blogger. Jeg skal ikke ta opp konkurransen med noen av dem, men - jeg skal prøve å få laget et mønster og få solgt det før jul neste år. Så da vet du hva som venter deg som leser med ujevne mellomrom framover her på med pinner :)

I morgen kommer en etterlysning ...

Speaking about how an idea just showed itself to me.

7 kommentarer:

  1. Anonym23.11.09

    Ojojoj, så spennande!! :D

    Den juleutstillinga på Gardermoen må ha gått meg hus forbi.. Eg var der på fredag, og burde jo ha fått det med meg, men eg må vel berre innsjå at eg muligens var opptatt med andre ting ;)

    Lykke til!!

    SvarSlett
  2. Nå ble jeg enda mer nysgjerrig.. Tilfeldigvis skal jeg forbi Gardermoen før jul, så jeg får se meg godt om :-)

    Lykke til, ja!!

    SvarSlett
  3. Bea, hva da, hva var du så opptatt med ... ? Sier som torirot, ble veldig nysgjerrig!
    Kanskje den bare er i innlandsavdelingen? Jeg prøvde å finne den på hjemmesiden deres, men det gjorde jeg ikke :( Massevis av humor også. Det spørs om jeg får til det.

    SvarSlett
  4. Dette høres spennende ut! Det blir leeeeenge å vente til neste jul ;-)

    SvarSlett
  5. Anonym24.11.09

    Hehe.. Satt 6 timer og venta på utenlandsavdelinga, men satt med nasa godt planta i ei bok mesteparten av tida (med unntak av då eg sov middag.. *glis*)

    Fekk med meg julepynten på Gatwick i alle fall!! Runda eit hjørne og plutselig stod det eit 8 meter (minst) høgt juletre rett foran meg.. Vart berre ståande å gape (til stor underholdning for alle dei ventane som stod der..)

    Tok meg sjølvsagt innatt og gjekk roleg vidare, men med ein vond følelse i magen (søren óg at eg ikkje er begynt å strikke på julegåvene enno.. hehe)

    PS: klart du får det til!

    SvarSlett
  6. Anonym24.11.09

    PSS: eg gjekk forresten gjennom innlandsavdelinga for å komme til utenlandsavdelinga, og då las eg ikkje i boka.. hm.. Antageligvis berre ein smule forvirra, vil eg tru.. hehe..

    SvarSlett
  7. Anonym24.11.09

    Dette var et spennende prosjekt! Strikkepanja og jeg opparbeider oss langsomt litt erfaring i å designe plagg og lage strikkeoppskrifter, så jeg kan trygt gå god for at du har noen lange, men artige timer foran deg :-)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...