3.11.09

Vitenskapelig til verks

Denne gangen skal ingen ting overlates til tilfeldighetene, her skal det planlegges og det skal testes og det skal finjusteres. Og får jeg ikke til en Plum Frost Cardigan som passer meg og mine mål denne gangen så dere vil aldri få vite om det - jeg vil dø av skam i en mørk krok!

Ja, det gikk ikke så bra sist gang jeg prøvde denne jakka, Plum Frost Cardigan. Ikke at jeg er god på jakker (for det er jeg ikke), eller gensere for den saks skyld. Man kan med stor velvilje si jeg er under opplæring?

Skam den som gir seg etter første forsøk, ikke sant? Siden jeg ikke har mer av garnet Harrisville tenkte jeg at jeg kunne bruke Finull fordi de ligner på hverandre. Harrisville New England Shetland Yarn har 180 meter per 50 gram, Finull har 165 175 meter per 50 gram. Altså, Finull er litt tykkere enn Harrisville.

Jakka skal bli brun i bunn, og så vil de andre fargene danne borden oppe. Siden jeg heller ikke var fornøyd med hvordan den kom ut på den andre jakka ønsker jeg å forenkle den ved en lys bunn og bare variasjon i stjernemønsteret så det blir tydeligere.

Jeg har strikket prøvelapper av Finull, men jeg har ennå ikke regnet på det så jeg vet fortsatt ikke hvor mange masker jeg skal legge opp eller felle for midjen. Det må bli neste skritt.


Jeg har også sett nøyere på hva som gikk galt med den forrige jakka og samtidig tatt nye mål av meg selv så nå sitter jeg med tre utgaver: Den som ble, den som skulle vært, den som skal bli. Jeg sitter tross alt med verdens største prøvelapp ;)


I have found the yarn and made a swatch; I have found my numbers, both on this that went wrong and this that should be right this time around. Next is doing the math because my aim this time is to actually make a Plum Frost Cardigan that fits me.

17 kommentarer:

  1. those are perfect colours. I love that you never give up but always try again! keep the spirit going.
    xxx

    SvarSlett
  2. Hej Ann, fick du mailet jag skickade för några dar sedan? Garnet verkar jättehärligt,hoppas verkligen att koftan blir som du tänkt denna gång!!

    SvarSlett
  3. Sendt deg e-post, K. :)

    Thanks Lucy ;D

    SvarSlett
  4. Jeg er i sjokk! Bruker DU finull på en hel jakke til deg selv?

    SvarSlett
  5. De sier den blir som Wollmeise etter vask ;D)))) Not.
    Ja, tenk at det er mulig å snu en gammel dame, det skulle man ikke ha trodd, hva? Veldig praktisk. Da har jeg noe å skylde på hvis det skulle gå galt enda en gang ...

    SvarSlett
  6. Det står i alle fall ikke på pågangsmotet *dåne*... bøyer meg i Støvet av beundring og sitter her og venter på bilder av en ny, perfekt og akkurat passelig jakke! Go Girl! Klem

    SvarSlett
  7. Lykke til!

    Jeg tror tynn alpakka også har ca samme tykkelse, da blir jakka litt lettere og mykere (sier jeg som elsker finull ;) ).

    SvarSlett
  8. Många pratar om denna finull...måste nog testa och beställa lite:)

    SvarSlett
  9. Hmmmm, lese blogginnlegget før man kommenterer på Ravelry. Jaja... Jeg ble også overrasket over garnvalget. Trodde ikke du syntes noe særlig om finull, jeg. Lykke til med matematikken, alltid et ukomfortabelt stadium i strikkeprosessen her i huset. Får du hjelp til å måle deg selv forresten? Hvis ikke vil jeg gjerne vite mer om teknikken du bruker ;)

    SvarSlett
  10. Om det ikke går denne gangen er det hvertfall ikke forarbeidet det skal stå på! Lykke til :)

    SvarSlett
  11. I can't read your details, but I almost fainted when I saw your photo of Finullgarn!!! :-)

    SvarSlett
  12. I am weak, Jan. Very weak ;p
    Guro, hvor har du problemer med å måle deg ... ?
    Votter! Votter! Votter! det er farlig å si det nå som Finull-argumentene mine har falt, men jeg er ikke så glad i alpakka ... kanskje noe jeg også med jobbe med ;O

    SvarSlett
  13. Dette MÅ jo bare bli bra. :)

    SvarSlett
  14. Jeg er imponert over din vitenskapelige tilnærming her! Men merket du ikke at jakka var for stor før den var ferdig montert? Såååå synd at du ikke får glede av det flotte USA-garnet i den første jakka - kan du ikke rekke den opp og strikke den om igjen? (Opprekksgarn kan man bunte opp, vaske og henge til tørk med f eks et lodd nederst - dermed er det null krøller og godt som nytt!)
    Uansett - skal bli spennende å se den nye jakka!

    SvarSlett
  15. Annepålandet, syns du også jeg var litt sløv? Jeg tror ikke du er alene om det, he, he.
    - Jeg tror denne er litt stor, sa jeg til arbeidskameraten min.
    - Skal det ikke bli jakke da? Da må du ta høyde for det. Sa hun
    Ikke at jeg legger skylda på henne, men så mye erfaring har jeg. Da jeg fortalte dette til en medstrikker noen dager seinere sa hun:
    - Nåja, den blir jo snart like stor med knappekanten, da ... ?
    Jeg er bare uerfaren, Annepålandet, og det går galt når jeg prøver å tenke.
    - Slutt å tenke, Pinneguri, burde noen ha sagt til meg!
    Den er klipt opp, det blir kjipt å nøste opp. Til det trenger jeg ikke tenke mye over, lol.

    SvarSlett
  16. Nei, jeg syns da slettes ikke at du er sløv! Tvert imot, vil jeg si. Derfor ble jeg litt forfjamset over at jakka ikke passet. Men den ble jo FIN da!!! Og det er jo tross alt det viktigste. Håper jeg ikke har fornærmet noen her?? For det var slett ikke meningen ;P

    SvarSlett
  17. Nei, det er klart du ikke har fornærma noen, Annepålandet! Prøvde bare å lage litt historie på det :D)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...