4.11.09

Dråpe for dråpe skal uthule stenen

Morsomt å bruke matte for å komme fram til en jakke som skal passe meg :)

Kalkuleringa for jakka Plum Frost Cardigan blir altså som følgende:

For meg gir 20 masker Finull 10 cm på pinner 3,5 mm. Så hvis jeg vil ha en kant som er 108 cm så må jeg dele på 10 cm og gange med 20 masker. Det gir en kant på 216 masker. Siden jeg legger opp på pinner 3 og strikker 12 omg vrangbord tar jeg litt høyde for at den ikke skal bli for stram, og legger opp 220 masker. Et fint og rundt tall.

Forstykke og bakstykke skal strikkes litt forskjellig så de får litt forskjellig maskeantall. 7 masker skal tas av og bli oppklippskanten, da gjenstår 213. Halvparten av 213 er 106,5, og siden ryggen bør være den større delen blir ryggen 109 og de to forstykkene 52 masker hver. Bakstykket er da på 109 masker og forstykket er på 111 masker.

Nå nytter det ikke å legge opp 240 og håpe på det beste ;)

Noen som har noen innspill til utregninga mi?

3 kommentarer:

  1. Regnestykket høres fint ut!
    Men du strikker da ganske løst ?!
    Hvordan blir strikkefastheten når du kommer til mønsteret? Går du opp i pinnestørrelse da?

    Gleder meg til å følge med :-)

    SvarSlett
  2. Er det løst? Jeg som syns jeg strikker stramt? Men det er sikkert noe med de tallene jeg har oppgitt som indikerer at jeg strikker løst?
    Jeg hadde ikke noe problem med overgangen på de andre mønsterstrikka genserne mine, men når du sier det så husker jeg nå at Elionor Brown foreslår at man går opp en halv størrelse når man begynner på mønsterborden. Ikke noe dum idé.
    Takk for innspill. Dette skal bli bra. Det SKAL bli bra ;D

    SvarSlett
  3. Jeg innbiller meg at jeg strikker løst.. Men bruker vanligvis pinne 3,0 når jeg strikker mønster med fnullgarn, og har da en strikkefasthet på ca 26. Så kanskje 20 i glattstrikk med p 3,5 er ganske normalt? Jeg kan faktisk ikke huske at jeg har brukt finullgarn annet enn til mønsterstrikk.
    Lykke til med prosjektet i hvert fall!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...