1.11.09

Ryk & reis

Jeg oppdaget vel den strikka jakka Plum Frost Cardigan av Elinor Brown her. Og ble hodestups forelsket, jeg syns den var så vakker. Er vakker - det er fortsatt en veldig vakker jakke selv om min jakke ble to nummer for stor.

Ikke bare mønsteret, men garnet som var brukt, var vakkert, syns jeg. Så jeg fikk tak i akkurat det i USA, Harrisville (som måtte blandes med litt Jamison's fordi det var ikke nok Harrisville, men den blandinga gikk helt fint - jeg merker ikke noen forskjell i det strikka plagget).

Og jeg vet egentlig ikke hvorfor den ble for stor. Selv om jeg mistenker det er så enkelt som at min strikkefasthet ikke er lik den som står i mønsteret og at jeg burde ha strikket en prøvelapp (grøss&gru) på forhånd. For jeg målte meg fram og i forhold til de målene som er oppgitt i mønsteret så den burde ha passet.


Med vekt på burde ... Bortsett fra at jeg gjorde noen små modifikasjoner fordi jakka virka litt trang på bildet, og akkurat det fikser jeg dårlig, trange klær. Men jakker som er to nummer for stor er heller ikke noe ideelt, da ;/

Og jeg kjenner ingen som er større enn meg, jeg?

Nå har jeg mønsteret, og har prøvekjørt det så og si, og det tok ikke mer enn én uke å strikke den så jeg kan kanskje strikke den pånytt seinere. I Finull. Det er en vakker jakke! Fortsatt.

12 kommentarer:

  1. So very Beautiful even if it is to Big!

    SvarSlett
  2. Nydelig jakke! Og det må da være noen som vil forbarme seg over den, skulle jeg tro. Skal ikke si noe om nytten av prøvelapper.. man kan jo bare sjekke strikkefastheten underveis.

    Ha en fin søndag!!

    PS trodde forresten ikke du likte Finullgarn?

    SvarSlett
  3. Huff så kjipt, for den var jo kjempefin, da! Og dessuten tror jeg nok at jeg er større enn deg, så det så. Men vi kjenner jo ikke hverandre så godt, da. ;)

    SvarSlett
  4. Flott jakke - du kan jo prøve å tove den litt? Det gjorde jeg med min Shalom cardigan som ble altfor stor, og nå passer den perfekt.

    SvarSlett
  5. Siena, jeg skjønner ikke hvordan du turde å tove den, jeg? Tenk om den hadde blitt barnejakke-størrelse?
    Elisabeth, jeg skulle sendt den nordover om jeg ikke allerede ikke skulle ha sendt den vestover :)
    Torirot, ang. Finull ... jeg er på glid ;) Tenk at man kan snu en gammel dame, lol.
    Mona, yes, it is beautiful, and I might do it again. Smaller, in another yarn.

    SvarSlett
  6. Jeg tovet den i vaskemaskinen på normalvask 30 gr og sjekket den ofte, da var det enkelt å forhindre at den ble for liten. Tok sjansen, siden alternativet var å rekke opp ...

    SvarSlett
  7. Kjempe fin jakke. Synd den ble for stor da. Ønsker deg en riktig god søndag :)

    SvarSlett
  8. Vakker jakke!

    Synd den ble for stor. Eller - som prøvelappfanatiker på store prosjekter - så var det vel ikke så rart. :P Det tar jo deg, turbostrikkeren, 3 minutter.

    SvarSlett
  9. Å ja! Vakker jakke! Kule bilder! :-)

    SvarSlett
  10. Jakka er jo helt super, men det er synd at den er litt stor. Men som det sies her, du turbostrikkerske strikker raskt en jakke til. Tror jeg må ta en titt på det mønsteret!

    SvarSlett
  11. åh den blev ju jättefin!

    SvarSlett
  12. Den ser ut som en skikkelig kosejakke. I tilfelle du ikke vet skal kosejakker helst være ett til to nummer for stor. Med andre ord: Helt perfekt :-)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...