7.11.09

Lørdagssmågodt

Bare litt småtterier denne gangen før jeg kommer tilbake i morgen med utnevnelse av partyprinsessa. Eller -prinsen :)

Ferdig med bole på jakka Plum Frost Cardigan. Jeg er større rundt livet enn bysten så den er 220 masker nede og 212 masker oppe. Midjen er 192 masker. Antageligvis kunne jeg ha snevra inn enda mer rundt livet, men jeg var litt bekymra for at det skulle bli for mye så da falt det på for lite i stedet. Det er utrolig hva jeg lærer av mål underveis!

Jeg er veldig glad i den brunfargen jeg har valgt, og så er jeg litt glad i Finull også ... Jeg har brukt 135 gram så langt, altså nest inntil ingen ting. Det er et drøyt garn. Og nå har jeg begynt på ermene.

På loppemarked i dag kom jeg over en hel kurv med masse ekkelt garn (men dere vet dere ikke kan stole på meg når det gjelder ekkelhetsfaktorer på garn, he, he). Men blant det ekle garnet dukket det opp to nøster med Rowan-garn som jeg tok med meg og betalte for, og da sier dama bak bordet:
- Hm, jeg gjenkjenner en seriøs strikker når jeg ser en, hva mener du om disse mønstrene?
Og så overrakte hun meg 30-40 gamle mønstre!
- Gulp! sa jeg.

Jeg kjøpte en 10-15 stykker for 15,50.

Just some small notes on my finished body of the Plum Frost Cardigan, and about my find of some old Norwegian sweater patterns at the local flea market today. Which cost me about $3 for the whole bunch. A real find indeed.

14 kommentarer:

  1. Så mye lekkert mønster!!!

    SvarSlett
  2. Anonym7.11.09

    Å! Der skulle ikke være et mønster på ei mellomgrå kofte, med mønster i hvitt og litt sennepsgult OG KRAGE, blant skattene? Kragen hadde en maske brede striper i hvitt og grått.Jakken fikk jeg da jeg var 12 -for snart 50 år siden. Den fins ikke lenger,men jo mer jeg tenker på den, jo vakrere blir den. Skulle du finne dette mønsteret, vil jeg svært gjerne kjøpe det. Hilsen Toril A.

    SvarSlett
  3. Toril, ikke så vidt jeg kan se, men så er jeg heller ikke helt sikker på hva du forteller meg. Jakka di kan jo ha vært i andre farger enn mønsteret, dessuten er flere av mønstrene svarthvite ...

    SvarSlett
  4. Anonym7.11.09

    Jakka var i orginal- fargene, og den hadde hvite luser og smale, hvite tverrstriper annenhver gang, og mønster bare fra brystet og opp, samt øverst på ermene. Kragen var ensfarga grå ytterst rundt hele, og den var flat og kanskje 12 cm bred.Det grå garnet (kanskje Heilo) var en naturgrå type. Jeg elsket den jakken:) Hilsen Toril A.

    SvarSlett
  5. Gurimalla så heldig du er! Jeg elsker gamle mønstre! Jeg har en liten bunke hjemme, men jeg synes aldri man kan få nok av dem. Jeg går aldri på loppemarked, men fra nå av kanskje jeg skal begynne med det.
    Jeg har funnnet noen fine gamle mønstre hos www.skrotnissen.no. De koster litt mer enn 15,50 ;o) men det er uansett en overkommelig pris der også.

    Ha en fin helg :o)

    SvarSlett
  6. Å gurimalla, jeg skjønner at jeg må begynne å gå på loppemarked oftere, se på de mønstrene, da!

    Kan jeg spørre om hva som er "overskriften" på bilde tre og fire forfra? Jeg tror jeg greier å tyde "annens strikkeoppskrifter".

    SvarSlett
  7. Flott at finullen funker :D

    Jeg fikk lyst å gå på loppemarked!

    SvarSlett
  8. Hi

    I LOVE old patterns, harder and harder to find in the US! Thanks for providing a brief English translation of your posts. You choose beautiful projects and I always love to see their progress.

    Wendy in South Carolina
    On Rav I am Spinsjal

    SvarSlett
  9. Jeg beundrer alt du strikker! (ja jeg er stadig på besøk om enn ikke så flink til å legge igjen kommentarer)De mønstrende fik meg til å sikle! :-D

    SvarSlett
  10. Elisabeth, det er faktisk Garnmannens strikkeoppskrifter. 20 og 30 øre kosta de. Ingen dato, men skal vi gjette engang på 60-tallet?
    Ja, jeg syns jeg var riktig heldig med dette. Det var forresten bare 10 mønstre, det jeg tok. Det var også to forskjellige setedalskofter, fra hvert sitt ti-år. I Peer Gynt ;D)

    SvarSlett
  11. Der gjorde du et varp! Hvor var dette loppemarkedet hen??? De loppisene jeg gikk på hadde bare ødelagte møbler og skitne klær - så jeg har slutta med det. Må nok finne nye jaktmarker!
    Også er jeg litt svak for Peer Gynt. Strikket min første kofte i Peer Gynt for 30 år siden, og gammel kjærlighet ruster ikke.
    God søndag!

    SvarSlett
  12. Annepåalndet, det var Bolteløkke - det ER Bolteløkka, de har åpent søndag også ;)
    (Sannheten er dessverre litt tristere - det har aldri vært mønstre der før ... )

    SvarSlett
  13. Den jakka ser så deilig ut! Jeg er også glad i finull. OG brunt! Herlig! Gleder meg til å se resten!
    Du har vært veeeeeheeeldig heldig på loppis ser jeg! Så masse deilige mønster! Gratulerer!!!!=D

    SvarSlett
  14. Ha ha, Garnmannens strikkeoppskrifter, faktisk, ja det hadde jeg aldri gjettet! Takk for det, da vet jeg hva jeg skal kikke etter!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...