13.7.08

... men gjennom det avlange vinduet

Jeg skulle ønske det var mulig for dere å kjenne på dette sukkertøyet strikketøyet, garnet Wollmeise er bare så supermykt. Og selv om jeg har strikket i to farger og det vanligvis fører til en viss stivhet (les: Finull!) så er det ikke antydning til det, det faller så vakkert. Kjedelig for dere å lese at jeg er forelska i mitt eget strikketøy, men det er likevel sant.


Det det skal bli er altså et sjal. For å slippe og strikke mønsteret fram og tilbake, prøver jeg på en metode som jeg ikke har lest om, men som jeg er sikker på flere må ha gjort før meg. Jeg strikker på rundpinner, med fire masker vrangt som skal bli der jeg klipper opp seinere. Kanskje blir det en hekla kant rundt, kanskje en strikka, eller kanskje til og med en kant med bånd?

Jeg starta med å øke to masker i hver ytterkant på annenhver rad, men det er blitt litt lite, jeg ønsker et skikkelig generøst sjal a la Christel Seyfarth. Da jeg oppdaga at det blei litt for smalt økte jeg noen omganger i hver ytterkant og hver tredje omgang uten økning, før jeg begynte å legge ut på hver eneste omgang. Siden jeg var kommet så kort har jeg håp om at det vil fungere.

Mønsteret er Damask fra Dale, pinnene er 3 mm. og garnet er som sagt det tyske Wollmeise.

Guro kom nærmest i gjettinga si, med et Fair Isle-sjal strikket dobbelt :)

I am making a shawl - not a hat for Elfs :D

14 kommentarer:

  1. der "lurte" du oss godt - skal bli spennende å følge med videre på prosjektet ditt - har du nok garn da? det generøse sjalet du linka til var jo svært!

    SvarSlett
  2. Du har jo kommet langt allerede! Er det greie repetisjoner?

    SvarSlett
  3. Jeg gjetta selvsagt på det jeg håpte at det skulle bli, fordi det ville bli så utrolig lekkert!

    Gleder meg veldig til å se resten, tror det blir flott. Kanskje jeg får kikke litt på det på SnB en dag?

    SvarSlett
  4. Det er greiere , for å si det sånn, Merete, det gikk litt tregt i begynnelsen.
    Jeg har nok rosa garn, men sitter og lurer på om jeg for sikkerhets skyld skal bestille litt mer naturhvitt, mammadragen. Natur kan jo brukes i enhver sammenheng seinere likevel.
    Ja, dette blir et SnB-prosjekt, Guro, så du vil sikkert se det der. Si ifra da, når du kommer neste gang ;D

    SvarSlett
  5. Anonym13.7.08

    Well, you certainly live outside the box Pinneguri! I think it shall be a lovely shawl when you are finished!

    Quite bright too!!!

    :)

    SvarSlett
  6. twistedinstitches, do you think too bright? It depends doesn't it, on the use, right?

    SvarSlett
  7. Å, det blir flott - både fargene og mønsteret! Men du skriver at mønsteret er Damask fra Dale. Hvor har du funnet det?

    SvarSlett
  8. annepålandet, det er dette mønsteret ... litt tilpassa mitt behov ;)

    SvarSlett
  9. Your shawl is wonderful. Just don't know how you can knit such a complicated pattern so quickly. (Bria on Ravelry)

    SvarSlett
  10. Å, det blir så lekkert!

    SvarSlett
  11. Flott mønster! Og enda finere i de fargene du strikker med, syns jeg. Men jeg kan ikke finne det noe sted. HVOR - i hvilket hefte e.l. - står mønsteret??? Jeg har lett i de heftene Dale har på nettet, men der er det ikke. Hvor har du fått tak i det??

    SvarSlett
  12. I dag kommer jeg på SnB. Gjør du?

    SvarSlett
  13. Anonym15.7.08

    It's very pretty. - lanajoh

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...