5.5.10

Fotnote

Vi var noen strikkere som satt og prata sammen her om dagen. Et par av oss er ihuga sokkestrikkere, en litt mindre - og den siste sa vel mer eller mindre rett ut at hun ikke skjønte dette med sokkestrikking. Hun syns rett og slett det var kjedelig fikk jeg inntrykk av?
Jeg husker sjøl at jeg ikke var særlig interessert i sokkestrikking for et par år siden, så ja, jeg vet det er mulig. Men det som slo meg som rart var den enorme lysten jeg fikk til å prøve å overbevise henne om at sokkestrikking er (omtrent) det viktigste her i verden. 

Men hvorfor i all verden syns jeg det? Joda, det er et fint prosjekt å ha med seg i veska, men dét gjelder jo vanter eller luer også. Og så er det mange artige mønstre å prøve, men når sant skal sies så er mange av de artige mønstrene ganske u-artige når det kommer til stykke. Og så er det mange bøker på emnet. Men det er det jo på mange andre strikkeprosjekter også. Og mange gratismønstre. Joda, dét er mange gratismønstre, men hvor mange av dem klarer man egentlig å strikke, og skal de strikkes bare fordi mønstrene er gratis, da blir det kjedelig da!
Jeg mistenker meg sjøl for å strikke sokker mest for to ting: det er blitt en tradisjon (to ganger er en tradisjon på bergensk!) å gi bort sokker til arbeidskollegaene mine ved juletider, og for det andre at da får jeg en anledning til å kjøpe garn - kjøpe er verbet her. Masse garn, men bare litt av gangen. Det tror jeg, det. Så kanskje sokkestrikking først blir moro for andre strikkere når man finner noen personlige motiv å henge det på?


Noen som husker denne sokkekonkurransen fra januar som jeg snakka varmt om? Jeg fortalte aldri hvordan den endte for egen del. Og den endte faktisk der. Perler på sokkene - dt skjønner jeg ikke bæra av. Så jeg gav meg etter 1. del. Klarte jeg å lure inspirere noen av dere til å bli med videre?
Jeg håper denne månedens blir bedre. Det er Cookie A. som står bak mysteriesokken nå i mai, og i det minste lover første delen veldig godt. Garnet er Cashmere Sock Yarn fra Fiberphile, på pinner 2,5 mm.

9 kommentarer:

  1. Må ærlig innrømme at jeg er en av de som (ennå?) ikke har fattet den store interessen for sokkestrikking.
    De er nydelige, mange av de, men når bruker man de? Ikke kan man ha de i sko, da mønsteret gjør at det klumper seg, og det er ikke ofte jeg bare går i sokker inne (stort sett befinner de seg i tøfler..). Eller skal de erstatte tøfler, kanskje..?
    Tar gjerne i mot innspill; det ser ut som et perfekt reise-på-jobb-prosjekt!

    SvarSlett
  2. Jeg er en av de som ønsker jeg var flinkere me sokkestrikking. Du klarte og få meg til å begynne med mysteriesokkene. Tru det eller ei, jeg kom og faktisk i mål hvilket er første gang med et sokkepar annet en raggsokker og det med en oppskrift på engelsk. Jeg er stolt over meg selv. Jeg skjønner heller ikke dette med å ha perler på sokkar så det blir nok første og eneste gang.
    Mysterie var mitt i blink for meg, korte intervaller og ikke minst så klarte jeg og få et helt PAR ferdig samtidlig.
    Skal gå innom og se på det mysteriet du snakker om, men ikke sikkert jeg hiver meg rundt her. Jeg får følge med og se på hvordan det går med deg.
    Supert med noen som kan gi tips!

    Klem Pernilla

    SvarSlett
  3. Nydelig farge på det garnet!

    Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke for alt i verden kan forstå din og mange andres sterke sokkefasinasjon. Men det er ikke noe problem... jeg må ikke forstå alt.

    Dere strikker fantastisk fine sokker som jeg aldri kan drømme om få til :-)

    SvarSlett
  4. Hehe, du har fått meg overbevist om at vottestrikking ikke er så dumt, så fortsett å strikke sokker, så kanskje jeg blir overbevist om at sokker er ok?

    SvarSlett
  5. Jeg er visst ganske hekta på sokkestrikk...men jeg bruker ullsokker hele tida også! Det MÅ være plass til ullsokker i skoene, ellers blir det bare tull;-)

    SvarSlett
  6. Anonym6.5.10

    Jeg har stikket siden jeg var 5, det blir litt over 40 år. Det er blitt 100 vis av gensere og alt annet, men knapt en håndfull med sokkepar. Helst til dukken når jeg var liten. Ser også i blogger at folk er hekta på sokker, og ellers mye som er smått og krever lite garn. Det blir veldig flott. Tenker noen ganger at jeg også skulle, men... Kjedelig å strikke 2like - hvorfor tenker jeg ikke det om armer? Hvordan får dere brukt alle disse fine sokkene? Med "mini" skjørt? De kommer ikke til å syntes hos meg, og de får vel fort hull. Jeg kjøper sokker og stikker store ting. Dermed kan jeg kjøpe ennå større mengder garn. Så der går nok ikke teorien om kjøpelyst. Jeg stikker og hekler mest etter eget hode. Inspirasjon kan komme fra overalt.
    Farge, fasong... Det fine er at det finnes så mange innfallsporter til kosestrikk/fritidssysler og mange valg og muligheter. Flott at ikke alle gjør likt, og at alle gjør som en vil. Ha en god kosestrikkedag og helg.

    SvarSlett
  7. Ingenting er som heimestrikka sokkar - men det er like mykje plikt som glede. Ok til tv-titting.
    Hugsar eg hadde ein periode på ungdomsskulen då eg strikka ein sokk om dagen - det meste av den i skuletida.
    Lekkert foto, forresten!

    SvarSlett
  8. strikkepanja8.5.10

    Jeg ble jammen meg fristet til å henge meg på mysteriestrikking jeg også. Bruker Løve Baby og Hosegarn (grusom norsk på banderolen...) p.2.5. Minus med oppskriften at det er str S/L når 70 m hadde vært akkurat passe. Jeg la opp 80m og er spent på resten av sokken!

    SvarSlett
  9. Første gang på bloggen din nå. Må si du hadde mange spennede innlegg her og mange fine og spennende prosjekter!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...