3.5.10

Alt er oversettelse

Grunnen til at jeg skriver egne mønstre er fordi jeg er så dårlig på å lese andres. Nytter ikke, får det ikke til, det blir alltid noe annet enn planlagt. Eller skrevet, rettere sagt.

Monstermønsters barnegenser Brynje er ikke noe unntak. Genialt enkelt skrevet, helt grei å lese og nesten helt forståelig (kommer tilbake til akkurat dét litt nedenfor her), og likevel klarer jeg å tulle det til. Men heldigvis er det massevis av spenn i oppskrifta så det ble en kjempefin - og ikke minst supermyk! - barnehagegenser til en 1-åring likevel.


Men tilbake til meg ... Mønsteret ber om 3-tråda garn, og siden jeg ikke hadde så mange spenstige farger i den kvaliteten (og ikke har lyst til å kjøpe mer garn akkurat nå ...) ønsket jeg å bruke Sanguine Gryphons Free Range som jeg hadde noen nøster av. Barnegenser i økologisk garn må jo bli en innertier både hos barn og foreldre, ikke sant? 

Men - hjemmefarget garn varierer som kjent i innfarginga. Så ett nøste er noe ulikt det neste. Så da er det bare å strikke med to nøster på samme gang, annenhver omgang. Og resultatet her ble like fint - og det er like enkelt - som sist gang jeg gjorde det.

Problemet meg å skifte annehver omgang er at det blir en "søm" oppover der garnet skifter.


Og når oppskriften sier: Strikk på feil side og snu hele striketøyet når bolen er ferdig - ja, da bør man egentlig ha skiftet på annhver omgang på rettsiden ... Men jeg hadde strikket en del på bolen før jeg oppdaget hva jeg hadde glemt så jeg fortsatte, jeg. Dermed ble det ikke en Brynje, det ble en genser i halvpatent i stedet. En herlig supermyk, barnegenser likevel.

Mønsteret kommer både på norsk og engelsk, koster $4 og er vel verdt den lille summen. Her finner du mønsteret (Ravelry-lenke).
Tre småting jeg stussa over i mønsteret, var: 1) det var ikke klart fra begynnelsen at det skulle strikkes på rundpinner, 2) jeg skjønte aldri hvorfor ikke ermene også skulle strikkes feil vei og snues, og 3) det ble aldri sagt at man skulle felle for raglan 2. hver omgang mens man strikket toppstykket fram og tilbake. Heldigvis er dette enkle ting å tenke seg til svarene på likevel.
I tillegg valgte jeg å strikke fire-fem omganger etter at ermer og bole var satt sammen, for så å begynne på raglansfellinga. Det er noe jeg lærte i barndommen at man skulle så da fortsatte jeg med det.

Men dette er småtterier - mønsteret er enkelt og plasseffektivt. Sånt liker jeg, Merete, jeg syns mønsteret også var en skikkelig innertier :)

5 kommentarer:

  1. Brynjegenseren er så fin! Og du er så utrolig smart med å strikke hver annen omgang med forskjellig garn! Der har du lært bort noe kjempelurt til mange.
    Ha en flott uke!

    SvarSlett
  2. Genseren ble veldig fin! Har litt lyst å strikke den selv...
    Fine farger! :)

    SvarSlett
  3. For en flott genser! Og enig med foregående talere: nydelige farger, og veldig lur måte å bruke ulike innfarginger på.

    Jeg så genseren hos monstermønster jeg også, og den er på "vente og se"-lista. Må bare gjøre ferdig noen prosjekter først...

    SvarSlett
  4. Tusen takk for utførlig kommentar! Supert for en fersking i strikkedesignfaget.

    SvarSlett
  5. Plundring med mønster eller ikke, genseren blei superfin! Garnet ser nydelig ut, også økologisk, da! Dette må bli en hit!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...