11.9.12

fru Terje Vigen

Jeg er jammen ikke sikker på hva som om til meg først, pulsvantene eller navnet, fru Terje Vigen. Det var i de dager jeg tusla rundt i, eh, Oslo, og lurte på hva kona til Terje Vigen het. At hun og barna sultet i hjel under den engelske blokaden under nabolenskrigen, huska jeg forsåvidt, og Terje Vigens arge blikk og den britiske sjøoffiseren, men hva het hun, kona?


Sånn gikk jeg og grunna, og endte opp med tittelen fru Terje Vigen. Og så er det noe med assosiasjonene da. Hvorom allting er, disse pulsvantene får meg til å tenke på så mange av elementene fra Ibsens dikt at de kunne ikke hete noe annet. Og når jeg var i gang lagde jeg likså godt et mønster, som du kan kjøpte for 25 kr (redigert 9. juli 13).


Jeg var så heldig at jeg fikk Marion til å teststrikke for meg, det er hun som har strikka disse i rosa Wollmeise som T. brukte på fjellet i sommer. De er veldig praktiske siden de verken er lange ermer eller votter, men en mellomting: De kan tas av hvis det blir for varmt, de kan dras ned hvis det blir kjøligere, og på grunn av de lange ribbene så sitter de, enten de er høyt oppe eller langt nede. 


Sjøl strikka jeg dem i et grått shetlandsgarn jeg hadde noen rester av, med noen andre rester i mønsterrapporten. I det hele tatt, et utmerket prosjekt for rester. Det er veldig tilfredsstillende å lage noe vakkert av rester også.

Og når jeg var i gang lagde jeg en variasjon også (som ikke er med i mønsteret som diagram), Solveig Hisdals/Solveig Larssons roser, denne gangen i Wollmeise.

 
Jeg tror dette er et godt utgangspunkt for wannabees mønsterstrikkere :) 

Mønsteret beskriver en avslutning over fingrene som gjør at kanten ikke ruller men former seg innover.


Jeg veit fortsatt ikke hva hun het, kona til Terje Vigen. Men varme på pulsen har hun i hvert fall fått.

10 kommentarer:

  1. Hvor er de fine, dem er jeg nødt til at strikke - og jeg har tilfældigvis et par små rester Wollmeise,-)

    SvarSlett
  2. Lekre! Og hva kona het, vet jeg sannelig ikke, men Mannen min spilte henne ( jada, ikke Terje, men henne... Terje selv ble visst spilt av klassens skjønnhet...) i et skuespill på gymnaset! (0:

    SvarSlett
  3. Hej igen - jeg fik en fejlmeddelelse, da jeg forsøgte at købe fru Terje Vigen her på siden - derimod virker linket på Ravelry...

    SvarSlett
  4. Kirsten, tusen takk for at du sa i fra. Det skal være i orden nå.

    Og tusen takk for fine kommentarer, Kirsten og duBedåre - alternativ skole mannen din gikk på ;) Husker han noen linjer ennå?

    SvarSlett
  5. Flotte pulsvarmere og en herlig historie! Jeg sitter og skratter for meg selv og er nok plutselig litt nysgjerrig på hva hun het... hihi..At hun har fått fine pulsvamerer oppkalt etter seg, er det ingen tvl om!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. OH,jess! Disse var råbra!

    SvarSlett
  7. Har sett mange varianter av disse siste tiden, kjempefine! :)

    SvarSlett
  8. Heidi Kim13.9.12

    Kjempeflotte, skal inn å kjøpe :)

    Grunnen til at ingen husker navnet til fruen, er at det aldri ble oppgitt. Kun datteren, Anna ble navngitt.
    Vi hadde også fremføring med Terje Vigen på skolen ;)

    SvarSlett
  9. Herlige pulser med herlig navn! De i grått og rødt var helskjønne!

    SvarSlett
  10. Så fine de er! Ser veldig behagelige ut og med mønsteret så blir de et blikkfang. Tusen takk for mønster.
    Under pinnevalg står det "strømpinner" - skulle det vært strømpepinner?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...