3.9.12

Og barnet blei en - sinna sau!

Etter en intens graviditet og kort fødsel kan jeg endelig presentere Sinnasaujakka (Ravelry-lenke) mi.


Jeg har til og med skrevet et mønster på den som det går an å kjøpe for 30 kr.

Jakka har vært strikka ovenfra og ned, og bortsett fra vrangbordene oppe og nede strikkes den rundt og klippes opp når den er ferdig.


Jeg har strikka 4-5 jakker allerede, og den er også teststrikka, og det er brukt garn som Finull, Kauni, Bugga!, Du Store Alpakka, Visjögarn og Wollmeise - et ganske stort spekter av forskjellige typer garn.
Mønsteret er skrevet på norsk og kommer i 5 størrelser. 

Har du aldri strikka en jakke ovenfra og ned før så er dette kanskje et godt sted å begynne. Det er ikke noe hokkuspokus egentlig, og mønsteret forteller deg når og hvor du skal øke og hvor mange masker du skal ha underveis. Ønsker du noe ekstra rom over skulderpartiet med forkorta rader (wrap&turn) gir den instrukser om det, men du kan også la det være.


Strikker du i rein ull som Finull, Kauni, Visjö-garn og lignende ikke-superwash trenger du ikke engang å sy en søm i klippekanten, det er bare å klippe og brette inn kantene som syes på baksiden. Strikker du i Alpakka eller superwash-garn bør du sy to sømmer i klippekanten før du klipper - ulla blir litt glattere i de siste garntypene og kan glippe. Uansett, jeg liker også å plukke opp maskene langs kanten av jakka og strikke knappekanten før jeg klipper opp. Det kommer et blogginnlegg om det i løpet av en dag eller to.

Forkorta rader over skulderpartiet gjør at du får to ekstra brede striper øverst i nakken.
Og så håper jeg ikke det blei et prematurt barn, og at jeg får se mange flere fine barn sauer.

17 kommentarer:

  1. Anonym3.9.12

    Elsker denne- passer til ein sauebonde!

    SvarSlett
  2. fin fin fiiiiiiin!
    Den på det nederste bildet tror jeg vil passe til en hverdagscardigan til meg. LIker grå jakker og fargerikt tilbehør.
    Må bare manne meg opp til et stort prosjekt, skal rekke opp olive genseren min først...

    SvarSlett
  3. Gjett om jeg skal kjøpe dette mønsteret etter at jeg er ferdig meg de 2 Mariusene jeg holder på med!
    Har aldri strikket ovenfra og ned så dette gleder jeg meg til! :D

    SvarSlett
  4. Den er nydelig herlig superflott den jakka di.
    Aldeles herlig også forrige innlegg.

    Ønsker deg ei flott strikkeuke:-)

    SvarSlett
  5. Denne var ei skikkelig gladjakke. Kanskje jeg skulle ha strikket ei til moren min :)

    SvarSlett
  6. Denne tror jeg jammen jeg skal strikke jeg også, den er superfin!

    SvarSlett
  7. Tillykke med barnet og den smukke cardigan - flot arbejde :)

    SvarSlett
  8. Jakka var så fin at det mønstert måtte jeg ha. Så nevnte du finull som jeg liker veldig godt.
    Kjøpt, lastet ned, skriver ut i morgen.
    Når jeg skal begynne? Njaaaa

    SvarSlett
  9. Gratulerer!
    Kjempefin jakke, men jeg skjønner ikke hvorfor den heter SINNAsaujakke??? Syns sauene ser både koselige og fornøyde ut, jeg?

    Så forresten et eller annet sted noen som strikket jakka i Hifa Ask. Mener å erindre at du strikket noe i Hifa-garn for leeenge siden. Tror du det blir omtrent det samme som Finull? Like "ullete"? Syns denne jakka passer best i riktig ullete ull - det er jo tross alt en sauejakke :-)

    SvarSlett
  10. Å si at jeg er overveldet over mottagelsen denne jakka har fått er en sterk underdrivelse! Nå bare krysser jeg fingre og tær for at folk klarer å strikke den ferdig og at den ser bra ut rundt omkring =0

    Annepålandet, ja, og jeg har masse Ask igjen i kurven min også. Jeg syns den er helt identisk med Finull, jeg, men det sies at hvis Finull skiller seg ut og er tynnere. Sikkert fordi den ikke er soaked i farge.

    Iselin, den må en sauebonde ha!

    SvarSlett
  11. Så fin den er!
    Den er morsom også og et prosjekt jeg gjerne setter på strikkelista mi.
    Flott, ny heading har du også laget

    SvarSlett
  12. Hvor er det et flot, veludviklet og helt gennemgående perfekt afkom!
    Skøn, skøn, skøn jakke!

    SvarSlett
  13. Den er rålekker, rett å slett en 6'er!
    Strikker på 2 stk. Den første uten forkortede rader, litt triksk og mix, den andre helt etter mønstret! Digger begge to.
    Grattis med "barnet"!

    SvarSlett
  14. kjempefin jakke!! likte stripene og fargekombinasjonene veldig godt!

    SvarSlett
  15. Åh så glad jeg er for å ha deg tilbake! Jeg nistrikker på noen barselpresanger som har blitt liggende, men så skal jeg strikke til meg selv! Sinnasau!

    SvarSlett
  16. veldig fin mønster og kjempe fin genser! :)))
    hilsen fra Aleksandra

    SvarSlett
  17. Jakka di er så flott! I dag var det endeleg lønn på konto, og litt finull i grått og lilla fekk bli med meg heim. :-) Det blir nok vanskeleg å få meg ut av sofaen i tida framover....

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...