18.9.12

Uten sammeligning forøvrig

For noen er høst epler - for meg er høst også gulrøtter. Når de store, feite begynner å komme på sommeren kan jeg kjøpe en pose i uka og knaske. Og de kan brukes i hva det skal være, kaker, supper, revet i salater, kokte, råkost, skiva, strimla, opphugde i matboksen eller i en skål med vann på bordet - jeg er rett og slett på gulrotkjøret.


Og for tiden er jeg også på uglekjøret. Det har tatt meg tid å komme dit - enda jeg er både glad i ugler og Harry Potter - så da er det vel bare rett og rimelig at jeg måtte falle hardt. Jeg er allerede i gang med enda et par, med et annet diagram.


Jeg har brukt mønsteret mitt fru Terje Vigen (jeg nevnte at det er et godt utgangspunkt for å benytte seg av andre diagram enn den medfølgende rosa også), så da jeg kom over ugla til Heidi (Ravelry-lenke) var det bare et spørsmål om tilpasning.


Jeg har forøvrig ikke vært helt fornøyd med ordet pulsvarmere i sammenheng med dette mønsteret. På engelsk heter det gauntlets - som oversettes med pulsvarmere. Men det engelske ordet forbindes tradisjonelt med rustning, og var ment som en beskyttelse på hender og underarmer som er spesielt utsatt i strid.
For meg er dette mønsteret ment som forlenga ermer, veldig praktisk å dra opp og ned ved behov, mer enn å holde akkurat pulsstedet godt og varmt. De gjør det også, men de er så mye mer. Syns jeg, da.


Disse er i hvert fall strikka i Wollmeise 100 % merino, Maus Jung og Naturel på pinner 2,25 og 2, 75 mm. De veier 70 gram.

Ved siden av disse forlenga ermene er mitt tips til kjølige høstdager, denne gulrotkaka blandet med litt valnøtter, rosiner og litt mer ost på toppen enn de foreslår, knask!

Men jeg er glad i epler også, altså.

7 kommentarer:

  1. Anonym18.9.12

    Flotte :D

    SvarSlett
  2. Fiine <3


    Vi hadde gulrøtter som "frukt" på et møte i dag, og jeg skal si de gikk unna. Nesten vanskelig å høre hva folk sa pga all knaskingen. :D

    SvarSlett
  3. Wow! Jag har tänkt en del på dina fru Terea Vigen och funderat på hur jag skulle kunna använda det. Men den här versionen var mitt i ptick för mig som också gillar ugglor väldigt mycket.

    SvarSlett
  4. Så jättefina pulsvanter! Om du gillar morötter, har du prövat detta?
    Hyvla morötterna med en osthyvel. Fräs dem mjuka i en kastrull med olivolja och krydda med grovmalen svartpeppar, ganska mycket, salt och en aning socker. Urgott!!!Har du persilja hemma så kan du lägga på lite av det också!

    SvarSlett
  5. Fantastisk fine. Likte godt den fargen også - må strikkes!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...