9.9.12

Oppklipping av strikka ting

Mange gir uttrykk for bekymring og en smule engstelse over å klippe i strikketøy. Og det hindrer jo mange i å lage mønstrestrikka jakker til store og små, sjal, babytepper og lignende der man ikke ønsker å strikke mønster fram og tilbake (på vranga). Eller når man har strikka så blir det liggende. Og liggende. Og liggende.
Og det er synd, for er det noe som er enkelt og bekymringsløst er det å klippe. Størrelser derimot ...

Baksiden av jakka før oppklipping
Sjøl liker jeg særlig godt å klippe i ordentlig ull, da er det ikke nødvendig å forsterke sårkantene engang. Ordentlig ull er ull som ikke er behandla med for eksempel superwash-kjemikaler. Andre garntyper som alpakka, kashmer, sokkeforsterkningsmaterialer (nylon etc), bomull er ikke noe vanskeligere å klippe i, men min erfaring er at de trenger en søm så ikke det rakner. Men det kan være at jeg har liten erfaring med det.

Jeg har vist hvordan man syr en søm i klippekanten tidligere, så det er ikke det denne bloggposten er om. Denne skal bare vise at det tar 15 min fra man skal klippe opp til man har sydd to kanter - og har en oppklipt jakke, litt mer hvis det er en voksenjakke.

Bilde 1

Bilde 1)
Fordi jeg ikke skal sy en symaskinsøm på klippekanten før oppklipping velger jeg å plukke opp sidemaskene (2 av 3 masker lang klippekanten) og strikke knappekantene først.
Mens jeg har strikka salen og bolen har jeg strikka en klippekant på 7 masker. Den har jeg valgt å strikke: 1 vrang, 5 rett, 1 vrang. Det er min erfaring at da legger kanten seg inn penere på baksiden, den får liksom en naturlig knekk, se det første bildet hvordan det ser ut på baksiden.
Dette er en grei måte å strikke klippekanten uansett om man velger å klippe med eller uten symaskinsøm.

Bilde 2
Bilde 2)
Så velger jeg den skarpeste saksa jeg har for hånd og klipper opp midten så godt jeg klarer å vurdere det. Som det syntes er sårkanten relativt jevn og uten masker som stikker av. Selv med en sløv hoppysaks.

Bilde 3
Bilde 3)
Det har bare gått litt over fem minutter og jeg har allerede sydd inn den ene klippekanten. Jeg bruker det garnet jeg har brukt i jakka som tråd (i dette tilfelle PT2), da vil jeg ikke bli overraska over forskjellige resultater i vasken. Og en helt vanlig stoppenål. Det jeg gjør oppover er å brette inn sårkanten på baksiden og sy lange, brede sting oppover.


Bilde 4
Bilde 4)
Det er gått under et kvarter og begge kantene er sydd inn. Kantene er små og nesten ikke synlige i det hele tatt. De kjennes selvfølgelig som bulker, men siden de ligger på innsiden av knappekanten - som skal stå litt ut uansett - er ikke det noe problem, syns jeg.

Da gjenstår å sy knapper, og vaske den. Jeg lærte å dampe strikketøy, men nå foretrekker jeg å vaske det i stedet. Kanskje vil kanten ha godt av en omgang med strykejernet for å legge seg enda mer ned, men det er ikke nødvendig.

Det tok meg faktisk tre ganger lenger tid å fotografere, overføre bilder og skrive denne bloggposten enn å klippe opp og sy den jakka.

14 kommentarer:

  1. Anonym9.9.12

    Dette med å klippe uten å sy har virkelig gjort inntrykk - og jeg tenker mye på det. Modningsprosess, med andre ord. Men jeg har også tenkt at kanskje man ikke trenger knappestolpen, bare klippe å sy til hvis man vil ha en jakke som bare er åpen. Eller kanskje det går an å lage doble knapphull - slik at når klippekanten klippes og sys til så vil knapphullet på forsiden og knapphullet i klippekanten ligger over hverandre og være gjennomgående..?

    Synd at jeg ikke er like kjapp med pinnene som deg, så jeg får ikke testet dette med det første..

    Birgitta

    SvarSlett
  2. Takker og bukker ofr informativt innlegg, jeg synes det er kjekt å vite hva andre gjør på sånne ting.

    Selv pleier jeg strikke et belegg over sårkanten og sy den til istedet for å sy sårkanten til. Sikkert fordi jeg ble vist det for lenge siden, og så har jeg lissom tatt det for gitt at det er sånn man skal gjøre det. Strikker belegget i feks 1 tråd om jeg har strikket med 2 tråder, for å få det til å ikke bli så tykt.

    SvarSlett
  3. Jeg lærte den kanten jeg også, Murf, så det har noe for seg. Og den metoden blir penere. Jeg vil likevel påstå at denne er mer praktisk, mer basal for hverdagstøy. Og for hverdagstøy så fungerer den, kjapt og greit.

    Brunnhilde68, jeg skjønner hva du mener. Men må du ikke da sy sammen de to beleggene, rundt kanten? Så knappen virkelig går igjen begge lagene? Ellers kan man jo bruke hemper så slipper man hele problematikke. Hemper er jo også knapper ... på en måte?

    SvarSlett
  4. Takk for gode tips! Merker at jeg nærmer meg målet om å strikke et slikt prosjekt selv, så utrolig godt når det kommer gode forklaringer på hvordan det skal gjøres :) Teste på ei lita jakke først da kanskje ;)

    SvarSlett
  5. Anonym9.9.12

    Fint å høre om nye metoder. Tenker også at det må være skummelt. Har alltid sydd mange sømmer både rett og sikksak for sikkerhetskyld. Knappestolpen har jeg alltid laget dobbelt så bred slik at den brettes rundt klippekanten - og skjuler det hele. Jeg er ikke redd for å klippe, men ser nok alltid etter løsninger så man kan slippe å ødelegge mulighetene for endring. Kanskje fordi jeg ikke er redd for å rekke opp igjen det jeg har laget. Det er riktig str./fasong som er det vanskeligste for meg. Det er mye glede i godt garn. Takk for stadig ny læring. Mette

    SvarSlett
  6. Jeg skal helt sikkert i gang med flere af den slags trøjer.
    Du er god til at få det til at fremstå som noget nemt og ufarligt ;)

    SvarSlett
  7. Anonym10.9.12

    Ja, man måtte nok neste knapphullene sammen - enten litt usynlig, eller med markerte knapphullssting hvis det passer.

    Ellers er jo hemper helt klart et godt alternativ :-)

    SvarSlett
  8. Det sit laaaaaangt inne hos meg å ikkje sy klippekanten. Ikkje sikkert at det har ein funksjon, men det KJENNES tryggare. Kanskje det rett og slett er på tide å sleppe seg ut på djupt vatn? Eg har som Murf lært at det skal strikkast belegg over sårkanten, men eg sikk-sakkar over sårkanten i tillegg. Det er ikkje kanten som ryk først på dei strikkeplagga eg lagar.....

    SvarSlett
  9. Takk og takk for god veiledning. Plukker du opp maskene i vrangmaska? Eller? Har bare prøvd en gang og selv om det var i lett-lopi måtte jeg sy - for jeg hadde strikka etter oppskrift som bare ga meg to vrangmasker å klippe og sy i. Iik! Og det gikk bra, det og, jeg ble ikke avskrekka, tvertimot. Det er som med alt annet med høy terskel. Bare å ta mot til seg og klatre over!

    SvarSlett
  10. Karen, det er det.

    Gro, lev livet farlig neste gang :)

    Anja, nei, jeg plukker opp 2 av de 3 ytterste løkkene i den ytterste maska før vrangmaska i klippekanten. Jeg veit ikke, men jeg syns den legger seg så fint, og knappestolpene står liksom ut fra jakka på en "normal" måte, som mellom noe. Jeg liker den teknikken, og i og med at den er enkel og effektiv ...

    SvarSlett
  11. Fint indlæg, og dejligt at du er tilbage fra de norske fjelde og klar ved strikkepindene igen :)

    Sidste gang jeg klippede en trøje forsøgte jeg mig med Kate Davies' 'Steek sandwich' - hun har en fin tutorial på sin blog Needled. Det kan jeg anbefale, resultatet blev rigtig fint! - Dog tror jeg ikke at det går med meget tykt garn, så bliver det nok for voldsomt.

    SvarSlett
  12. Takk! Jeg har en jakke liggende der jeg har strikket knappestolpe og klippet.. Skal bare sy ned klippekanten, så er den ferdig. Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  13. Fin jakke!
    Det er mulig jeg er litt pirkete - men vil ikke kanten, uten noen som helst form for "beskyttelse" (belegg, vrangbord, søm e.l.) være utsatt for slitasje når den ligger så åpent? Jeg har muligens en litt overdreven angst for at noe skal ryke, men jeg ble litt nysgjerrig på det - hvordan går det med kanten etter lang tids bruk?

    SvarSlett
  14. Jeg oppdaga nå at jeg ikke har svart deg, Anne, så jeg håper du ikke har vært innom her daglig i snart ett år for å se hva jeg sier, men at du har satt den på auto inn i e-postkassa di ;)

    Kanten er ikke åpen, klippekanten ligger under bretten fordi du bretter dobbelt.
    Var det enkle svaret.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...