28.9.12

Anna Vigen

Da er den enkle genseren Anna Vigen ferdig. Som nevnt i forrige post er den egentlig en tilpassa Driftwood, et engelsk gratismønster på Ravelry.


Jeg la opp til strørrelsen L i Finull siden strikkefastheten var litt annerledes enn anbefalt i mønsteret.
I stedet for å strikke åpning la jeg opp alle maskene foran sammen, og strikket rundt fra toppen. Halsåpningen er strikka som 2 rette, 2 vrange bortsett fra i hjørnene, som jeg har felt om midtmaska på annenhver omgang helt fra starten, og det samme i hjørnene oppe, bak, men der begynte jeg ikke før ca 4-5 omg rundt.


Jeg kaller genseren Anna Vigen fordi jeg har brukt samme mønstersnutt på ermene som jeg brukte på pulsvarmerne fru Terje Vigen - Anna Vigen er deres jentunge.  På bildet har jeg lagt pulsvarmerne inne i genser-ermene.

Grunnen til at jeg har vrangbord både før og etter blomsterborden er for da kan ermene dyttes opp og jeg håper, de sitter der også. Akkurat som pulsvarmerne var ment som. 

Jeg lurte lenge på om jeg skulle gjenta mønsterdiagrammet nederst på bolen også, men det er ikke noe lurt for oss runde damer å legge til flere kilo rundt hoftene ved å legge til ekstra mønster akkurat der. Så derfor ingen ting, fokus på ermene i stedet. Med en fjong rød boa, eh, strikka hals i stedet.

Nå ligger den i vaskemaskinen og godgjør seg. Jeg spår en ny favorittgenser. 

13 kommentarer:

  1. Nydelig genser. Og den satt som et skudd. Blir interessant å høre erfaringen med draopp-ermene, om de holder seg. Rapport, please.

    SvarSlett
  2. Hvor er den skøn og især med armvarmerne til - måske sku man ;)

    Dejlig fredag aften til dig og dine

    SvarSlett
  3. Åååås å fin den ble!!! Du er altså bare så flink! Klem

    SvarSlett
  4. Så deilig! Sånne enkle gensere er det jeg har kommet frem til at jeg bruker mest, tynne gensere med stort sett bare en farge. Og veldig flott å kunne bruke Driftwood som bakgrunnsmønster! Veldig, veldig fin detalj med ermene.

    SvarSlett
  5. Nydelig. Jeg synes det enkel er det beste jeg så denne falt i smak hos meg :)

    SvarSlett
  6. Fullklaff! Både mønster og farge appellerer veldig til meg :) Det er vel på tide at jeg kommer i gang med et slikt prosjekt, vil ha noe større enn alt småtteriet som har dominert strikken min det siste året.

    SvarSlett
  7. Flott genser! Likte spesielt godt halsen på gensaren.

    SvarSlett
  8. This is beautiful! A great fit!

    SvarSlett
  9. Oi, den var alldeles nydelig! Ha en flott uke hos deg!

    SvarSlett
  10. Hvor er den flot! Jeg kan rigtig godt lide den ærmeløsning!

    SvarSlett
  11. Flott genser med nydelige detaljer på ermene :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...