30.9.13

Uglegenseren Reidar

Ja, jeg innrømmer det, jeg er på uglekjøret. Og tradisjonelle, norske guttenavn. Jeg er så gammel at jeg gikk i klasse med Finn, Helge, Per og Roy (hei gutter!).




Det er klart at en praktisk gutte- (og jente-)genser skal få et fint, gammelt navn. Jeg kjenner ingen Reidar (youtubevideo), men hørte nettopp om Osvaldgruppa som nettopp fikk så fine sølvfat etter å ha satt livet på spill under 2. verdenskrig ... To Reidar ble skutt, én falt i kamp.  

Dette er mitt bidrag til å huske Reidar.

Genseren er strikka i Wollmeise i 3 farger, og den veier 195 gram. Den er strikka nedenfra og opp, og jeg planlegger å publisere mønster. Lomma er strikka inn samtidig som etter modell av Lommegenseren til Malsen og Mor, med høye sidekanter og forkorta rader for litt mer fylde. Det er også forkorta rader i nakken for litt forming av halsen. Diagrammet er mitt :)
Den skal modelleres ved anledning, men jeg tror den er ca 2-3 år. 

12 kommentarer:

  1. Å, knallfin! Jeg vet hva frøkenen min på 3 kommer til å si om jeg viser henne denne: "Åh, den var KUL, mamma! Sant du skal strikke en sånn til meg?" :D

    SvarSlett
  2. Åh, denne likte jeg! Håper mønsteret kommer. Og kanskje tør jeg bruke litt av wollmeise-lageret mitt på den. :p

    SvarSlett
  3. Mønster hadde vært supert! Kjempefine ugler :)

    SvarSlett
  4. Du verden den var fin! Nok en pinneguri-sak inn på ventelista mi!

    SvarSlett
  5. Åhh så fine uglegensere. En slik kunne jeg virkelig tenkt meg å lage jeg også. Superfine.

    SvarSlett
  6. Jeg venter på denne! Og på uglejakken og på ugleteppet ;)Om du trenger hjelp og assistanse for å få ut mønsteret på disse er jeg her!

    SvarSlett
  7. Så utrolig mye fint du strikker!
    Hilsen Fredrikke

    SvarSlett
  8. Flotte uglegensere. Likte den grå spesielt godt. Kjempefin. :)

    SvarSlett
  9. Uuutruuuleg stilig! Oppskrift, ja takk!

    SvarSlett
  10. Elsker ugler! Ugler var superpopulære på begynnelsen av 90-tallet. Jeg har enda et ugleanheng og en uglering fra den tiden.

    Kjempefin uglegenser!!!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...