21.9.13

Garnlager med utsikt

Dette er en reklamefri blogg. I teorien. For når jeg kommer over noe fint, noe jeg liker, noe jeg føler kontakt med så går jeg langt i å bli en rein reklameblogg. Dette blogginnlegget er sånt. Så er du advart.

Sandnes, Dale og Rauma - dere produserer flott garn. Og Hifa, jeg er veldig glad i garnet fra dere også. Det fins flere garnprodusenter, men akkurat nå kjenner det er Malsen og mor i Bergen og Pickles i Oslo  som har ballen. Jeg kommer tilbake til Pickles seinere (de har åpna ny butikk her i Oslo), her og nå vil jeg skryte uhemmet av Malsen og mor.

I sommer fikk jeg anledning til å besøke lageret deres i Bergen. Det er ikke en butikk så mye som en nettbutikk med åpent lager fra tid til annen, på Nattland. Mora til Malsen, Unni, sier ifra på facebok-sida si når hun åpner godtelageret.


Det er ikke stort, men stort nok for de fleste av oss. Med en vekt på rein ull og noe alpakka. Men fargene, Unni!, fargene!

Ikke nok med det som heter i pølsereklamen, Unni mønstermekker også barneklær.


Sjøl er jeg helt fortapt i den tynne Shetland Soft. Og for tiden er jeg i gang med ikke mindre enn tre prosjekter i det garnet - i tillegg til at jeg har kjøpt garn til enda ett. Det som er så flott med Shetland Soft er fargeutvalget, nesten 60 forskjellige, og det er der jeg er for tida. På farger. Aller helst i rein ull.

Snart kommer mønsteret på Osloteppet, strikka i sort og hvitt Shetland Soft, med tre forskjellige nyanser av gult.


Og hva med dette slumreteppet som er underveis, i én hovedfarge, den hvitbeige på kjegla, med 6 forskjellige nyanser av beige-brunt? Det er litt lenger fram i tida, men mønster kommer på dette også.


Og så strikker jeg på et av mønstrene til Unni, Lommegenseren. I dobbel Shetland Soft, som skal bli til en treåring, med lomme der man kan legge hemmelighetene sine. Sekundært alle bilene man finner men ikke klarer å holde i små barnehender, men som bare må være med hjem fra loppemarkedet?

Veldig smart løsning, Unni :)


Og nevnte jeg at Unni også hjalp meg med mønsteret på den minste størrelsen av Sinnasaugenseren? Den, Sinnasaugenseren for barn, blir publisert i ukebladet Familien i løpet av høsten - tror jeg.


Også den strikka i Shetland Soft, ikke overraskende. Superflott med en tynn, tynn og myk barnegenser.

Så flott at vi har sånne små garnprodusenter/butikker/lagere som Malsen og mor, i Norge.  Enig? 

16 kommentarer:

  1. Anonym21.9.13

    Kjenner det er på tide og prøve dette garnet!

    SvarSlett
  2. Jeg har lenge tenkt å prøve garn fra Malsen og mor, men har ikke kommet så langt ennå. Må absolutt ta en nærmere titt :-) Det ugleteppet ditt er kjempefint. Ja Osloteppet er fint det også, men jeg er spesielt glad i ugler.

    SvarSlett
  3. Anonym21.9.13

    Lukter det veldig "sau" av det?

    Vigdis

    SvarSlett
  4. Vigdis, det lukter ikke sau (eller lanolin), men det lukter maskinolje. Jeg veit det er noen som vasker garnet før de bruker det, putter det i en vaskepose, vasker det på ullvask og tørker det som det er.
    Jeg trenger ikke det, heldivis, for jeg liker lukta :)

    SvarSlett
  5. Helt enig med deg -supert med slike som Malsen og Mor!
    Fikk jo handlet meg litt av dette garnet på lagersalget i sommer, men neste gang må jeg visst prøve tynne Shetland Soft!
    Så flotte tepper du strikker!!

    SvarSlett
  6. Jeg har ikke kommet så langt som til å prøve garnet til Malsen og Mor, men det må jeg få til.. :)
    Jeg kom over mønsteret ditt på vognteppet Snøfnugg i dag.. Fantastisk flott!! Jeg likte også det med ugler på som du holder på med.. Du har en kjempefin og inspirerende blogg, heldige meg som fant deg. :) Jeg har nå lagt meg til som følger, og gleder meg til å følge deg fremover.
    Ha en super søndag!!
    Klem, Kristin

    SvarSlett
  7. E de i BERGEN! WOHO!! Håper jeg er den engang de har åpent :D Litt reklame må til, jeg vil nå gjerne kalle dette inspirasjon og informasjon også :)

    SvarSlett
  8. tyrihans22.9.13

    Ja! Shetland Soft fra Malsen og Mor er mitt absolutt foretrukne garn til barnestrikk (som jeg driver mest med). Det blir så mjukt og deilig etter vask, og holder seg finfint i bruk. Og aå digger jeg at jeg kan handle fra norsk forhandler :)

    SvarSlett
  9. Absolutt helt enig :-)

    SvarSlett
  10. Anonym23.9.13

    Jeg rødmer kledelig her jeg sitter ;-) Det var veldig kjekt å ha deg på lagerbesøk, Ann!

    SvarSlett
  11. Har faktisk aldri hørt om dette garnet, og jeg som trodde jeg var så oppdatert! :)

    Teppet med uglene var utrolig fint, gleder meg til mønster på det! :)

    SvarSlett
  12. Dette får meg til å ønske meg nytt garn i kurven....vfiedilha,vilha:)

    SvarSlett
  13. Så mye spennende du har på gang! Alt ser nydelig ut! Jeg falt pladask for ugleteppet! Så flott det blir! :)

    SvarSlett
  14. Da blir det vel Bergenstur en gangs snart da...eller kan man få kjøpt garnet på annet vis?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...