18.1.12

Votteåret 2012 har så vidt kommet i gang

Ja, her produseres det votter. Det føles nesten som å ha en misjon her i livet :)

Enkelte av parene forsvinner like fort ut igjen (heldigvis), mens noen blir værende til julekurven min 2012. 

Toris sjøhestvotter er strikka - som alle mine votter - på 2 og 2,25 mm pinner. Men garnet, Kauni, er litt stivere, fyldigere enn annet garn så vottene blei veldig store. Jeg håper det fins en modig mann der ute som ikke er redd farger.

Kauni er et godt garn å strikke med, og jeg liker veldig godt de lange fargeskiftene. Det er litt upraktisk i forhold til så små prosjekter som votter, så Tori selv anbefaler at man deler opp fargeskiftene i mindre deler. Det aller, aller beste med Kauni er at det er rein ull. Da vil vottene etter hvert som de brukes forme seg etter hendene til brukeren, de sitter der de skal sitte.


Mitt 5. par fra boka Solveigs vantar (som tidligere nevnt er målet å kommet igjennom alle) er Märta 2, en litt formell liljekonvall. Vottene er opprinnelig i en bunnfarge og en kontrastfarge, men siden jeg hadde noen flere farger i tynn alpakka fra DSA valgte jeg flere kontrastfarger.

I motsetning til rein ull former ikke alpakka seg på samme måte rundt bærerens hender, men de kan nok oppleves som mykere å bruke.


Og det 6. paret fra Solveigs vantar er Stjärnor och fåglar, strikket i mitt egen håndspundne merinogarn. I mønsteret står det 2010 på vottene. Jeg valgte å ha 2010 på den ene votten og 2012 på den andre - litt Solveigs, litt mitt.

Garnet er ikke spunnet helt riktig, det er ikke "balansert" fordi jeg er relativt nybegynner når det gjelder spinning, og derfor er vottene også litt skjeve. Det er rart, men sånn er det - skjevheten i garnet blir til skjevhet i plagget. Etter litt vasking og strekking er det bedre enn uvaska, dessuten er det mye mykere, nesten litt mohairaktig enda det er rein merino.


Jeg blir alltid så fornøyd når jeg har klart å sluttføre en spinneprosess i et ferdig produkt. Som disse vottene. 

Men nå er det nesten så jeg snart må strikke noen sokker. For variasjonens skyld.

23 kommentarer:

  1. Så utrolig mange fine votter du strikker. Jeg blir veldig inspirert av deg og får veldig lyst på votteboka du skryter sånn av.

    SvarSlett
  2. Du er så utrolig effektiv og flink! Nydelige votter altså:)

    SvarSlett
  3. Hanne, du skal bare være litt forsiktig, det er nok ikke en bok for alle. Det beste hadde sikkert vært om du hadde fått den i gave eller hadde anledning til å se den før du betalte for den. Den har et utprega hjemmesnekra utseende. Men som jeg har sagt andre steder, det er en skikkelig skattekiste.

    SvarSlett
  4. Marion, takk, takk. Akkurat nå føler jeg meg effektiv også - har problemer med føttene mine og sitter en del. Sitte = strikketid ;)

    SvarSlett
  5. Nydelige håndspundne votter, imponerende! De to andre parene har jeg kommentert før :-)

    SvarSlett
  6. hvor er de da bare skønne de søheste :o)
    - og vanterne, de er på..
    hilsen Mona

    SvarSlett
  7. Jättefint vantar i fina färger!

    SvarSlett
  8. Lekre saker!
    Er i vottemodus selv, men mine er av den litt enklere variaten. Tror likevel den boka må bli mi også, må jo ha noe å strekke seg etter.

    SvarSlett
  9. Heisann, eg driv med desse vottane også - sjøhestar, altså. "Selbuvott or not". Eg brukar Rauma gammelserie, og pinnar nr 2,5. Dei blir kjempestore! Har planar om å ta dei eit tak i varmt grønsåpevatn når dei er ferdige - til dei blir passe store. Masse fine vottar du har strikka i det siste :o)

    SvarSlett
  10. Anonym19.1.12

    Så flotte votter- og du er så effektiv og rsk!! Kjære vene!!
    Elsket det første paret, nydelige farger!!

    SvarSlett
  11. Virkelig lekre votter!

    SvarSlett
  12. I eget håndspunnet merinogarn, jeg bøyer meg i støvet! Veldig, veldig nydelig!

    SvarSlett
  13. Vottemester:)
    Du er skikkelig på vottekjøret nå - og det blir det mye fint av:)
    Fortsett din gode misjon:)

    SvarSlett
  14. smukke, smukke vanter! Jeg glæder mig til bogen ankommer og jeg skal vælge mønstre.

    SvarSlett
  15. Flotte votter! Jeg har nå gitt opp Hippocampus vottene, inntil videre da.. Har nok feil garn og pinner. Jeg skjønner jo at de blir altfor store når jeg bruker pinne tre, når du bruker 2 og 2,25.. :-O

    SvarSlett
  16. these are amazing mittens! i especially love the handspun ones.

    you have access to the most lovely colorwork books. (thanks again for the gift you gave me. i am scheming with them now!)

    SvarSlett
  17. De er meget smukke, dine luffer og jeg synes da der er meget variation i hvert enkelt par ;)

    SvarSlett
  18. those last mittens are stunning.

    SvarSlett
  19. Gunn Sv20.1.12

    Nydelige votter du har strikka. Jeg har kjøpt Solveigs vottekalender, men det ikke en brøkdel av oppskriftene skjønner jeg. Du er flink.

    SvarSlett
  20. Herlige votter, og så morsomt da at du har spunnet garn selv. Mer personlig kan det vel ikke bli. :)

    Ønsker deg ei super helg.

    SvarSlett
  21. Anonym20.1.12

    Nydelig, nydelig. Gleder meg sånn til å ta fatt på boken Solveigs vantar.

    Riktig god helg til deg!!

    SvarSlett
  22. Flotte votter. Ha en god helg

    SvarSlett
  23. Utrolig lekre votter! Så flink du er :)

    - Helene

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...