1.1.12

Mine ti beste strikkebøker: Plass 10

Jeg har 120+ strikkebøker. Og minst like mange strikkeblader. Hvor mange kilo garn jeg har veit jeg ikke, men jeg innbiller meg at de to henger litt sammen. Jeg har strikkebøker det går lang, lang tid mellom hver gang jeg titter i, men som jeg ville ha kasta aller først ut av vinduet for å redde hvis det skulle oppstå en brann. Eller testamentert bort til en god strikkevenninne. Eller bare trekke fram og vise til andre: Denne boka kan du ikke leve uten hvis du strikker seriøst!

Jeg har samla 10 sånne bøker som jeg skal prøve å omtale det nærmeste året.

Første bok ut er en bok som kanskje kunne kommet i kategorien Hederlig Omtale også, Knitting Around av Elizabet Zimmermann.


Jeg kjøpte boka utelukkende av én grunn, det var et større kapittel om prosentsystemet hennes. Og den vakre Fair Isle Yoke Sweater with Henley Neck, da, men mest for fargene.

Men boka - som er den siste hun gav ut - er egentlig en blanding av en biografi og klassiske Zimmermann-mønstre som har vært utgitt andre steder tidligere. Jeg er ingen bionerd, men jeg elsker de gamle bildene fra en om ikke overklassebarndom i England, så ikke langt unna, og en tilsyneslatende welltodo livsførsel i USA. Og det er artig å se at på mange av bildene bruker barna strikka gensere, jakker, luer ...

Kanskje du ikke veit hvem Zimmermann er? Da er ikke dette boka å starte med, dette blir både litt for internt og personlig. De menneskene jeg kjenner som elsker Zimmermann har oppdaga allsidigheten hennes, man sjøl blir litt utilstrekkelig sammenligna med sånne mennesker.

Når det er sagt, det er en interessant bok for strikkere også, særlig hvis man leiter etter løsninger på problemer man har møtt. Som nevnt, prosentsystemet hennes. Oppskrifter (eller forklaringer, som jo er Zimmermanns styrke) på gensere, sjal, sokker noen veldig smarte halser, noen veldig vakre votter. Og så er det et svært kapittel om hvordan man konstruerer en norsk genser :)

Det aner meg at denne boka ville kommet høyere opp hadde jeg oppdaget den på et tidligere stadie i strikkelivet mitt. Eller om jeg ikke hadde hatt andre gode og norske strikkebøker. Men jeg følte jeg ikke kunne ha en strikkebokliste uten i det minste ha én av bøkene hennes på den, og av de jeg har er det denne jeg har lest mest i.
---
Lån gjerne ideen til et år av strikkebokomtale.

27 kommentarer:

  1. Godt nytt år!
    Spennende serie du har startet, gleder meg til å se hvilke bøker du har valgt.

    SvarSlett
  2. Å, så spennende og ikke minst skummelt, fare for at strikkebokbiblioteket får på fyll :D:D

    Ha et strålende nytt år :D

    SvarSlett
  3. Gleder meg til å følge med på denne serien!
    - Trenger du virkelig en strikkebok til, mamma? hørte jeg nylig.
    - Og det gjorde jeg faktisk, selv om den var en liten skuffelse (mer om det en annen gang).

    Og det er fortsatt veldig langt igjen til 120...

    SvarSlett
  4. Det blir spennende å følge serien! Flott med ny og god inspirasjon! :)

    SvarSlett
  5. Moro! Jeg elsker ærlige bokomtaler, har et stort strikkebibliotek, men har ikke fått kommet til 120 ennå;)

    SvarSlett
  6. Hei!! Godt nyttår!! Hvilken Zimmerman bok burde jeg begynne på?? jeg skjønner at damen har noe å lære bort!! Hilsen AnneKari:-)

    SvarSlett
  7. Happy New Year! That's quite an endorsement; I can't wait to read about the other nine.

    SvarSlett
  8. Spennende med slike kåringer fra egen bokhylle - din er sikkert ulik min, og jeg får helt sikkert tips til nye bokkjøp... Bare ta de i rask rekkefølge du - trenger ikke porsjonere innleggene utover året!

    Godt nytt år i strikkingens tegn!

    SvarSlett
  9. Marit, en viss spenning må det være ;) Få høre om dine, da?

    Tori, få høre! *nysgjerrig*

    Monstermønster, jeg er litt eldre enn deg så det er bare rettferdig at jeg har noen flere enn deg! ;)

    Quiltefia, et godt spørsmål! Jeg har bare tre av bøkene hennes ... kanskje den ene er like grei som den andre. Det spørs jo litt hva du leiter etter også da. Workshopboka hennes er kanskje den som er mest teknisk, mens Almanakken er mer for de som er i startgropa (og ikke har lyst (?) til å tenke sjøl). Der er flere av klassikerne hennes også. Men én bok må man ha. Tycker jag, det :)

    SvarSlett
  10. Ville forresten tipse deg om Solveigs vottekalender, siden du tipset om Solveigs vottebok.

    http://www.capris.no/product.aspx?isbn=9185889393

    SvarSlett
  11. En rigtig god ide du lancerer her. I Danmark oplever vi en pæn interesse for Elizabeth Zimmermann, og til www.fiberfest.dk
    har vi en workshop med hendes principper, og den blev overtegnet som en af de første. Det havde vi ikke troet muligt.

    SvarSlett
  12. Så spennende konsept! Jeg følger spent med og er stygt redd for at jeg nå kommer til å få noen flere bøker på ønskelisten min... :-))

    SvarSlett
  13. For en spennende serie! Er rekkefølgen vilkårlig, eller er det en rangering her?

    Jeg ryddet nylig i strikkebøkene mine (les: tørket støv), og lurte litt på om jeg skulle omtale noen av dem i bloggen. Vi får se etterhvert - det er i hvert fall veldig spennende å lese om dine favoritter!

    Godt nytt år!

    SvarSlett
  14. Anonym1.1.12

    Spennende! Det er lett for at div. strikke bøker/ sy bøker fort dominerer bokhyllen..
    Eg vet ikke hvor mangen eg egentlig har...ganske mangen i allefall.. Skal følge med her freover å se, kan jo være eg må kjøpe litt flere:)

    SvarSlett
  15. Yes - akkurat det jeg trenger for å finne flere gode argumenter for å bestille flere bøker på capris.no!!!! Denne serien gleder jeg meg til å følge - takk for at du gjør dette!!

    SvarSlett
  16. Bra idé. Med din inspiration presenterar jag Månadens bok. Ha det så bra och sticka mycket.

    SvarSlett
  17. Så gøy! Håper å få noen ideer her etterhvert:) Jeg har noen få bøker og jeg er veldig glad i Knit real Shetland av J&S. Gleder meg til fortsettelsen på bokserien din:)

    SvarSlett
  18. God ide. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

    SvarSlett
  19. Gjett at jeg ble misunnelig nå! Gleder meg til jeg også blir stolt eier av strikkebøker:) Heldige du med så stort bibliotek :D

    SvarSlett
  20. Trenger du et lån for å finansiere prosjektet ditt eller utvide virksomheten din?
    Vi er investorer som gir ut lån på 1,9% rente, hvis interessert vennligst send oss din prosjektplan via e-post til: alas_loanfirm@outlook.com eller whatsapp-+1 (859-594-2902)

    SvarSlett
  21. Trenger du et lån for å finansiere prosjektet ditt eller utvide virksomheten din?
    Vi er investorer som gir ut lån på 1,9% rente, hvis interessert vennligst send oss din prosjektplan via e-post til: alas_loanfirm@outlook.com eller whatsapp-+1 (859-594-2902)

    SvarSlett
  22. CAROLINE6.2.23

    Oferta pożyczek między osobami fizycznymi Email: carolinelina90@gmail.com

    Mam kapitał, który zostanie wykorzystany do udzielania indywidualnych krótko- i długoterminowych pożyczek w wysokości od 5000 USD dla każdej poważnej osoby, która chce tej pożyczki. 2% odsetek rocznie w zależności od pożyczonej kwoty, ponieważ jako osoba fizyczna nie chcę łamać prawa o lichwie. W zależności od pożyczonej kwoty możesz spłacić w ciągu 3 lat przez maksymalnie 25 lat. od Ciebie zależy, czy zobaczysz miesięczne płatności.

    * Prywatny kredyt dla cudzoziemców z zezwoleniem na pobyt L
    * Prywatny kredyt dla osób dojeżdżających do pracy za granicą (zezwolenie G)
    * Prywatny kredyt dla cudzoziemców z zezwoleniem na pobyt B
    * Prywatny kredyt zależy od pozwolenia na pobyt
    * Kredyt dla władz lokalnych,
    * Kredyt dla innych osób prawnych prawa publicznego,
    * Kredyt dla organizacji prawa prywatnego non-profit,
    * Kredyt dla osób prawnych prawa prywatnego odpowiedzialnych za zarządzanie usługą publiczną,
    * Kredyt dla spółdzielni zbiorowego zainteresowania.

    Proszę tylko o poświadczone odręczne uznanie długu, a także o dostarczenie niektórych dokumentów.

    Zostałeś wyrzucony z banku i nie jesteś przychylny bankom, albo jeszcze lepiej masz projekt i potrzebujesz finansowania, złych kredytów lub pieniędzy na opłacenie rachunków, pieniędzy na inwestycje w firmy.
    Więc jeśli potrzebujesz kredytu, nie wahaj się ze mną skontaktować, aby uzyskać więcej informacji na temat moich warunków.
    Proszę o bezpośredni kontakt pod adresem:

    E-mail: carolina90@gmail.com

    PS: niepoważne osoby wstrzymują się od głosu

    SvarSlett
  23. CAROLINE6.2.23

    Tilbud om lån mellom enkeltpersoner Epost: carolinelina90@gmail.com

    Jeg har kapital som vil bli brukt til å gi individuelle kort- og langsiktige lån fra $5 000 til enhver seriøs person som ønsker dette lånet. 2% rente per år avhengig av lånebeløp fordi jeg som privatperson ikke ønsker å bryte loven om åger. Avhengig av lånebeløpet kan du betale tilbake på 3 år i maksimalt 25 år. det er opp til deg å se de månedlige betalingene.

    * Privat kreditt for utlendinger med oppholdstillatelse L
    * Privat kreditt for grensependlere (G-tillatelse)
    * Privat kreditt for utlendinger med oppholdstillatelse B
    * Privat kreditt avhenger av oppholdstillatelsen din
    * Kreditt til lokale myndigheter,
    * Kreditt for andre juridiske personer under offentlig rett,
    * Kreditt for ideelle privatrettslige organisasjoner,
    * Kreditt for juridiske personer under privatrett som er ansvarlige for forvaltningen av en offentlig tjeneste,
    * Kreditt til samvirkelag av kollektiv interesse.

    Jeg ber kun om en bekreftet håndskrevet erkjennelse av gjeld og også å fremlegge noen dokumenter.

    Du har blitt utestengt fra banken og du er ikke i favør av bankene, eller enda bedre, du har et prosjekt og trenger finansiering, dårlig kreditt eller penger til å betale regningene dine, penger til å investere i selskaper.
    Så hvis du trenger kreditt, ikke nøl med å kontakte meg for mer informasjon om mine vilkår.
    Vennligst kontakt meg direkte på:

    E-post: carolinelina90@gmail.com

    PS: ikke-seriøse mennesker avstår

    SvarSlett
  24. CAROLINE6.2.23

    Aanbieding van leningen tussen particulieren E-mail: carolinelina90@gmail.com

    Ik heb kapitaal dat zal worden gebruikt om individuele leningen op korte en lange termijn te verstrekken, variërend van $ 5.000 tot elke serieuze persoon die deze lening wil. 2% rente per jaar afhankelijk van het geleende bedrag omdat ik als particulier de wet op woekerrente niet wil overtreden. Afhankelijk van het geleende bedrag kunt u in 3 jaar maximaal 25 jaar terugbetalen. het is aan jou om de maandelijkse betalingen te zien.

    * Particulier krediet voor buitenlanders met verblijfsvergunning L
    * Particulier krediet voor grenspendelaars (vergunning G)
    * Particulier krediet voor buitenlanders met verblijfsvergunning B
    * Particulier krediet is afhankelijk van uw verblijfsvergunning
    * Krediet voor lokale autoriteiten,
    * Krediet voor andere publiekrechtelijke rechtspersonen,
    * Krediet voor privaatrechtelijke organisaties zonder winstoogmerk,
    * Krediet voor privaatrechtelijke rechtspersonen belast met het beheer van een openbare dienst,
    * Krediet voor coöperatieve vennootschappen van collectief belang.

    Ik vraag alleen om een ​​gecertificeerde handgeschreven schuldbekentenis en ook om enkele documenten.

    Je bent verbannen van de bank en je bent niet in de gunst bij de banken, of beter nog, je hebt een project en hebt financiering nodig, slecht krediet of geld om je rekeningen te betalen, geld om in bedrijven te investeren.
    Dus als u krediet nodig heeft, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen voor meer informatie over mijn voorwaarden.
    Neem dan direct contact met mij op via:

    E-mail: carolinelina90@gmail.com

    PS: niet-serieuze mensen onthouden zich

    SvarSlett
  25. Juridisk administrator

    Hei Mr/Fru,
    Jeg er Iva Birgitte som bor i Europa, i lang tid har jeg levd i en stormfull situasjon, jeg vil få eiendommen min til å oppføre seg. Jeg har en formue i Den franske republikk som jeg ønsker å stille til din disposisjon for å gjøre deg i stand til å utføre arbeid av god vilje. Hvis jeg valgte å sette meg selv på denne kunngjøringssiden, er det fordi jeg vil at det skal gjøres uten frykt på grunn av mine tidligere aktiviteter. Jeg kontakter deg i dag slik at du godtar å fungere som juridisk administrator (begunstiget) og å gjennomføre et handlingsprogram enten en stiftelse eller en NGO for å hjelpe eldre og barn i vanskelige situasjoner.
    Jeg har de offisielle og juridiske dokumentene vedr. For å være ærlig med deg, var det under en liten spasertur i mine tapte øyeblikk på Internett at jeg kom over adressen din. Det var her jeg bestemte meg for å kontakte deg og fortelle deg om prosjektet mitt. Jeg beklager at jeg ikke ble kjent med deg nok før jeg snakket med deg; det er viktig at vi etablerer et tillitsgrunnlag mellom deg og meg for å gjennomføre dette tilbudet. Ønsker du å hjelpe meg i denne saken, svar meg på eposten: birgitteiva@gmail.com
    Motta min oppriktige hilsen.

    SvarSlett
  26. Kjære lånesøkere

    Har du økonomiske vanskeligheter? Vil du starte din egen bedrift? Dette låneselskapet ble etablert som en menneskerettighetsorganisasjon over hele verden med det eneste formål å hjelpe de fattige og økonomisk nødlidende. Hvis du ønsker å søke om lån, vennligst kontakt dem ved å bruke detaljene nedenfor: e-post: elenanino0007@gmail.com

    Navn:
    Nødvendig lånebeløp:
    Lånets varighet:
    Mobilnummer:

    Takk og Gud velsigne
    Ingrid

    SvarSlett
  27. Vil du ta opp et lån og ikke vet hvor du kan få et ekte lån?
    Ønsker du å starte en bedrift, men har ikke kapital?
    Trenger du å søke om lån av en eller annen grunn?
    Trenger du et julelån?

    Håpet har endelig kommet fordi Elena Nino gir raske og pålitelige lån, deres tjeneste er 100% ekte og garanterer at du får lånet når du søker. Send en e-post og godkjenn i dag på elenanino0007@gmail.com

    Takk og Gud velsigne deg
    TILLIT
    Elena

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...