22.1.12

Anbefalt designer, Barbara Gregory

Jeg har lyst til å trekke fram noen strikkedesignere som jeg liker og stadig kommer tilbake til, av forskjellige årsaker. Av forskjellige årsaker til at jeg sette søkelys på dem, av forskjellige grunner til at jeg kommer tilbake til dem.

Den første ut er den kanadiske illustratøren og designeren Barbare Gregory. Når man ser mønstrene hennes på Ravelry er det ikke så mange som har strikka dem, selv om hun er manges favoritt. Det skjønner jeg ikke, for de er godt skrevet og de er originale uten å være utrerte (les: ubrukelige). 

Fargene i denne jakka var det som gjorde jeg så henne første gangen.Og ser dere hva som står i teksten?
"Designer Barbara Gregory is a genius with color. "
Farger er jo liksom min greie. Ikke at jeg alltid lykkes altså, men det sånn overordna, det er det jeg syns er morsomt i strikkinga, det er noe jeg stadig leker med. Ikke form og fasong, ikke strukturer, ikke "pynt" og skjønnhet, men farger. Så da er det vel kanskje ikke så rart at det var noe ved Gregory jeg likte, da? Til denne jakka har hun også skrevet en artikkel (på engelsk) om fargeteori i Knitty.

Jeg har også denne vest-genseren liggende, men mønsteret er ikke helt meg. Igjen er det fargene som drar. Det hadde vært fint til en gutt for eksempel.

Men de mønstrene jeg har strikka er vottene hennes, to av dem, Dragon Paws og Perianth. De er enkle samtidig som de er lekne og annerledes.

Dragevottene har jeg strikka i to forskjellige utgaver, en Wollmeise, som blei litt liten, og en Debbi Bliss Cashmerino - som blei litt stor, men perfekt for utenpåvotter på skitur.
Strikka i Wollmeise
Som du ser er konstruksjonen uvant for oss som står i en norsk vottetradisjon. Forsiden og baksiden er en enhet som fungerer som en helhet, som en tegneserie i to ruter.
Kanskje det er fordi hun setter tommelen på siden som frigjør en hel flate? Tommelen på siden er heller ingen norsk tradisjon - og det skal vi kanskje være glade for. I hvert fall fungerer det dårligere for mine hender enn kiletommelen.

Strikka i Debbi Bliss Cashmerino
Sidetommel eller ikke, vottene Perianth er likevel ett av de vakreste vottemønstrene jeg har sett. Og jeg strikka dem på tre dager, de bare føyk av pinnene.

Strikka i Koigu
Igjen har Gregory brukt den samme teknikken med å liksom brette ut vottene og behandle både forside og bakside som en helhet. Og hvor i all verden har hun funnet disse bomstene? Jeg har bøker på bøker med diagrammer og har ikke sett noe som ligner, og her kommer hun rekandes med den ene originale blomsten etter den andre. Det er sånt som gjør at hun får en stjerne i boka mi.

Sjøl sier hun i mønsteret at de er identiske for at man ikke skal trenge å ha en høyre- og venstrevott. Min erfaring er at selv om det er sidetommel vil vottene forme seg etter hvilken hånd de brukes på så jeg har speilvendt mønsteret likevel.

Og så er jeg så heldig at jeg har dette mønsteret også liggende i køen min, Ringo & Elwood. Det er også et mønster fra Twist Collective, og hun har skrevet litt om prosessen her

Du finner henne på Ravelry som Barbara, og som designer som Barbara Gregory. Hun kommer anbefalt.

16 kommentarer:

  1. Ooooh! Sånne innlegg liker jeg godt! Mer!

    Dragene er innkjøpt etter at du strikket vottene, de var tiltenkt en genser til sønnen, men han har skiftet fokus fra drager og riddere til ninjaer, og ninjamønster er ikke så enkelt....

    SvarSlett
  2. Jeg liker også hennes design.
    Har strikka dragevottene av PT2, og vil tro det funker fint med finull også.

    Så har jeg også begynt på Mimico-vesten hennes. Men den har blitt liggende halvferdig, skal snart ta tak i den igjen.
    Det eneste jeg har å innvende på dette mønstret, er at fargekodene i chartet er i forskjellige gråtoner. Det er litt vanskelig for meg å se, så jeg må bruke fargebildet av den ferdige vesten for å avgjøre hvilken farge som menes.

    SvarSlett
  3. Maj, greit å vite! Ikke at det gjelder spesielt henne, men det kan være greit å kommentere sånt på designerens side, sikkert ikke bare du som sliter med det.
    Finull, det hadde jeg ikke tenkt på. Nå som jeg er på vei til Finull (somkjent har jeg hata det i mange år ... ;p) så kanskje det var en tanke også ja.

    Monstermønster, Gregory er illustratør, det skulle ikke være sååååå vanskelig ;)
    Ellers takk, jeg håper jeg kan få ånden over meg til å skrive flere av denne typen.

    SvarSlett
  4. Flott design, som jeg også har lagt merke til. Det er lett å se at hun har øye for form & farge, og ingen overraskelse at hun er illustratør av yrke. Skal lese Knitty-artikkelen - litt oppfriskning av fargelæren i ny og ne er ikke så dumt.

    SvarSlett
  5. Hei!! Mye fint!! men de vottene med blomster tok kaka!!:-) Utrolig vakre!! AnneK:-)

    SvarSlett
  6. De er altså ret fantastiske de vanter (votte) med dragemønster.
    hilsen Mona

    SvarSlett
  7. Fantastisk flotte votter!

    SvarSlett
  8. Du imponerer stadig! Votter i intrikate mønster og flotte farger - Perianth er av de vakreste jeg har sett! Må etterhvert få votter på pinnene jeg også. Blir så inspirert!

    SvarSlett
  9. Så flink og effektiv du er. Flotte votter, ser for meg gutten min på 3 hadde følt seg veldig tøff i dragevotter!:)

    SvarSlett
  10. Hvis du er vild med farver, skulle du næsten kigge herind. Det er min yndlingsdesigner :-)
    http://knittingbykaae.blogspot.com/
    knus Elsebeth

    SvarSlett
  11. Veldig interessant innlegg! Jeg har også merket meg hennes design, men ikke brukt noen av dem - ennå...
    Vottene dine er rett og slett vakre!

    SvarSlett
  12. Dei lilla vottane dine er nydelege!

    Slike innlegg må du gjerne skive fleire av :) Alltid moro med litt meir "tyngde" enn berre "sjå kva eg har laga".

    SvarSlett
  13. Gunn Sv26.1.12

    Helt utrolig nydelige votter du har strikket igjen.

    SvarSlett
  14. Så fina drakvantar! Vill ha! Någon gång måste jag våga sticka tvåfärgat. Ser framför mej svarta vantar med grönskiftande drakar :)

    SvarSlett
  15. Anonym8.2.12

    Utrulege vottar! :D

    Kjekt med slike innlegg der ein lærer noko nytt! Berre kom med meir :)

    Ha ei fin veke!

    SvarSlett
  16. De blomstervottene med blomstene på var de første jeg fant på Ravelry, og tenkte bare WOW!! Har ikke strikket dem enda, men det skal jeg, for di er helt fantastisk nydelig! :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...