9.1.12

Hvis man ikke kan stole på en prøvelapp ...

... hva kan man stole på da?!

Jeg skrur tiden tilbake noen måneder. Tre damer sammen på reise, du veit hvordan det er. Maria og Marit var noen tekniske kløppere; ikke sånn som meg i det hele tatt - de kunne mye om strikking, teknisk. Forkortelser og tips og de var veldig løsningsorineterte. Og gikk noe galt - vel, da rakk man opp. Du veit hvordan det er, det som blir sagt da blir lyttet til.

Og Maria er alle strikkeprøvelappers Moder. Det var ikke det at hun sa:
- Strikk prøvelapp!
Hun sa:
- Jeg strikker alltid prøvelapper.

Så er vi i januar 2012.
Og det slår det en (meg): kanskje jeg også skulle prøve det? Siden jeg skulle strikke jakke med garn jeg ikke er vant til å strikke med?

Jeg burde jo visst det ville gå galt.


På papiret står det: Hifa 4-tråda med 3,5 mm pinner. 16 msk = 7 cm rettstrikking. Og 20 msk = 7 cm ribbestrikk. Og når man har en halse-omkrets på 60 cm sier da prøvelappen min at jeg skal strikke 170 (egn 171, men vi runder av) ribbestrikk.


Og jeg la opp. Men da jeg hadde lagt opp 150 m skjønte jeg at det holdt lenge nok. Det er ikke helt lett å se og mål med ribbestrikk, men den var virkelig stor nok til en hals. Så prøvelappen min blei en veiledende lapp. Likevel.
Så Maria - hva skal jeg si? Jeg klarer ikke engang å strikke en fungerende prøvelapp!


Nå er det kanskje for tidlig å si det helt klart og tydelig, men når jeg prøver den nye jakka mi så virker det som om jeg har mer enn nok med masker, ja. Den strikkes ovenfra og ned, fram og tilbake i bolen (dét blir mange vrangmasker ...), i Hifa 4-tråda Superwash, på pinner 3 og 3,5 mm. Den er et ledd i "merut, mindre inn"-forsettet mitt.

Jeg har målt meg sjøl for jakka er til meg så nåde meg om den ikke passer.


Desverre har jeg for lite grønt så jeg har måtte bestille mer fra Hifa. Jeg skal ha grønt nederst og på knappestolpene. Når jakka er ferdig (og den passer) skal jeg komme tilbake med mønster.

20 kommentarer:

  1. Hei!
    Prøvelapp er noe herk, men en bra investering, har jeg lært meg! Morsomme farger da - gleder meg til å se resultatet!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  2. sann min eord: snipp snapp ute, prøvelapp er ute!
    Jeg sluntrer vanligvis unna, stort sett går det bra og noen ganger ender jeg opp med noe annet enn det jeg planla...Det avhenger litt av garntypen, jeg kjenner strikkefastheten min sånn noenlunde, og da gidder jeg ikke.

    SvarSlett
  3. Cathrines Kreative Hjørne, jeg griper fatt i det ene ordet jeg kjenner akkurat denne mandagen. Herk. Ja.

    fru Storlien, you're my kind of lady :D))

    SvarSlett
  4. hrrm...nu är jag inte säker på om jag rent språkmässigt fattar allt...men visst är det svårt att göra provlappar i ribb (det gäller att dra ut lagom mycket när man mäter)...de funkar bäst i slätstickning och du vet väl att provlappen skall vara större än det mått du vill mäta (13x13 cm är ett bra mått)...sedan skall man helst göra den med samma stickor som man skall sticka och runt om man stickar runt. Ett tips är att jämföra stickfastheten på plagget när man kommit en bit.

    En sak som jag kanske inte sa är att jag nästan alltid även tvättar mina provlappar...det händer saker även där...beroende på garn/teknik.

    Kan nog skriva uppsats i ämnet;-)

    SvarSlett
  5. Det ser förresten ut att bli snyggt i alla fall.
    Kram!

    SvarSlett
  6. Noen prøvelapper er flyttsamer; man veit ikke helt hvor man har dem hen...

    Generelt har jeg begynt å like prøvelapper, det gir en liksom en sjanse til å smake på glasuren av kaka, FØR kaka er bakt! Eller strikketøyets forspill, som en deseigner sitert i Ysoldas bok beskriver det... Bra uansett! Men ikke alltid helt pålitelig.

    SvarSlett
  7. Jeg strikker av og til prøvelapp, men det viser seg veldig ofte at strikkefastheten ikke stemmer når jeg kommer i gang. Ofte er det bedre å måle på noe annet jeg har strikket tidligere med samme garn og pinner (hvis det fins - eller kanskje man har noetert det på Ravelry, eller kanskje du har det i en av de fine mappene dine :-) ) Eller så bare starter jeg på gefühlen, og måler etter litt. Gleder meg til å se de ferdige stripene dine :-)

    SvarSlett
  8. Jeg" begynte" med prøvelapper i fjor, og så langt har jeg unngått plagg i str. 5XL. Det er fint. Jeg har også unngått at plaggene har havnet i størrelse embryo.Som også er fint. Likevel synes jeg at jeg kunne ha krympa litt inn på størrelsen. Etter en liten refleksjon har jeg konkludert med at det nok er meg, som ubevisst har fusket med strikkinga - jeg er nok litt løsere i håndleddet når jeg er på plagget, og mere påholden når jeg intenst vil at strikkefastheten skal stemme NU. Man nå som det ubevisste er blitt bevisst har jeg nok en mulighet for reell endring ;)

    Jakken din blir kjempefin- en kvinne kan aldri få nok strikkajakker :)

    SvarSlett
  9. Blir en veldig fin jakke. Likte fargene du har valgt sammen så godt.

    SvarSlett
  10. Hvor mange masker hadde du på den prøvelappen sa du?

    Ja, ja, jeg er vel av de som bekjenner meg til prøvelappen, har aldri angret på en prøvelappen for å si det sånn, men ikke alt blir vellykka likevel. Det er jo noe av det som er moro med strikkinga, den lille usikkerheten.

    SvarSlett
  11. Eg er ikkje overraska. Den eine gongen eg prøvde å strikka prøvelapp (før Still light tunikaen) så stemte ikkje det heller... Kanskje eg ikkje gjorde lappen stor nok?

    SvarSlett
  12. Hahaha...du skriver så fornøyelig. :)
    Jakka blir flott den, herlig og frisk. Og forhåpentligvis helt passe. Jeg hopper nok som regel over prøvelappen jeg også. Men så er det sjelden jeg begir meg ut på de store prosjektene.

    Lykke til videre. :)

    SvarSlett
  13. Etter min barselgave-fits-all-genser, så har jeg vel mast om prøvelapper. Evt starte på en arm og se om du er sånn omtrent der du skal være. Det fine med strikke fra toppen, er at du har sjanse til å teste litt underveis, og slippe sjokk og pustevansker på slutten.

    SvarSlett
  14. Ellen Karin, hvis du mener jeg skriver fornøylig, gå og les Monstermønster ;)))
    Ja, jeg husker den, Monstermønster. Nå som jeg "kjenner deg" litt bedre er den bare enda mer fornøylig.
    - Kunne det skje med henne, kan det skje med hvem som helst!

    SvarSlett
  15. Så fin og fargeglad jakke du strikker! Skikkelig forventningsfull vårjakke!

    Men, så var det prøvelappen da - ikke noe galt med den! Du fikk jo en sjekk på hvordan det blir?! - og regnet ut etter de erfaringene du gjorde, ikke sant?!

    Jeg har ogsåstrikket årets første prøvelapp :)

    SvarSlett
  16. Prøvelapper har jeg aldri skjønt meg helt på for de få gangene jeg prøver så stemmer det ikke. Håper du har bedre lykke etter hvert!

    SvarSlett
  17. Jag har misslyckats med många provlappar – om det är någon tröst. Min stickfasthet på provlappar skiljer sig alltid från stickfastheten i plagget. Och ibland får jag inte till stickfastheten i mina egna mönster heller...

    Men det är nog bra, för man blir lite mer ödmjuk efteråt. (Vad nu ödmjuk kan heta på norska?)

    SvarSlett
  18. Nydelige farger på jakken din. :)

    Jeg er allergisk mot prøvelapper, noe jeg har brent meg grundig på litt for mange ganger. Men som du skriver så er jo ikke slike lapper helt til å stole på uansett. For det er stor forskjell på en liten lapp og på et helt plagg som blir brukt og vasket.

    Håper jakken din blir akkurat passe. Ser lovende ut så langt. :)

    SvarSlett
  19. Anonym14.1.12

    Jeg er vel litt lite prøvelappflink jeg også...
    Men den jakka blir det spennende å følge med på!!! Den ser ut til å bli ei skikkelig flott glad-jakke!

    SvarSlett
  20. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...