13.1.15

Tips: Ermemaskene på ovenfraogned-jakker

Barnelopper og andre jakker jeg har mekka mønster til strikkes ovenfra og ned. Det betyr at når salen er strikka ferdig deles den i en del bole og to deler som skal bli ermer.


Jeg liker best å sette ermemaskene på en løs kabel, da blir det så mye lettere når jeg skal plukke opp maskene etterpå. Men ulempen er at kabelen - særlig hvis man setter på endestykkene - svinger rundt og lager rot av alt garn og arbeid som jeg holder på med i bolen. Så det jeg har funnet ut er at det beste er å stikke en sikkerhetsnål gjennom det lille hullet som er i kabelen og feste endene på innsiden av plagget.


Jeg veit ikke om det er et sånn hull i alle kabler, men på KnitPros' er det det i hvert fall. 

15 kommentarer:

  1. Supert tips! Må prøve dette neste gang.

    SvarSlett
  2. Jag har bara fasta rundstickor. (Stickar mest med 2,5 och 3). Då finns inga hål. Jag har mina maskor på en rundsticka. Ändarna sätter jag ihop med en gummisnodd.

    SvarSlett
    Svar
    1. EvaL8, det fins Knitpro rundpinner med løse kabler i 2,5 og 3 også, du veit det ;) Nei da, jeg er enig med deg, det er også en god løsning, jeg ville bare dele med meg av flere muligheter.

      Slett
  3. Godt fundet på - måske jeg skulle have nogle Knitpro ;-)

    SvarSlett
  4. Nå fikk jeg lyst til å strikke en liten kofte, men prinsessa har nettopp fått en…. takk for tips!

    SvarSlett
  5. Anonym14.1.15

    Ååh, dette var rett og slett smart! Godt tips som eg skal ta med meg vidare.

    SvarSlett
  6. Bra tips! Likte veldig godt fargene på strikketøyet ditt også:-)

    SvarSlett
  7. tusen takk for så veldig gode tips :-)) Jeg vil starter denne år min første kofte -
    kanskje du starter på Ravelry en nye kofte??? Jeg vil gjerne med. Det er ikke så
    lett med starte - men du har så gode tips :-)) Kanskje jeg lykkes.
    Jeg strikkte to par eventyrvotter fra e-bok.
    Hilsen til deg fra Viola.

    SvarSlett
  8. Witam, przez przypadek trafiłam na Twój blog i padłam z zachwytu....
    Pozdrawiam
    ma

    SvarSlett
  9. Passende tips, jeg som strikker loppa-kofta :)
    Med mine utskiftbar-kabel fulgte det med endestykker som kan skrus på, foreløpig har jeg bare den lange jeg har på bolen, men kunne jo tenke meg noen kortere etter hvert.
    Jeg satte en sånn strikkepinne-sikkerhetsnål (en sånn stor lang en som man kan ha masker på) på det ene ermet, og på det andre satte jeg en 40cm rundpinne, med gummistrikk surret rundt ene enden.

    Begge deler fungerer supert, bare at jeg ikke får prøvd erme-hullene ;)

    SvarSlett
  10. Tak!! Fantastisk ide!

    SvarSlett
  11. Fantastisk at dette tipset kom nå! Har faktisk grublet over hvordan jeg skal løse det praktisk med dinglende strikkepinner fra 'armene' som skal komme. :P Har startet på sinnasaujakka til meg selv. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra det kunne være til hjelp for andre også :)
      Lykke til med Sinnasaujakka.

      Slett
  12. Anonym15.2.15

    Kjempelurt tips! Take for at du deler av din visdom og kreativitet. Tipset kommer godt med på den loppefrie damajakken jeg strikker på :-)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...