28.7.14

Ermer når jakka strikkes ovenfra

Jeg har fått noen spørsmål, flere ganger faktisk, om hvordan jeg strikker ermene når jeg strikker en jakke eller genser ovenfra. Stort sett strikker folk bolen først, før ermene strikkes. Og folk opplever det er en del styr med snuing og vending og mye strikketøy i fanget.
Her om dagen oppdaget jeg noe som forklarer at det ikke har vært problematisk for meg.


Jeg strikker alltid ermene med løkkestrikking (Magic Loop). Det vil si at jeg har én lang rundpinne som stikker ut to steder på ermet. Jakka ligger i fanget mitt, og det er ermet jeg flytter på, eller snur er vel kanskje riktigere å si. Når jeg snur pinnen til den andre siden er det bare ermet som flytter på seg. Og så snur jeg ermet når jeg kommer til andre siden igjen, strikkinga og vendinga foregår på de samme to sidene hele tiden.


Når jeg strikker med strømpepinner derimot så har jeg mye lettere for å ville snu hele jakka i fanget, og da er det klart det blir mer snuing og løfting.

Jeg er sikker på at ingen av disse metodene er bedre enn den andre, det er bare snakk om vaner, men jeg tenkte at jeg skulle nevne det siden folk har spurt meg om det. 

3 kommentarer:

  1. Anonym28.7.14

    Enig med deg. Magic loop har gitt ny dimensjon til ermestrikking. Ingen synlige spor etter pinneskift og ingen uhåndterlige strikketøy. Når teknikken sitter, går det som en drøm. Har også lært det bort til mine døtre.
    - TrineA

    SvarSlett
  2. Anonym29.7.14

    Hei
    Jeg strikker ermer med vanlig rundpinne og snur rundpinnen med ermet tilbake ( mot høyre) istedet for resten av bolen mot venstre .
    "Å snu blekksprutarmentilbake i stedet for hele blekkspruten fremover"
    Tror egentlig det i praksis er det samme du gjør med Magic loop?

    Teknikken er nyttig øverst på annet langt strikketøy, som feks bol, erme eller teppe, også.

    Ingrid M( Rav)

    SvarSlett
  3. Jag gör på precis samma sätt och tröjan ligger helt still i knät. Jag kan faktiskt använda den som en liten pläd om jag tycker det är för kallt ;)
    /mvh AnnaF (AlpakkaAnna på rav)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...