8.7.14

Finull, del 2

Finull har godsider og dårligere side - det kommer an på hva det skal brukes til. Dette er godlista. 

Finullas Topp 5-lista

1. Fargene

Hovedgrunnen til å kjøpe Finull er fargene. Fargene! 200 forskjellige farger - det er et helt liv i farger, det.

Lone og Tori er de menneskene i verden jeg kjenner som utnytter fargene i Finull (og i Kauni) som ingen annen. I teorien er jeg et ton-i-ton-menneske, der fargene ved siden av hverandre i fargesirkelen strikkes sammen, enn der farger som komplementerer hverandre brukes. Men når jeg titter over det jeg har strikka, så strikker jeg jammen med kraftigere fargeblandinger, jeg også.

90-tallsgenser

2. Ullkvaliteten

Finull er så kalt fingering yarn, altså et tynt, 2-tråda ullgarn som bare er tilsatt farger som kjemisk substans. Siden noen farger er mer krevende enn andre, dypere og med mer pigmenter, vil noen av nøstene (garnfargene) også både være mykere og litt tynnere.

Uansett farger er dette garnet så tynt at det blir superanvendelig i en moderne tid da alt er lag-på-lag og skjell og tynne overtrekksjakker i stedet for vindtette kofter i 3-tråda ull som tidligere.
Finull gir de tynneste slengejakkerne og de vakreste vottene.

Textura av Mathilde Skår

3. Tilgjengeligheten

Som en nederlender jeg kjenner hadde observert etter å ha kjørt rundt i Norge: Det er jo garnbutikker overalt.
Og det er sant, det er det, og Finull er kanskje ett av de garna som er lettest å få tak i, i Norge? (Jeg tar gjerne innspill på den teorien).

Og det er vel ingen tvil om at vi nordmenn liker å strikke flerfarga saker og ting. Se på koftetrenden vi befinner oss i nå. Hadde ikke farger og tynt ullgarn vært så tilgjengelig så spørs det om det hadde blitt noe særlig av den vinden.

Lua som blei til en barnejakke

4. Prisen

I underkant av 80 kr for 100 gram. Uten ekstra porto, uten ekstra avgifter, uten ekstra noe. Sammenligna med mye annet garn er det bamsemumspris.


5. Bruken

Strikk en jakke i Finull. Klipp opp. Bruk. Det er kortversjonen av hvor anvendelig Finull er. Fordi det er rein ull kan den i praksis klippes opp og formes helt etter eget hjerte.
Jeg veit ikke med deg, men jeg kan ha Finull rett på huden. Noe jeg ofte har. Tynne ullkofter og -jakker, luer votter og leggings. Og så tepper da.


Les også Lones kommentarer til forrige innlegg.

Så hva er det Finull ikke er så veldig god på?

Finull, del 3, kommer i morgen. 

8 kommentarer:

  1. Morsomt å lese det du skriver både i dette og det forrige innlegget. Selv har jeg ikke brukt finull, men er det omtrent det samme som pt 2?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det samme garnet, bare under forskjellige navn. Fargene overlapper for det meste.

      Slett
  2. Cliffhanger i strikkeblogg! Yay!

    SvarSlett
  3. Liker veldig godt denne grundige gjennomgangen av Finull. Har aldri strikka med det før. Er det litt som Nøstebarns 2 tråd? Med unntak av prisen?

    Stemmer sterkt for lignende gjennomgang av de andre favorittene dine! Wollmeise? Malabrigo et eller annet? :-)

    God sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og god sommer til deg også :)

      Nøstebarns 2-tråda er hakket tynnere. Den er mer som Raumagarns Lammeull, egentlig. Eller, kanskje fyldigere, er rette ordet?

      Vi får se angående de andre garna ;)

      Slett
  4. Herlig dette, og tusen takk for omtale. Finull har 100 farger, tilsammen med pt2 er det kanskje 200? Vet ikke hvor mange pt2 har.
    Finull er forsåvidt lett å få tak i om man bor i nærheten av Husfliden eller sentralt. Desverre har de monopol på garnet solgt i butikk. Det finnes noen unntak online som jeg har funnet. Men Husfliden bestiller farger de ikke har inne, selv om det ikke alltid er populært når det kun er noen nøster man skal ha (har opplevd sure miner..).
    Det kan være litt kjipt at man ikke kan se fargene i butikken. Tror husfliden selger online sentralt av garnet. Uansett - tror salg av finull vil øke om noen år. Jeg kommer til å fortsette å bruke det!!!!!

    Det er superdrøyt og fargene holder seg uten å smitte av på hverandre. Designet et hvitt og rødt skjerf og var veldig spent på om det røde ville farge det hvite. Det gjorde det ikke - sånt er gull :-) Takk for at du tar deg tid til så grundig vurdering!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. OK, "bare" 100. Det skal jeg rett opp.
      De overlapper hverandre temmelig slavisk, Finull og PT2, men har noen avvik. Jeg tror jeg blei enig med ei anna litt tidligere om at blåfargene til PT2 var klarere, blåere.
      Enig, farger som blør er noe dritt!

      Slett
  5. Enig i de positive sidene (unntatt av at jeg synes det KLØR!!!) - så nå venter jeg spent på de litt mindre gode sidene.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...