22.7.15

Lin

Av ord du aldri ville gjetta skulle komme fra meg, tenker jeg at lin står ganske høyt opp på lista? Hvis du kjenner meg litt veit du jeg har et anstrengt forhold til den vakre planta. Ja, ikke planta, med materialet, garnet, som kommer fra den. Jeg velger faktisk å gi bort lin-garnet framfor å strikke med det.


Men noe har skjedd det siste året. Og det er nesten så jeg kan peke på øyeblikket. Bli med meg på en liten tidsreise og se hvordan du (eller noen) med ditt engasjement for noe, din positive omtale av noe, kan føre til at jeg (eller noen) forandrer mening.

I vinter en gang, kanskje i fjor høst, oppdaget jeg podcasten til Mandarin, den franske jenta som for tiden bor i Latvia og med ujevne mellomrom gir oss vakre bilder, både på den ene og andre måten. I en av de første episodene snakket hun forelsket om en strikkebag av Jenna Rose. Ser du, ser du de er laget i lin, at dekoren er minimal, at glidelåsen er stor, at bagene er grunnleggende sjarmerende?


Sånn begynte det, jeg som sjøl hadde begynt å lage strikkebager spurte meg sjøl:
- Hva er det med de bagene som snakker til meg?

Så jeg begynte å lete etter linstoffer å sy med, jeg også. Mine valg er nok litt annerledes enn Jenna Rose, men hadde jeg funnet ut hvor hun finner stoffene sine hadde jeg nok hoppa på dem også.


Jeg elsker å sy strikkebager i linstoff. Jeg kan ikke forklare det, men filmen under, på 15 minutter, sier akkurat det jeg har tenkt, lin er noe som snakker til hjertet mitt. Se den og bli litt forelska du også.



Strikkebagene i lin er litt dyrere enn bomullsbagene, lin koster litt mer, men den blir bare vakrere og mykere jo mer du bruker den. Den er like holdbar som bomullen, og sjøl syns jeg den er vakrere - uten at jeg ønsker å disse bomullsbagene. Både fordi jeg også selger dem, men også fordi de har en annen bruk og funksjon.

Linbagene er vakrere i overflaten, fargene er mer dempa, mønstrene ofte henta fra nordiske motiver, skoger, dyr, geometriske former. De beste stoffene, de jeg liker best, kjøper jeg i Japan. Og det er Kokka som gjelder for tiden.


Som denne med naturmotiver. Kan du se hvordan linen og mønsteret er ett og det samme, hvordan de kler hverandre? Inni bagene mine har jeg lin uten mønster så det er lett å se hva som er nederst i bagen din.

Men selv om jeg syr strikkebager har jeg fortsatt ikke begynt å strikke i lin. Alt til sin tid, som pappaen til Albert Åberg sier det, alt på sin plass. 

11 kommentarer:

  1. Amen! En linfrelst til! Linplantens navn er Linum usitatissimum = Linet det ytterst nyttige. Har du lagt merke til hvor godt ubleket, ufarget lin lukter? Som sommernatta. Og overflatestrukturen, fastheten og mykheten og og og ....!

    SvarSlett
    Svar
    1. For et flott latinsk navn, utrolig!

      Slett
  2. En stor takk fra den som fikk all lingarnet, det har absolutt kommet til nytte, et år senere.

    http://meretesmonstermonster.blogspot.no/2015/06/skikkelig-flax.html


    Jeg er glad i mine linbukser og glad i mine linduker, men lindukene blir dessverre ofte liggende siden jeg ikke arrangerer store middager med duk på bordet, og ikke orker all strykingen. Men som strikket topp er lin supert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint innlegg, det hadde jeg ikke sett. Veldig bra det blei bra. For det blei det. Men jeg er fortsatt usikker på om lin er tingen for meg å strikke av. Jeg kan jo bare si jeg er veldig glad i ull og ikke har tid til å strikke med annet?

      Slett
  3. Jeg simpelthen elsker lin - både garnet, stoffet og klærne. Nesten hele sommergarderoben min er linklær - mye av god, gammel årgang. For det er veldig holdbart. Jeg har også gode gamle linduker og linservietter.
    Og ikke minst - jeg har både strikkeveske og diverse prosjektbager i lin! Det var en svensk dame, "Stikkfrossa", som produserte og solgte disse for noen år siden, og de var enormt populære.
    Nå skal jeg sette meg ned og se filmen - og så må jeg jo bestille en strikkebag ellrr to fra deg, jeg som har så mange votteprosjekter på gang... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Strengt tatt har du vel to bager i pant hos meg, men det kan vi snakke om seinere.
      Jeg husker fortsatt en hvit linkjorte jeg hadde noen år. Jeg kom til å tenke på at den savner jeg faktisk.

      Slett
  4. Jeg elsker å sy i lin, og du har helt rett...den blir bare finere jo mer den brukes :)
    Din mappe var veldig fin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig sagt.
      Jeg titta innom bloggen din og så du har deltatt i en bok som jeg har i bokhylla mi, made by me. Artig at du kommenterer her inne :) Kan jeg spørre hva du deltok med?

      Slett
  5. Anonym23.7.15

    Hei! Hvor og hvordan kan man få kjøpt de fine strikkebagene dine?��

    SvarSlett
  6. Så, så fine bager!
    Liker lin eg :-)

    SvarSlett
  7. Jeg har aldri sydd noe i lin, men har hatt mye deilig lin i klesskapet, og så har jeg strikket en jakke, som dessverre er et par hakk for stor. Det får gå, jeg elsker fargen, og det var helt ok å strikke med.
    http://www.ravelry.com/projects/bibitry/mountain-view-cardigan-2

    Fine strikkeveska! Elsker fargene :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...