21.4.15

Uforutsette utgifter

... og nei, det er ikke skatten jeg mener.

På grunn av at de 28 landene i EU nå vil at borgerene i de samme landene skal betale moms på digitale varer, vil det bli tilagt moms på strikkemønstre jeg selger til EU. Akkurat som dere her i Norge er vant til å betale, dere betaler jo alltid 25 % ekstra som går til skoler, jernbaner, aviser, skiløyper og sykehus (blant annet) når dere kjøper et strikkemønster av meg.

Hittils har vi som selger varer tatt inn moms fra kunder i eget land (deg) og sendt pengene tilbake til vår egen stat, Skatt Øst i mitt tilfelle. Når nå EU ønsker at jeg skal ta inn moms på strikkemønstre jeg selger i EU må det finnes et system å få betalt dem tilbake på - jeg kan jo ikke beholde pengene heller. Og den jobben er kjempekomplisert. Tenk 28 land med forskjellige momsrater og ikke minst kontorer og språk og så videre. Jeg har prøvd 4 av de kontorene uten at det lyktes meg.


Heldigvis vil Ravelry nå ta den jobben for meg. Mot en liten avgiftsøkning. I mitt tilfelle går avgiftene opp med ca 133 %, men siden den var veldig lav i utgangspunktet så er det ikke så mye som det høres ut som, ca et par hundre kroner mer i måneden. Det er det verdt for å slippe det utrolige arbeidet det ville blitt for meg å gjøre det.

Så, fra 1. juni vil jeg øke prisene på strikkemønstrene mine noe. De fleste går opp fra 30 kroner til 35, et par til 40 kroner. Med moms (her i Norge) vil det si at prisen blir cirka 42 til 50 kroner per mønster.
Men, jeg øker ikke prisene før 1. juni. Så hvis du vil kan du se på det som et salg fram til da. I tillegg har jeg en ekstra gulrot: Kjøp 2 av mønstrene mine og legg ett ekstra i handlekurven gratis. Du har resten av april og hele mai til å vurdere hvilke mønstre du vil kjøpe litt rimeligere.

12 kommentarer:

  1. Jeg leste i et blogginnlegg for en tid tilbake, muligens av Ysolda Teague, at der var det ingen av de ansvarlige som i det hele tatt hadde tenkt over konsekvensen av denne loven for andre enn selskaper spm utvikler programvare. Beslutningstakere og byråkrati er rett og slett totalt tatt på senga, etter elendig forarbeid. For en tragedie. Jeg synes det høres fryktelig dyrt ut, hvor mye koster det egentlig å selge mønster via Ravelry?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har regna på alle utgiftene, men før skatt her i Norge, og hvis jeg selger et mønster til 37,50 (inkl mva) så sitter jeg igjen med ca 25 kr. Så det er ikke så verst, egentlig. Det er jo ikke netto da, da kommer det litt sånn garn- og annet utstyr til, fordelt på alle mønstrene jeg selger.
      Ja, og det er nok hos Ysolda du har lest det, hun har vært veldig aktiv og flink til å sette seg inn i dette.

      Slett
  2. Ja - det lyder som EU - man beslutter noget, som man ikke helt tænker over konsekvenserne over.

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt, vi er mange som mener det :/

      Slett
  3. Høres ut som en tungvindt og lite gjennomtenkt regel. Bra at Ravelry kommer med en løsning da.

    Flott tilbud på mønsterne dine! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott at du syns det, at det er et godt tilbud.
      Og ja, angående det med å samle inn moms fra EU for sånne små firmaer som meg som ikke engang har råd til regnskapsfører føles veldig, veldig tungt. Mange mikrofirmaer - som vi kalles - har enten stoppe all virksomhet og gitt seg, eller stoppe salg til EU (som strengt tatt ikke er lov) på grunn av fri flyt av varer og tjenester. Men, men, vi gir oss ikke ;)

      Slett
  4. Jeg har også fått denne beskjeden fra Ravelry. Jeg har sett på det, men har ikke gjort noe aktivt for å endre det.
    Jeg har fått beskjed om at mønster/oppskrifter på egne design regnes som kunst, og derfor ikke er momspliktig i Norge. Så jeg betaler ikke moms på oppskrifter jeg selger. Har ikke du fått den beskjeden, Ann?

    SvarSlett
    Svar
    1. He, nei, det hadde vært kult, om dette var kunst ;) Jeg spurte Skatt Øst om dette for et par år siden og hun som svarte svarte at det var momspliktig. Men det er klart, jeg har ikke virkelig fått informasjon skriftelig. Kanskje jeg skulle gjøre det? Takk for tipset. Hvem har gitt deg beskjed om dette forresten?

      Slett
    2. Jeg fikk vite det av en selvstendig næringsdrivende som selger mine oppskrifter og ferdig strikka produkter. Hun har sjekket opp i det, for hun selger også bilder (decopage/maling) fra en annen person. Disse produktene er designet av meg og deg og derfor unike. Dermed går det under kunstbegrepet.
      Rart hvis ikke det er en felles forståelse av dette i Skatt Øst... det kan jo være at min kilde har fått feil svar, men uansett burde du og jeg fått det samme svaret. Men inntil noen i Skatt Øst krever at jeg skal betale moms på mine design, lever jeg lykkelig i troen på at det går som kunst !

      Slett
  5. Nå ser jeg kommentaren over, om å betale moms til EU-land. Det er jo helt borti staur og vegger. Som du sier, det nytter bare ikke for oss som er "små" .

    SvarSlett
  6. Anonym10.5.15

    Jeg har benyttet mig af dit fine tilbud, men skal jeg nu starte med hverdagsjakken, sinnasauer eller elinor.... En måneds ferie ville hjælpe ��
    Hilsen Gitte

    SvarSlett
  7. Anonym19.6.20

    Vi har et presserende behov for organgivere, nyregivere, kvinnelige egg, nyregivere Beløp: $ 500.000,00 dollar
    Female Eggs Beløp: $ 500,000.00 Dollars
    WHATSAP: +91 91082 56518
    E-post:: ( customercareunitplc@gmail.com )
    Del dette innlegget.


    We are urgently in need of Organs Donors, Kidney donors,Female Eggs,Kidney donors Amount: $500.000.00 Dollars
    Female Eggs Amount: $500,000.00 Dollars
    WHATSAP: +91 91082 56518
    Email: : customercareunitplc@gmail.com
    Please share this post.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...