22.10.14

Nysgjerrig på Votteboka?

Neste torsdag, torsdag 30. oktober, er jeg blitt hanka inn av Oslo fylkeshusflidslag til å fortelle om e-boka Votter fra eventyrskogen, e-boka som Vottalauget ga ut i forrige uke.


Og selv om jeg har vært med på e-boka, så har jeg ikke strikka alle vottene. Det går jo fint å presentere en e-bok på skjerm, vise fram hvem vi åtte bak boka er, hvilke mønstre og hva slags hjelp det er å finne i den. Men det er noe eget med å vise fram vottene da.

Så jeg begynte liksågodt å strikke opp de vottene jeg ikke har.


Først ut er Knitnettys Blåbærskogen. Jeg strikker den i restegarn av Kauni, jeg er usikker på om det er en tidligere oppdelt regnbuefarge, eller om det er en annen Kauni som har sånne farger? Uansett, det trengs bare noen gram av hver farge så dette er ideelle restegarnvotter. Jeg strikker min på pinner 3 mm. Boka har en veldig god forklaring på hvordan de latviske flettene skal strikkes.

Siden jeg bare trenger én av hver vott kunne jeg kjapt fortsette på neste mønster.


Dette er starten på Silkesauens Reveenka, i damestørrelse. Jeg likte veldig godt den originale utgaven med sennepsfarget bunn og dyrene i "sine" farger så jeg har prøvd å legge meg tett opp til forslaget i e-boka. Og siden jeg strikker litt løsere enn oppgitt strikkefasthet gikk jeg til lageret av Jamieson's of Shetland, Spindrift. Ulven er kanskje blitt litt mer en snørev, men det gjør jo ingen ting?
Her har jeg brukt 2,5 mm i mansjetten og 3 mm i selve votten.

Du er hjertlig velkommen til å komme innom Bondeheimen i Oslo torsdag 30. oktober.

Og - vi lodder ut ett eksempel av e-boka og tre nøster garn blant dem som dukker opp. 

Vi skal være nede i kjelleren, og jeg begynner å snakke kl 19, men vi er nok flere som kommer før og strikker sammen først. 

9 kommentarer:

  1. Så spennende! :)
    Det er jo så mange flotte votter i boka! :)

    Håper du får en flott dag! :)

    SvarSlett
  2. Heisan, e-bok, det hørtes både spennende og flott ut :) omslaget er jo helt herlig da - nå ble jeg utrolig nysgjerrig altså,...og jeg som lovte meg selv litt kjøpestopp hva bøker angår...sukk! :) så flotte blogger du har og nydelige håndarbeider

    SvarSlett
  3. Så fina mönster det var i den!

    SvarSlett
  4. Fashinerende med de mange forskellige vottemønstre. Må vist kigge nærmere på den e-bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør det. Det er fire designere som står bak de 7 vottene og da blir det jo litt forskjellig uttrykk. Jeg syns det er veldig bra, med forskjellige uttrykk, mener jeg.

      Slett
  5. Wow, du imponerer stadig! Jeg pakker strikketøy for en lang flytur! Ha et flott foredrag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, flytur til Oslo for å høre meg, tenkte jeg, men så falt det meg inn at det var kanskje litt mye å forvente :D
      Ha en god reise, wherever!

      Slett
  6. Kjempespennede. Dette må jeg sjekke ut!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...