8.1.17

Lavendelposer

På reise for noen år siden kjøpte jeg med meg noen lavendelbager til å legge blant garnet mitt. Og det lukter nydelig, jeg er en av dem som er veldig glad i duften fra både kremer og lys med lavendel.

Problemet med lavendelposer er at garnlageret øker og man trenger flere. Og at den eteriske oljen i frøene vil tørke ut over tid. Jeg har også prøvd sånne små pelletser som er dynka med lavendelolje. Det er ikke jeg så fornøyd med. Jeg syns både de lukter litt kjemisk og at de støver mye, det blir en del rusk i garnet mitt med dem.

Lavendelpose i garnet holder småkrypene unna
Derfor blei jeg kjempetakknemlig da Helen Fredholm fra Fredholm hageopplevelser på Toten ga meg en lavendelpose i julepresang. Hennes er litt penere enn de jeg har fra før av og hun bruker engelsk lavendel, men de er den samme størrelsen som de jeg kjøpte tidligere i Frankrike - lavendelens hjemland.

Det er ikke bare duften som gjør lavendelposer praktiske. Det sies også at det holder klesmøllen unna. Du kan lese mer om å ta vare på klærne og særlig de knaskende gode ullklærner, les mer her.
Mye av garnet mitt ligger i bokser sånn etter hvert, men jeg prøver å legge inn lavendelposer likevel selv om det viktigste rådet er vel egentlig ikke å la garnet ligge for lenge stille.

Det er også lurt å legge lavendel blant ulltøyet som ikke er i bruk. 
Helen Fredholm har salg på lavendelposene sine fram til torsdag, hun har satt dem ned til 39 kroner. Ikke at 49 per pose er noen høy pris i utgangspunktet, men det er alltid hyggelig å fange et salg.

Hvis du er litt hendig med symaskinen kan du også sy egne lavendelposer, sånn som Nina viser her. Jeg ser for meg muligheten med mye fint stoff. Hva med elgestoff?
Nina forteller i bloggen sin at du får lavendel i løs vekt på apoteket eller i en helsekostbutikk hvis du ikke har det i egen hage. Du kan også kjøpe det i løs vekt, for eksempel via Etsy

4 kommentarer:

  1. <Lavendel er deilig, jeg har også etpar i slike poser i mine garnkasser. tror ikke du skal være redd for at duften taper seg så fort. Den ene av mine lavendelposer laget jeg da jeg var liten og gikk i speideren, må ha vært i 69/70. Det kjennes fortsatt når jeg åpnet garnkassen. :)

    SvarSlett
  2. 美丽! 我很喜欢在您的可爱博客上度过的时间
    clipping path service

    SvarSlett
  3. So good article and photographs . A lot of thanks for this published . http://allphotoshopeasytutorials.blogspot.com/2016/05/photoshop-clipping-mask-easy-tutorial.html
    http://allphotoshopeasytutorials.blogspot.com/2016/05/how-to-create-action-in-photoshop.html
    http://allphotoshopeasytutorials.blogspot.com/2016/05/how-to-creating-effective-watermark-in.html
    http://allphotoshopeasytutorials.blogspot.com/2016/05/easy-background-erasing-tutorials-in.html
    http://allphotoshopeasytutorials.blogspot.com/2016/05/easy-image-masking-tutorials-in.html

    SvarSlett
  4. Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...