26.5.15

Strikkehelg igjen i Stavanger

Strikkefestivaler, strikkehelger, strikketreff, koftefest, garnfestivaler - det har formelig eksplodert i Norge de siste 5 årene. Noen er rene salgsmesser, andre er uformelle treff, noen er planlagt over de siste12 månedene av ildsjeler som gjerne gir en arm og et bein for at andre skal få komme sammen og kose seg glugg i hjel.

Og noe av det hyggeligste jeg gjorde i 2014 var å holde workshops på strikkehelga i Stavanger.


Jeg visste ikke at jeg hadde det i meg, at jeg syns det er moro å holde workshops. Jeg som pleide å være så redd for å stå foran folk, jeg som rødmer for et godt ord. Og kanskje det er sånn for mange av de andre som holder kurser i Stavanger også, at de har oppdaga etter hvert at dette er gøy?
Det er gøy å kunne noe som kan gis til andre, å planlegge tre timer med masse informasjon, med tempo, med spørsmål, og å utføre.

Og det er ikke engang skummelt å få spørsmål man - jeg - ikke visste jeg kunne svaret på en gang.

Det aller beste er at Stavanger har spurt om jeg vil komme igjen i år. Som i fjor skal jeg ha kurs i å strikke sokker fra tåa og opp, og klippekurs uten symaskin.



Men som om det ikke var nok, det er jo så mange andre spennende kurs som holdes i år også, av kursholdere fra inn- og utlandet. Den kjente danske strikkedesigneren Lene Holme Samsø skal holde kurs i blondestrikking, det vil si blader. Linda Marveng, designeren bak boka To rett en vrang, skal holde kurs i hullstrikk ("lace"). Tove Fevang skal holde kurs i montering - men det er dessverre allerede fulltegna!
Og hva sier du til å lære deg en helt ny teknikk, tvebandstrikking. Det er Anne Halsne som holder kurset.
Hvis du lurer på dette med overnatting og hvordan du skal betale for kursene så har de som organiserer dette skrevet litt om det her.

Når det er sagt, det er ikke nødvendig å ta et kurs for å ha det hyggelig. Det er mange steder i Stavanger denne helga som er åpne bare for at du skal komme og sette deg og strikke med andre.


Som i fjor vil det være salgsboder, i år er de i Folkets hus - for i motsetning til i fjor er alle lokalene samlet i sentrum så det blir lett for folk å komme seg til de forskjellige stedene til og med på en søndag morgen.
Hva med håndfarget garn fra Ullrommet for eksempel? Når det først er en norsk strikkefestival er det så bra å se at de norske produsentene kommer på banen. Gerd Auestad fra GA-strikkedesign kommer med Kauni og strikkemønstrene sine.
Bare for å ha nevnt to.


Men det aller viktigste er å treffe andre strikkere, formelt og uformelt, over en cola, en kaffekopp, en øl, en blings. Å se at hele Stavanger står i garnet og pinnenes tegn denne helga. Å se en fin kofte foran deg i køen og smile sjenert til dem. Eller til og med prikke dem på skulderen og si:
- For en flott jakke du har på deg. Har du strikka den sjøl.

Ses vi i Stavanger i november?  

4 kommentarer:

  1. Så gøy, kanskje jeg må stikke en tur nedom byen, bor rett bak Folken….

    SvarSlett
  2. Glæder mig til vi ses igen :-)

    SvarSlett
  3. Lidt langt væk for mig, så desværre. Det kunne ellers være hyggeligt. Jeg har aldrig været til strikkefestival. Det må komme en dag.

    SvarSlett
  4. What you're saying is completely true. I know that everybody must say the same thing, but I just think that you put it in a way that everyone can understand. I'm sure you'll reach so many people with what you've got to say.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...