25.4.13

Humleaksjonen

Humlene og biene har dårlig kår i Norge, i verden, for tida. Man veit ikke riktig hvorfor, men tenker at kanskje det beror på bruken av gift i landbruket og i hagene våre.

Det er starta en aksjon for å gjøre oss vanlige jorddyrkere oppmerksom på at vi kan hjelpe til med å dyrke humle- og bievennlig. Her forteller Tommy Tønsberg og Hilde Hummelvoll litt om hva humelene liker at du gjør for dem. Og siden de, humlene, gjør såpass mye for oss så kanskje det er payback time?


Hvorfor skriver jeg om dette i en strikkeblogg? Ved siden av at jeg også har parsell midt i Oslo hvor jeg prøver å dyrke humlevennlig, har jeg jo også mønstermekka humlesokker for alle humlevenner.

Både jeg og minst 65 andre har jo vært humlevennlig i mange år allerede ...


Sokkene kan du laste ned gratis via Ravelry, og mønsteret er både på engelsk og norsk.

Visste du at det er over 30 forskjellige humle- og bieslag bare i Norge? Hvis man regner med min så er det enda flere!

Ta utfordringa, skriv om humler (og bier) i bloggen din

24 kommentarer:

  1. Ååå! Så bra :D
    Kjempeflott at du engasjerer deg, og utrolig artige sokker!

    Håper mange andre hånarbeidsbloggere og andre lar seg inspirere av deg og skriver om humlen :)

    SvarSlett
  2. Nydelige sokker.Bra for humlene ;-)

    SvarSlett
  3. Lasta ned:) Tusen takk! Skikkelig fine sokker!

    SvarSlett
  4. Morsomme og flotte sokkar :)

    SvarSlett
  5. Hvor er de skønne og fantastiske farver! Ja humlebierne kan vi ikke undvære!

    SvarSlett
  6. Å så stilige sokker, bare må ha ,,,
    Ha en zzzuper kveld fra Marit.

    SvarSlett
  7. Høres så spennende ut med parsell. Hvor er det hen? Siden jeg alltid har bodd på landet (med hage), har jeg ikke noe greie på parseller. Leier man dem? Eller fungerer det omtrent som kolonihager?

    Jeg har masse humler i hagen - de foretrekker lavendel her hos meg. Ganske snurrig å se - lavendelen vokser side om side med oregano; lavendelen er full av humler, mens oreganoen er full av sommerfugler. (Og rosene er fulle av bladlus, haha). Håper humlene kommer tilbake i år!

    Flotte sokker!

    SvarSlett
  8. Sååå fine humlesokker! =)

    SvarSlett
  9. En virkelig god ide å skrive om humler, og å legge til rette for dem. De er viktige!
    Sokkene er flott og jeg har lenge tenkt å strikke dem. De kommer nok på pinnene etter hvert.
    Her er humlene allerede observet i krokusene som blomstrer for fullt:)

    SvarSlett
  10. Nydelige sokker! Og for en bra sak:-)

    SvarSlett
  11. Annepålandet, det er den fjerde parsellen jeg har, sist hadde jeg i Bergen og det var virkelig trist å forlate den.
    Denne her i Oslo har jeg stått på venteliste til i 5 år, og jeg fikk i fjor; den ligger rett bak Mathallen (ingen sammenheng ;p). Jeg leier, ja, ca 700 kr i året koster det, men på denne parsellen fulgte det med både to kompostbinger (gull verdt!) og en kasse full av hageverktøy. En parsell er i motsetning til en kolonihage uten hytte. Men vi har en fellesbod med do og noen større ting som stiger og sånt.
    For tiden er det over 200 som står på venteliste bare på dette området så jeg var heldig. Man må bare bo innafor ring 2, det er det eneste kriteriet for parsell, men det er utvida krav til kolonihage (hvor man også må betalte for å stå i kø!).

    Jeg har sådd endel gamle frø jeg hadde fra tidligere, og de spirer som bare det. Og så gleder jeg meg til å dele planter med andre. Jeg var storsamler av storkenebb i Bergen, og kanskje ... :)

    SvarSlett
  12. Så utrolig flotte humlesokker! Søte som honning!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  13. Kjempe fine. Takk for kjempe mønster. Gler meg til å prøve det:)

    SvarSlett
  14. Så herlige sokker! Tror jeg må strkke dem i sympati med humleaksjonen!

    SvarSlett
  15. Takk for svar!
    Jeg har gått forbi de parsellene, og lurte litt på hva det var, sånn midt i byen. Ser koselig ut!

    SvarSlett
  16. Knallfine sokker - tro om de ikke må på pinnene etterhvert. Og så faktisk årets første humle i går - den lette forgjeves etter blomster :)

    SvarSlett
  17. Veldig bra å få fokus på humlene og humlevennlige planter. Vi har sedum-tak på uteboden og i fjor yrte det av humler der under blomstringa. Moro! Nå begynner det å spire ute og hagearbeidet er i gang. God helg! :)

    SvarSlett
  18. Sokkane dine er nydelege!
    Flott at du set fokus på humla sine kår ( eller mangel på kår ) :)

    SvarSlett
  19. Så fine sokker. Jeg har hentet mønstret ned, tak for det :-).

    SvarSlett
  20. Sokker er kjempefin.
    humler og bie flyr allerede til oss.
    Ha en herlig helg. Hilsen fra meg.

    SvarSlett
  21. I siste nummer av Norsk Husflid var det eit nydeleg teppe ( kalla Verdens viktigeste summetone ) som fekk meg til å tenkje på blog-innlegget ditt.
    Eit stykkje om dette teppet kan du sjå her:
    http://www.arakne.no/pdf/omtale2-elverum-2012.pdf

    SvarSlett
  22. Anonym28.4.13

    Humlorna har det svårt i Sverige också och ännu värre har de det i Storbritannien. Det utbröt nästan ett krig förra året när brittiska forskare skulle ta sig till södra Sverige och gräva upp humlor och ta med sig hem. Ilskan hos svenska befolkningen var monumental. Först över britterna, som utarmar svenska humlebeståndet. Sen över svenska länsstyrelsen, som det visade sig hade gett britterna tillstånd.

    SvarSlett
  23. Så utrolig nydelige sokker, og et viktig tema. :)
    Hos meg er humlene velkommen, og jeg prøver å legge godt til rette i bedet mitt for at humler skal trives. :)

    Vet du hvor fargene til sokkene er å få tak i?

    SvarSlett
  24. Utrolig amatørmessig av meg ikke å legge inn garnet. Garnet er tyske Wollmeise og det kan kjøpes her (butikken åpner offisielt kl 16 i dag tirsdag, 9. juli).
    Det er nesten helt umulig å få kjøpt garn der så den som ser etter garn må være kjapp. I tillegg så må det tas høyde for at alt som koster over 200 kr skal momsbelegges og man må betale postens avgift, så det lønner seg å kjøpe ett og ett nøste.

    Fargene heter: Grønn: Löwenzahn , Hvit: Natural og humlefargen heter Salamander.

    Det fins dem som har strikka dem i gult og svart, i et norsk garn i stedet.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...