12.6.09

"Varene på disken er til salgs ...

... så ikke rør dem".
Jeg var innom Husfliden i Oslo i dag, for å kjøpe garn til en byttevenn i USA. På disken var det lina opp tre-fire bunker med retromønstre, og de var jo bare så nydelige - det var som karameller for meg der de lå ❤

Så naturlig nok titta jeg igjennom og fant fem mønstre som jeg følte jeg ikke kunne klare å leve uten. I tillegg fant jeg en engelsk oppskrift i en av oppskrftssamlingene deres, mønster på en retro rundsalgenser, helt ideell til byttevennen min. Og siden den var engelsk, da ville jeg kjøpe flere for å kunne sende som små gaver - det er alltid lurt å ha noe sånt har jeg funnet ut.


Da jeg kom til kassa gjorde jeg dama oppmerksom på at det hadde stått kopieres på permen jeg hadde tatt den engelske oppskriften fra. Og det er vel egentlig her historien begynner.
- Nei, det må være feil.
- Javel, jeg tenkte bare jeg skulle si ifra til deg, jeg, svarte jeg høflig.
- Nei, det er ikke nødvendig, det skal jeg ta bort med en gang. Hvilken perm var det?
Og jeg viste henne den, og rett nok sto det "Obs! Kopieres" på den.
- Mhm, jeg skal ordne det, sa dama og tok med seg permen til disken.
Her skulle det utvilsomt aksjoneres bare hun ble ferdig med meg.
- Men jeg vil veldig gjerne ha to av oppskriften, sa jeg.
Så hun begynte å lete etter den i bunkene på disken, siden det var en retromodell det var snakk om.
Siden jeg hadde sett igjennom dem og visste det ikke lå noen engelske oppskrifter der, fortalte jeg henne det:
- Det lå ingen engelske oppskrifter der.
Da forsto hun:
- Å ja, den var engelsk, det er derfor den skulle kopieres.
Så hun gikk snilt og pent og kopierte for meg.

Nå kom vi til de norske retromønstrene.
- Hvor fant du de?
- De lå i de bunkene der borte, sa jeg.
- Jeg holdt på å rydde i de, informerte hun meg.
- Javel? svarte jeg.
- Ja, de var ikke til salgs.
- Å nei, så jeg kan ikke kjøpe dem?
- Hvilke bunker fant du dem i da? spurte hun meg.
- Eh, det vet jeg sannelig ikke. Fortalte jeg sannferdig.
- Du skulle ikke rørt dem, jeg holdt på å rydde i dem.
- Ja? svarte jeg måtelig interessert. Hva i verden skal man svare til sånt? Hvis en vare ligger sammen med en mengde andre varer på en disk så er i hvert fall ikke jeg intelligent nok til å skjønne at de ikke er til salgs der. Jeg kunne ha plukka de samme mønstrene fra de samme permene som lå på disken hvis de hadde stått i bokhylla, men altså ikke fra disken.

Men - det skal også sies: Jeg fikk kjøpt alle de 6 mønstrene og 4 mønsterhefter uten å måtte kjøpe garn til alle. Det holdt at jeg kjøpte garn til ett av mønstrene og noe annet garn til prosjekter jeg allerede har på pinnene.

Husfliden in Norway is a great yarnshop, but the people who works there ...

21 kommentarer:

  1. Anonym12.6.09

    Samma upplevelser som på Husfliden i Ålesund hör jag...! Där står det tre damer och rydder, ingen ens tittar upp när jag kommer in. Går runt i 5-10 minuter och kikar UTAN att det är någon av dem som ens tittar på mig. Då är man banne mig lite intresserad i att sälja. De har ingen aning om jag bara vill kika lite eller handla för tusenvis av kronor (och bidra till att butiken lever vidare och betalar lön...)

    SvarSlett
  2. Auda... noen dager glemmer man kanskje at sine egne systemer ikke alltid er like innlysende for andre?

    Godt du ikke fikk bomkjøp iallefall!

    SvarSlett
  3. Husfliden prøver jeg (dessverre) å unngå...de har jo utrolig mye flott, men det skorter litt på servicen...
    Flotte mønster, forresten!

    SvarSlett
  4. Uff og uff, slik skal det jo IKKE være i en butikk.
    Hos Husfliden i Stavanger leter jeg forgjeves etter deilig sokkegarn, men kan ikke la være å gå inn, det er så hyggelige damer som jobber der! Det å bli møtt av noen som er like glad i godt håndarbeide som jeg selv, og som KOOSER seg med garn, knapper og mønster er en fryd. Det opplever jeg her! Og det må da ha mye å si for businessen!

    SvarSlett
  5. Hmm, dette skjønte jeg ikke. Var det en IQ-test? Vet ikke om jeg tør å gå inn på Husfliden for å handle etter dette, tenk om de utvider systemene til å gjelde garn også??? Dessuten kan jeg plutselig risikere å bli litt temperamentsfull når jeg får dårlig service...

    SvarSlett
  6. Veldig amatørmessig og dårleg sørvis!! Hadde det ikkje vore for at du berre måtte ha dei mønstrene, hadde du vel gått ganske fort.... Mønstrene ser i alle fall kjempefine ut!!

    SvarSlett
  7. hahahah!!! Men så bra at du fikk kjøpt det da!!!
    Men du må huske til neste gang da at du IKKE skal kjøpe noe som ligger på disken, du må lete fremm selv!!
    Ha en god helg!
    Og Kooooos deg med mønstrene!!

    SvarSlett
  8. Kanskje det er en Husflidsgreie? Vet om flere som har klaget over servicen på den lokale Husfliden her. Det må nok være et kurs de tar for å kunne jobbe på Husfliden ...

    SvarSlett
  9. Skulle til å si: Typisk Husfliden. Jeg tror de bare har godt av å få tilbakemelding. Hadde en dårlig opplevelse første gang jeg handlet på Husfliden her, så det tok en tid før jeg gikk der igjen. Nå er det andre som leder butikken og servicen er helt topp. Det var det samme i Bergen før, men nå tror jeg de har gått på smilekurs.

    SvarSlett
  10. Oh, don't get me started on Bergen ... jeg skal snike meg innom i sommer og se om jeg kan gå ut derfra uten en historie.
    Kanskje det ikke er et kurs, men en egnethetstest gone wrong, Supernøtt?

    SvarSlett
  11. Hahaha! Jag har en liknande upplevelse från Husfliden i Oslo för några år sedan. Så det har inte blivit bättre... ;-)

    SvarSlett
  12. *rister bare på hodet* Tror jeg snakker engelsk på Husfliden fra nå av - da er de ihvertfall vanligvis MER høflige!

    SvarSlett
  13. Tjihi, kanskje vi alle skulle ha snakka engelsk hos Husfliden?? Ikke det at jeg tror det hjelper, tror du må være spesielt lite egnet til å jobbe med kundekontakt for å få lov til å jobbe der...men det er desverre der de pusher Finull, så av og til bare mååå jeg inn.. Men bra at du fikk kjøpt mønstrene da, det er jo bare enkelte ting man måååå kjøpe på tross av dårlig service. Ha en super søndag

    SvarSlett
  14. Vem har sagt att det ska vara lätt???
    Tack för din kommentar hos mig!

    SvarSlett
  15. Å så irriterende å møte slike folk!
    Jeg blir litt sur på meg selv også i ettertid når jeg handler til tross for dårlig service. Det er jo bare det at man har så lyst på varene...

    SvarSlett
  16. Vi strikkedamer bør bli behandlet med ærbødighet - både av Husfliden og av Staten...Sistnevnte bedriver landeveisrøveri på høylys dag - nå fikk jeg tre pakker fra meisen, men likefullt 3 x forenklet tollbehandling. Spurte barnet som jobbet i "post-i-butikk" hvorfor jeg måtte betale x3, men det var nok et fremmelig barn for han svarte: Det er Norge....

    SvarSlett
  17. Anonym15.6.09

    Her har jeg mest lyst til å være anonym, men vil bare si at det finnes enkelte hyggelige individ på Husfiden-utsalgene også!

    SvarSlett
  18. Det er klart det fins mange hyggelige fok som jobber på Husfliden også - jeg har jobba der sjøl, jeg ... for hundre år siden.
    Raringer fins det overalt. Også på Husfliden. Ingen trenger å føle seg truet av det.

    SvarSlett
  19. Som tidligere ansatt på Husfliden, flere steder, flere avdelinger, kjenner jeg godt til holdningen om at de som jobber der er sure og kestremt lite serviceminded. Jeg synes selvsagt ikke dette stemmer, men er klar over at det der som i de fleste butikker kan være sure mennesker/dårlige dager og enkeltepisoder. Når jobbet du der?

    SvarSlett
  20. Ja alle har vi sikkert dårlige dager, men i en service jobb har vel kunden alltid rett?! Finner egentlig at det jevnt over er nokså slett service hjemme i Norge, - uff, nå stikker jeg nok hodet ut til hogg...

    SvarSlett
  21. Nu börjar jag förstå varför de inte säljer mönster över nätet. För det gör de väl inte?

    Kan man inte få se fler närbilder av mönstren du köpte? Jag blir så nyfiken och norska mönster är vackrast i världen!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.