4.7.15

Ull og Shetland


Sånn starter denne bloggposten om Shetland. Med ull på huet.

"Været på øyene er skuffende" sa værmelderen på BBC. Ja, jeg veit ikke, skuffende? 12 til 16 grader om dagen var helt greit for meg. Jeg kunne gå i ull. Mange andre turister gikk i fleece, men jeg og mannen min gikk i håndspøta.

Men dette er egentlig ikke en værrapport. Været er som det er, take it or leave it. Ta med ull.


Og gode sko. Shetland er full av merka stier. Og umerka også. Siden landet har norske lov-tradisjoner (Magnus Lagabøters landslov) er mye ferdsel organisert som fellesområder. Dessuten er det stort sett bare sauer som blir skremte av oss, der vi vandrer over de grønne gressplenene.


For det fins vakre dager også.


Da leiebilen tar en turist kjapt til Unst, til Echiness, til Lunna, til Scalloway ... Da Shetland viser seg fra sin beste side.

Og da er det mulig å få se de søte lundefuglene også. Eller Puffin som de heter her. De er så små at jeg ikke klarte å fange dem på film, men alle tre på dette bildet sto og så på det samme fuglefjellet som oss.
Og så fant vi jo dette busskuret på vei hjem til Leirwick ... gjett årets tema?


De er bare så få, de dagene. I hvert fall denne juniferien i 2015.


Nei, nå er jeg tilbake til været. Det er jo ulla dere er interessert i, ikke sant?

Denne lille godsaken her for eksempel, som vi vurderte å putte i sekken. Men så fant vi jeg ut at de hadde mye fin ull i butikkene. For eksempel på Jamieson's of Shetland i Sandness. Spindrift, det vakreste shetlandske garnet som fins.


Vi stakk bare innom, vi. Og det var visst temmelig normalt. Siden vi hadde leiebil var aksjonsradiusen ganske så formidabel, og med lite biler var det også enkelt å kjøre på smale veier. Om det er greit å kjøre på venstre side av veien? Ja da, bare litt konsentrasjon først.


Utafor fabrikken kom vi ut for noe vi opplevde flere steder på Shetland. Dette var sesongen for orkideer, og selvfølgelig klipper man ikke ned orkideer, nei, man lar dem stå i gresset og klipper utenom.


Veldig sympatisk, og sånn man kan gjøre på mindre steder.


Vakumposer er saken. Og å ha med mann med en litt tom koffert kan også anbefales. I det hele tatt, halvtomme kofferter er fine saker.

Når sant skal sies er minst halvparten av dette garnet fra Edinburgh. Jeg fant to fantastiske garnbutikker, Ginger Twist Studio og Kathy's Knits. Særlig den siste var interessant fordi hun bare hadde britisk garn og det var mye vakkert og annerledes.
Selv om jeg sto over å kjøpe garn fra Falkandsøyene ... I den første butikken blei det særlig mye blader og bøker, Pompom blant annet.

Boka om Shetland Lace Knitting viste seg å være en av de bedre bøkene jeg har kjøpt, jeg skal komme tilbake til ved et seinere høve (og den blei kjøpt på Shetland).

Jeg må bare i forbifarten nevne at planen egentlig var å padle kajakk med Angus (vi kjenner ham ikke, det er bare navnet vi fikk oppgitt) på Shetland.


Men av forskjellige grunner blei det ikke til at vi padla, dessverre. I stedet gjorde vi mye av dette:


Og dette ...


Og dette ...


Og veldig mye historie ...


Og mye øl. Dessverre produserer de ikke whisky på Shetland. Og sant og si er ølen under pari, også. I følge mannen min. Men dét skal ikke hindre meg i å reise tilbake til Shetland igjen, for tredje gang. Kanskje Wool Week 2016?
Neste bloggpost er om Shetland Textil Museum.

Og - for øvrig er mønsteret på den fine ullua som jeg har på meg på første bilde, gratis. Og kan lastes ned her.

11 kommentarer:

  1. Åh vad mycket härliga bilder! Jag vill också åka dit, det verkar vara ett ställe helt i min smak.

    SvarSlett
  2. Så flott reportasje! Nå gleder jeg meg ikke mindre til September og min tur dit!
    Fantastiske bilder!

    SvarSlett
  3. Ser ut som en skjønn tur! Kjekk reportasje! Minner meg litt om Færøyene, som jeg besøkte sommeren 2011.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror det ligner mye på Færøyene, men litt mindre.

      Slett
  4. Ser de har hatt ein flott tur i eit fasinerande landskap. Shetland står på lista over stader eg har lyst å dra. Kanskje med eigen båt.

    SvarSlett
  5. Ser rett og slett helt eventyrlig ut. Å kunne gå med ull er jo bare positivt når man er på ferie!!! Flotte bilder!!!

    SvarSlett
  6. Oj, hvilken fint tur ni har :)

    SvarSlett
  7. Ser ut som en fantastisk fin tur:) Skulle gjerne vært en tur i den garnbutikken:)

    SvarSlett
  8. Wow, Sheltand ser helt fantastisk ut! Og 12-16 grader er da ikke så ille. Det er en finværsdag i Trondheim i juni det, høhø!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det forklarer hvorfor vi ikke drar på sommerferie til Trondheim ;)
      Det høres ut som jeg er veldig opptatt av været, men helt ærlig er jeg ikke det altså, det er bare det at det er godt å vite at det er behov for varme klær - som hjemmespøta - hvis man reiser dit.

      Slett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...