4.4.15

Klipping i ull- og angora-garn

Den norske nettbutikken Malsen og mor har lagt ut et nytt garn, det italienske Lamora. Det er en blanding av ull og angora, og er bare helt utrolig deilig å strikke med. Det er rundt nok til å skape fin struktur i overflaten ved for eksempel flettestrikking, og mykt nok til barneplagg.


Jeg har prøvd det i en barnejakke med et blondemotiv fra Shetland, og selv om jakka over ikke er vaska og strekt ut så syntes jo mønsteret veldig godt.


Jeg har også laget en prøvelapp på et flettemønster, og maskene kommer veldig godt fram i flettene - akkurat sånn det bør være. (Det er Lamora-lappen som ligger først, de to andre er Falk fra Dale og Merino fra Askeladden.) Lappen er vaska og strekt og det syntes at det blir veldig jevnt også i dette garnet. Og så er det superlett.


Men en viktig egenskap for meg når jeg lager nye mønstre, er: Kan den klippes i uten symaskin?
For å finne ut det lagde jeg en prøvelapp. Jeg strikka den flat med en "klippekant" over 7 m, 1 vrang, 5 rett, 1 vrang.


Så hekla jeg fastmasker nedover på den nest midterste og midterst maska den ene veien, før jeg snudde arbeid og hekla ned den andre veien, uten noen maske i mellom. Jeg brukte forøvrig en heklenål som var 1 størrelse mindre enn det jeg hadde strikka, og jeg brukte Shetland Soft, et tynt ullgarn til heklekantene - jeg syns det blei for tykt å hekle med Lamora.


Etter at jeg hadde klipt opp dro jeg og tøyde den hekla kanten, og den satt bomfast - på tross av angoraen i garnet. Det eneste problemet er at den ene maska på den nederste kanten ikke blei festa godt nok da jeg hekla så jeg ser antydning til at den vil stikke av. Da jeg snudde arbeidet og sydde kanten inn på baksiden passa jeg på å få med den enden og sydde den ned så godt jeg kunne.

Dette virker i hvert fall trygt nok til å prøves i et plagg så jeg eksepermineterer videre og kommer tilbake med mer informasjon m hvordan det er i bruk.

3 kommentarer:

  1. Lenge siden jeg var innom her på besøk nå. Ser at du har skrevet mye matnyttig om min store skrekk, klippe i strikketøy. Jeg ønsker og få strikket meg en kofte som neste store prosjekt så da kan jeg få stor nytte av disse innlegg og linker. Passer samtidig på og ønske deg en riktig God Påske!

    SvarSlett
  2. Tak fordi du tester de forskellige klippeteknikker af for os.
    Jeg bliver så vældig klog af det. :-D

    SvarSlett
  3. Veldig kjekt å lese om slike erfaringer, da vet man hva man kan bruke et nytt garn til. Høres ut som et godt garn!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...