19.11.14

Strikketeknikk: Provisorisk opplegg

Hvorfor ønsker man provisorisk opplegg, hvorfor ikke bare strikke i vei? Det er i mange forskjellige situasjoner man kan trenge provisorisk opplegg, for eksempel hvis man strikker en jakke eller genser. Og metoden kan brukes både når man strikker nedenfra og opp og som jeg skal vise her, ovenfra og ned.

Jeg ønsker å lage en genser ovenfra og ned uten at jeg har laget en prøvelapp med strikkefastheten min. Derfor veit jeg heller ikke om jeg skal ha 60 masker i vrangborden for at den skal sitte fint rundt halsen, eller om jeg trenger 80 masker. Hvis jeg - som jeg gjør her - legger opp 88 masker provisorisk kan jeg når genseren er ferdig plukke opp maskene og felle vrangborden til å passe meg rundt halsen.
I tillegg kan jeg bestemme om jeg ønsker en høy hals, noe jeg er litt usikker på, eller bare en smal en. Og for det tredje kan jeg se om jeg har nok garn til å bruke den fine oransje som jeg kanskje har litt lite av. Særlig hvis jeg også ønsker at vrangborden skal bli litt høy.


Når jeg har lagt opp de 88 maskene kan jeg strekke åpingen litt og kutte garnet - det er ingen grunn til at jeg skal ha med hele nøstet videre. Men selve den rosa tråden lar jeg stå i fram til jeg skal strikke halsen til slutt. Jeg kommer tilbake til den delen om noen dager.



3 kommentarer:

  1. Takk for enkel og god instruksjon! Har aldri prøvd midlertidig opplegg før, men ser definitivt at det har sine fordeler for enkelte prosjekter!

    SvarSlett
  2. Så smart! :)
    Tusen takk for en god instruksjonsvideo :)
    Gleder meg til å se hva du gjør når du skal bruke den røde tråden :)

    Håper du får en koselig kveld :)

    SvarSlett
  3. Det var nytt for meg, jeg pleier å lage heklet oppleggskant. Kanskje jeg skal prøve denne neste gang.
    Synes du det er noen fordeler eller ulemper med de forskjellige oppleggsmetodene, eller handler det bare om vane?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...