10.11.14

Raglan hit og dit

På gruppa mi på facebook (med pinner, bli gjerne med hvis du er på fb) diskuterte vi raglansømmer. Ja, vi er litt nerdete. Jeg blei inspirert til å strikke opp noen prøvelapper på de forskjellige teknikkene, og jeg passa på å ta bilder og sammenligne for seinere referanse.

Først de raglansømmene som har 1 maske vrang i midten:


I mønsteret vi diskuterte sto det at de maskene som skulle strikkes sammen skulle peke mot midtmaska, som skulle være vrang. Det vil si SSK (som lener seg mot venstre), 1 vrangmaske og 2 masker sammen (som lener seg mot høyre).
Som syntes (bildet over) blir raglanen nesten usynlig, bortsett fra midtmaska - som kanskje er litt mer synlig her siden jeg har dampa prøvelappen. Jeg veit ikke med deg, men personlig blir jeg litt forstyrra av at det ene maskebeinet i begge fellingene liksom lener seg over det andre.


Sjøl ville jeg ikke valgt å følge mønsteret her, jeg ville ha strikka 2 masker sammen, 1 m vrang og SSK (bildet over). Da får raglanen en vertikal linje, den syntes der maskene er strikka sammen.

Her er et bilde som sammenligner de to teknikkene.

Raglansøm med 1 maske rett i midten:


Igjen en raglan der selve raglansømmen blir noe usynelig, bildet over. Igjen syntes det ene maskebeient i hver felling som en skrå strek som liksom lener seg over hele maska, i hvert fall på nærbilder som dette.


Igjen personlig, jeg ville valgt å strikke som over, der raglansømmen blir synlig og maskene er reinere. Denne fellinga syns jeg personlig er den peneste, og er den jeg henviser til i mine mønstre. Av og til velger jeg å ha to rettmasker mellom fellingene, men flere syns at da blir raglanen litt for bred. Det er en smaksak.

Og her er et bilde (over) som sammenligner de to teknikkene, med 1 rettmaske i mellom fellingene.

Her er alle prøvelappene sammen, bildet under. 


Jeg er enig i at dette blir et personlig valg, men det kan være greit å vite hvordan de forskjellige fellingsmetodene ser ut - før man begynner å felle til raglan.  

15 kommentarer:

  1. Jeg leste også diskusjonen på face book, og satt og funderte litt over forskjellen. Veldig greit å få en tydelig oversikt sånn som her! Så blir det lettere å ta bevisste valg alt ettersom hvilket uttrykk man ønsker :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant det er fint å kunne velge sjøl hva man syns er penest? Selv om mønsteret sier én ting er det jo ikke noe i veien for å velge noe annet.

      Slett
  2. Fin framstilling - men berre ang det kva teknikk ein skal velje: Vil ikkje mønsteret elles i jakka/genseren ha litt og seie? Eg meiner, er det eit spesiellt mønster akkurat der raglanfellinga er so vil det jo bli litt rotete med ei veldig tydeleg raglanfelling. Og omvendt, om det er einsfarga (eller stripete for den del) so kan det jo bli fitn med "litt liv" dvs ganske tydeleg raglan. Berre noko å ta med i tankeprosessen....

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, du har helt rett, den må velges utifra hva den skal brukes til. Mine mønstre faller kanskje bare i en kategori siden jeg foretrekker én, det hadde jeg ikke tenkt på.

      Slett
  3. Nyttig å bra innlegg!! Tror jeg må melde meg inn i FB gruppa. Bruker raglan ofte!! Anne Kari

    SvarSlett
  4. Nyttige illustrasjoner!
    -og noen ganger gjør man maks ut av raglanfellingene/økningene og legger ei flette mellom:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg og! I hvert fall hvis plagget er ensfarget!

      Slett
  5. Svar
    1. Mange fine varianter å finne på Pinterest. Jeg har oftest en flette eller blonde av noe slag mellom felling/øking.
      Og så strammer jeg opp ssk-ene med å ta den siste maska rett av, heller en som for å strikke den, da blir den strikket vridd og strammer opp venstrebeinet til den maska som synes.

      Slett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Så morsomt. Jeg er helt uenig med deg i hva som er finest. Jammen bra at man har så mange valg når man strikker selv, så kan alle få det de liker best :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha, ha, ikke sant? Det beste er jo egentlig å se forskjeller og ta valg basert på egen smak och tycke.

      Slett
  8. Dette var interessant og akkurat passeleg nerdete! Har ofte fundert på kva rekkjefylgje (SSK/2msm) som er best (finast), men aldri gjort ei så vitskapleg samanlikning. Artig!

    SvarSlett
  9. Anonym11.1.15

    Hei! Jeg er så glad hver gang jeg kom forbi bloggen din! Er akkurat like nerd, synes de tekniske spørsmål i strikkingen er dødsinterressante og leser gjerne hva du skriver. Jeg ble så revet med at jeg gikk rett til FB-gruppa "med pinner" og søkte medlemsskap! Håper jeg får følge med i interressante strikkediskusjoner der.... Iallefall, takk for all inspirasjon jeg har kunnet hente fra bloggen din ved flere tidligere besøk!

    SvarSlett
  10. Anonym27.5.17

    Jeg syns det er pent med en diskret raglanfelling, denne er superenkel, 2r sammen, 2r sammen:
    http://stellacharming.no/wp-content/uploads/2015/07/neptun_forfra_181.jpg

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...