3.11.14

Eureka!

For en evighet siden (4-5 år?) hadde jeg en diskusjon med verdens flinkeste svenske mannlige strikker, Ivar Asplund. Vi snakka strikkegeek, det vil si språket for oss veldig interessert i strikking; vi snakka latvisk flette.

Jeg hadde strikka denne votten og denne latviska fletta, de to fargene i sjøgrønt og hvitt som går som piler bortover helt nederst på mansjetten.

Mansjetten på votten Latvian Mittens #8
Hvorfor i all verden fikk jeg ikke de bumpene i midten som en latvisk flette skal ha (se bildet under)? Jeg spurte blant annet Ivar som var på latvisk flette-kjøret på den tiden, og vi fant aldri ut av det. Han hjalp meg til andre kilder og andre kilder kunne heller ikke si hva som hadde skjedd.

Og i all hemmelighet likte jeg faktisk min flette best - jeg skulle bare ønske jeg skjønte hva jeg hadde gjort.

I sammenheng med utgivelsen og promoteringa av boka Votter fra Eventyrskogen prøvde jeg meg på latvisk flette igjen, det er en stund siden. Ved siden av at det er en vakker detalje i vottene er fordelen helt opplagt, mansjetten ruller seg ikke opp enda det ikke er vrangbord.

Mansjetten på votten Blåbærskogen 
Og det er en enkel detalje når man først har lært den:
1. omg: *1 m rett i kontrastfarge 1, 1 m rett i kontrastfarge 2* ut omgangen
2. omg: Ha trådene foran arbeidet, og strikk *1 m vrang i kontrastfarge 1, 1 m vrang i kontrasfarge 2* ut omgangen, mens man passer på at man hele tiden snurrer trådene konsekvent én vei.
3. omg: Ha trådene foran arbeidet, og strikk *1 m vrang i kontrastfarge 1, 1 m vrang i kontrasfarge 2* ut omgangen, mens man passer på at man hele tiden snurrer trådene konsekvent motsatt vei av omg 2.

Men så begynte mine små grå og jobbe. Hva gjør egentlig den første omgangen? Hva er meninga med den? Jepp, du har kanskje gjetta det, det er den som skaper bumpene i midten.


Så da var det bare å lage en vott uten den første omgangen, og sånn blei det da. Jeg sier ikke at den ene metoden er bedre enn den andre, bare at det er morsomt å kunne velge sjøl hva man ønsker - når man veit hva man holder på med. 

21 kommentarer:

  1. Hei! Så artig at du fant ut av det! Så kan vi andre også få velge! Takk for fin forklaring! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  2. Ja deilig er latviska fletta. Tusen takk for Link. Jeg vil prøve endelig...
    fantastisk med hyggelig mønster og eventyrlige votter :-)
    Ha en riktig fin uke.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  3. Jeg syns også den 'flate' latviske fletta ble finest. ;)

    Kanskje jeg må lure inn litt latviske fletter i det jeg strikker fremover - det er jo skikkelig nydelig :)

    SvarSlett
  4. Da jeg sjekka latvisk flette på you tube nylig, tenkte jeg nettopp det; men jeg vil jo ikke ha den humpen i midten, hva skal jeg gjøre? Nå vet jeg det :) Takk!

    SvarSlett
  5. Nydelig vott! Æ kjøpte boka Latvian Mittens da æ besøkte Nordic Heritage Museum i Seattle for noen år sida. Dem hadde ei utstilling m mange forskjellige votta fra Latvia og det va så mye fint. Æ har bare strikka et par votta fra boka og æ har grubla på den fletta. Tusen takk for forståelig forklaring.

    SvarSlett
  6. Nei og nei, hva du har forska fram! Det skal jeg jammen prøve :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør det, bør vel få det bekrefta. Skjønner egentlig ikke at det skal ha noen betydning.

      Slett
  7. Båda är fina, tycker jag. Vad bra att kunna välja utifrån sammanhanget. Tack för det!

    SvarSlett
  8. Anonym3.11.14

    Since I don't speak Norwegian, I'm not certain whether you know that "Techknitter" has two recent blogs of the Latvian braid and fake Latvian braid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks, I thought maybe that's what I had discovered, but the fake latvian braid is actually a crochet method, not a knitted one. But thanks for chiming in.

      Slett
  9. God timing! Jeg strikka min første latviske flette i forgårs og likte heller ikke den bumpen helt. Kult!

    SvarSlett
  10. I all verden - er de SÅ enkelt???
    Det rare er at alle latviske flettene jeg har vært borti er det bump i midten. Og alle strikkere jeg har snakket med lurer på hvordan i all verden de skal bli kvitt den bumpen. Og så er forklaringen SÅ enkel. Du er antakelig et geni!

    SvarSlett
  11. Lurt! Jeg synes latvisk flette ser klumpete og lite fristende ut (selv om jeg aldri har lagt merke til bumpen - måtte zoome inn på noen bilder nå). Ja til flat flette!

    SvarSlett
  12. Nu har jag stickat och stickat. Om jag inte stickar varv 1 blir det ändå två varv med aviga maskor och då blir det "bumper". Om jag hoppar över varv 2 och stickar varv 1 med färgbyte på rätsidan och sen varv 3 blir det en plattare fläta.

    SvarSlett
    Svar
    1. Besynderlig! Det siste bildet i denne posten er strikket uten første omg og du ser den er også uten "bumper". Men jeg skal prøve din måte også - det er så artig å prøve nye teknikker :D
      Kan det ha noe med strikkefasthet å gjøre, tror du?

      Slett
    2. Anonym7.11.14

      Jag har inte provat, men även rent teoretiskt bör EvaL8 ha rätt, för "bumperna" är rimligen de aviga maskbågarna. Jag är inte helt säker, men jag tycker om man stirrar riktigt nära på dina bilder så finns bumperna visst, men de är allihopa i den mörka kontrastfärgen och syns därmed mindre. Kan det vara så?
      /Elisabeth

      Slett
    3. Det er det jeg også har kommet frem til. Siden det ikke er noen omgang med lyse og mørke masker i omgangen under, er det bare mørke masker som danner "bumper". Jeg har heller ikke prøvd selv, så kan ikke være sikker, men det ser slik ut for meg på bildene - og det er jo logisk om det er sånn.

      Slett
  13. Kanske kan se olika ut beroende på vilket garn man använder.

    SvarSlett
  14. For det fyrste synest eg det var fantastisk artig og tøft at det var så ENKELT å lage noko som ser så fint ut, og så annleis enn resten av strikkinga. Eit vakkert blikkfang på strikkeplagget - trur eg hugsar å ha sett Merete med monstera lage dette på ei jakke/genser ei gong, som del av det rundfelte bærestykket? Flott iallefall!

    Men no, hehe, etter å ha lese alle kommentarane, synest eg det er sååå morosamt med ein skikkeleg geek'e-diskusjon kring teknikken, og eg vert veldig inspirert til å prøve på den og den måten. Synest også at den "flate" fletta var finast!

    SvarSlett
  15. No har eg altså strikka latviske fletter i hytt og pine siste veka, og eg greier ikkje å kome fram til same konklusjon som deg! Den fyrste omg spelar inga rolle med mindre ein har nye fargar og skal unngå dei "blanda" vrangmaskene som oppstår når ein har ein annan farge i omg før. Så lenge ein lagar fletta ved å strikke vrangmasker, VIL dei små humpane vere til stades i midten. Kor synlege dei vert, er etter mi erfaring avhengig av kor stramt du strikkar, og sjølvsagt garnkvalitet (stramt eller laust) og fargar (meir synleg om det er kontrastfargar i fletta). Eg synest altså det er viktig å strikke stramt, då vert humpen lite synleg. Hadde vore interessant å høyre kva du synest, om du står ved konklusjonen din frå blogginnlegget! :-)

    SvarSlett
  16. Jeg strikket ei latvisk flette på en (egenkomponert) kjole til dattera mi, og da oppdaget jeg det samme som deg - men ikke før nesten hele fletta var ferdig med den vanlige måten. Men jeg mener at det ikke er rad 1 som må hoppes over, men derimot å strikke rett heller enn vrangt på rad to. Og evt på rad 3 også (som var den endringen jeg ville hatt, bare gadd ikke å rekke opp). Synd jeg ikke noterte ned det jeg tenkte...

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...