4.6.14

Hva er det med disse svenskene?!

Jeg har spurt om dette før, hva i all verden er det som driver den svenske folkesjela? Jeg tror ikke jeg fikk svar da heller. OK, de er litt firkanta i huet (i motsetning til oss norske som vingler hit og dit og ombestemmer oss i hyrten og styrten når vi oppdager at det ikke var en så god idé likevel. Det skal de ha, det gjør de ikke, disse svenskene).

Men samtidig så er de så flinke, så kreative.


I går snakka jeg om verdens (presumptivt) korteste strikkemønster. I dag snakker jeg om knappakakene. Egentlig fra samme blogg, da. En blogg med røtter i Värmland, Husmorsskolan.
I helgen var det noe som het Garnfesten, i hele Sverige. Det er alle de små garnbutikkene som går sammen og har aktiviteter og felles informasjon rundt omkring. I Arvika inviterte Maja til fest med blant annet disse knappekakene. Gå inn og se på alle bildene - de er bare supersøte!

Oppskriften på deigen har de henta herfra (inneholder peanøtter) og så forteller de i blogginnlegget hvordan forme dem. Da jeg prøvelagde dem (jeg skal snart ha party her hjemme og da er det alltid greit å ha prøvd oppskriftene første) oppdaga jeg at det er helt essesielt at det brukes så mye hvetemel som det står i oppskriften, ellers blir de veldig feite og klissete. Jeg tror egentlig også at deigen kunne hatt godt av å stå 1 times tid før de ble stekt? Jeg er ikke sikker.
Og så oppdaga jeg at for at de skal bli fine knappefasonger er det viktig at ballene er mindre enn jeg trodde de skulle være. Mer som en klinkekule enn en golfball for å si det sånn. Jeg brukte lokket på en japansk eddik for å lage det senkede området, og spisepinner (skjønner dere hva vi spiser mye av her hjemme…?) for hullene.

I dag skal jeg prøve deigen på nytt, men med kokosmel i stedet for hvetemel.

Men dere, nå som det er så mange svensker her i Norge, kan vi få en garnfest her også? 

9 kommentarer:

  1. Sett deigen i kjøleskapet en halvtimes tid før du former kjeksene, da blir det lettere! Lykke til!

    SvarSlett
  2. Garnfest holder de også her i Danmark - kun i Århus da men så er det garbstafett med spesialtibud, klippekort og sene åpningstider.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mhm, hva er fordelen med å bo i verdens rikeste land når alle andre har garnfest og ikke vi ;)

      Slett
  3. Ann, vad glad jag blir för att du bakade "mina" knappkakor! Känner mig väldigt hedrad när jag läser ditt omdöme om oss svenskar:) Jag som alltid sneglar lite avundsjukt på den levande stickkultur ni har i Norge;) Men gräset är väl alltid grönare på andra sidan, som det heter... Du är varmt välkommen nästa gång vi ställer till med Garnfest i Arvika! Det är ju inte långt från norska gränsen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig sant! Har dere ikke i august også?

      Slett
    2. Vi får se när det blir garnfest nästa gång, inget planerat i augusti än... Men förmodligen blir det någon gång under hösten!

      Tack Ann, för en fin blogg och intressant som jag numer följer:)

      Slett
    3. Fin och intressant, ska det förstås stå!

      Slett
  4. Å - tenkt om vi hadde fått til en landsdekkende GARNFESTIVALher i landet!!
    Det hadde vært noe det!
    Ønsker deg ei flott pinshelg.

    Hilsen Ann Elisabeth :)

    SvarSlett
  5. Super - jeg har skrippe opp resepten. Mhhh det blir lekker :-)
    Tusen takk.
    Ha fin pinse fortsatt. Hilsen fra Viola.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...