30.4.14

Koftefeber

Du trenger ikke å være Harry Hole for å oppdage at det går en koftevind over landet for tida. Jeg veit ikke hvem som starta den (jeg veit ikke hvem som avslutta den heller, vi har jo gått i kofter fra lenge før jeg blei født), men hvis jeg blir presset vil jeg trekke fram Annemor Sundbø og Livs Lyst med sin geniale Den Store Koftejakten. Og kanskje Unn Søiland Dale, som har designa så mye mer enn Marius-genseren. Og kanskje til og med Tove Fevang med sine bøker om klassisk barnestrikk? Og så vil jeg trekke fram den store koftegruppa på facebook, med 10 000 medlemmer.

Nordkappkofta av Unn S Dale, bildet er
tillatt lånt av NorwayKate
På Ravelry er det ikke så mange kofter ennå, da, men noen få. Og det er ikke til å komme utenom, jeg er også blitt påvirket. Det er kanskje ikke så pussig med så mange flotte strikka kofter som felles av for tiden.

For egen del tror jeg det begynte med et spørsmål fra en strikkende venninne, Movale.
 
Et bilde av en yndligsgenser i riktig fasong er et
veldig godt utgangspunkt for et mønster.
Hun har en kofte som hun har arvet, og som er altfor stor. Både til henne og til de fleste andre mennesker. Fordi koftene var store før. De var ytterplagg, de var i stedet for jakker. Så de var slitesterke og de var strikka i relativt tykk, tung ull.

Helt siden jeg begynte å lage strikkemodeller har jeg vært opptatt av figurforming, og etter hvert har jeg også skjønt at jeg er veldig glad i tynn ull - som blir til plagg som kan brukes som mellomlag. Så da Movale spurte om ikke jeg ville lage en jakke til henne med vossakoftemønster var garnkvalitet (Wollmeise "Pure") og fasong (feminin) det som var raskest avgjort.

Prøvelapp i Sknny Bugga!
Vi starta i oktober i fjor og nå ser det ut til å nærme seg et mønster. Det har vært endel andre beslutninger underveis, og ikke minst tar det tid å strikke en kofte med strikkefasthet 30 masker = 10 cm!

Det fins flere utgaver av Vossakofta, blant annet en med 2 forskjellige ruter og en med 4.

Feminin kofte med vossakofte-mønster
Vi har gått for den med 4, og som syntes, den får en vakker, kvinnelig fasong. Vi bestemte også veldig tidlig at det ikke skulle være typiske kofteermer (med sømmen nede på overarmen), men isydde med "ermekupler" - det også bidrar til et mer feminint, skreddersydd uttrykk.
Alle delene skal kunne strikkes rundt for så å klippes opp - dette blir ikke en jakke for nybegynnere. Jeg tror faktisk det er lettere for en nybegynner å strikke mønsterstrikk fram og tilbake enn å våge å klippe i strikk.

Jeg jobber med at mønsteret skal komme i 3 størrelser. Og kodeordet her er jobber. Velkommen tilbake.

29 kommentarer:

  1. Denne gleder jeg meg til å se! Prøvelappen var i alle fall veldig fin :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også gleder meg! Jakka er i klassisk rød og svart.

      Slett
  2. Så spennande! Du er flink med design, og eg har planar om å strikka hverdagsjakken. Den er så enkel og fin. Eg har strikka 3 kofter etter gamle mønstre, men har brukt tynn alpakka garn. Dei blei lette og varme og gode. Legger link til bloggen min om du er interressert.
    http://wenjod.blogspot.no/2014/01/meldal-kofte.html
    http://wenjod.blogspot.no/2014/02/jrkofte.html
    http://wenjod.blogspot.no/2014/04/skaugum-kofte.html

    SvarSlett
  3. Wow - for en jobb! Du fortjener både kaffe og kake og nogo attåt! Men er det virkelig noen som er så redd for å klippe at de heller strikker fram og tilbake?? I så fall er det jo et enormt behov for klippekursene dine :-)

    SvarSlett
  4. Så utrolig gøy at det kommer kofter som passer kvinner!!!!!! Det har vært mangelvare fra strikkingen begynte i Norge og til nå. Men rødt og svart? Hm.... Ok, men nok om det. He he. Tenker også som Tori - virkelig noen som strikker frem og tilbake for å unngå klipping????? Som nybegynner lærte jeg å klippe med en gang - kanskje derfor jeg ikke ser det for meg. Klipp klipp klipp - herlig!!!! Vel, gleder meg til nytt design fra din hånd. Venter og venter og venter på lokal husflid for å få garn til min første sinnasau :-)

    SvarSlett
  5. Og for oss med guttefasong, er det bare å strikke rett opp ;)
    Ser ut til å bli en nydelig kofte! Bra dere gikk for alle fire rutene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan tildels være enig med deg, guttefasonger trenger ikke så mye figurforming. Men litt skal dere ha også ;)

      Slett
  6. Ser flott ut! Jeg også vil heller klippe enn strikke mønster frem og tilbake, selv om jeg ennå ikke har kommet så langt. Jeg vil også heller (lære å) sy i ermer enn å strikke dem på, der er jeg kanskje litt mot strømmen. Så jeg ser frem til denne!

    Holder du klippekurs regelmessig - eller var strikketreffet et spesialtilfelle?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei da, jeg holder stadig vekk kurs, jeg. Når jeg blir spurt :)
      Jeg skal holde to i Sverige til høsten og to i Stavanger i november.

      Slett
  7. Jag ser fram emot din Vossakofta, den är fantastiskt fin!
    Minns att jag klippte norsktröjor på 90-talet utan problem, det var ingen som sagt till mig att det var svårt, så jag bara följde beskrivningen, sydde på symaskin och klippte, det gick hur bra som helst :-) Mönsterstickning fram och tillbaka däremot... usch.

    SvarSlett
    Svar
    1. He, det ser ut som de som har svart her mener det samme som deg, ja :)

      Slett
  8. Ser spännande ut. Håller med de föregående – mycket hellre klippa än sticka avigt.
    Funderar över ordet 'kofte'. Betyder det samma som svenskans 'kofta', det vill säga samma sak som engelska cardigan? Vad är skillnad mellan kofta och genser?
    Sök på kofta på Ravelry. Det blir många träffar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg så at Wikipedia skrev skrev at på svensk betyr kofte strikkejakke.
      Kofte er for meg bare en jakke som er strikka etter tradisjonelt mønster. Sinnasaujakka mi er derfor ikke en kofte, men en jakke. Mener jeg da.

      Slett
  9. Dette blir utrolig spennende! Figurformet Vossekofte, eller jakke blir vel et riktigere ord når den er tynn og ettersittende?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke sikker på hvor grensa går, jeg? I Holtes Kofteboka som kom ut i fjor eller forfjor er det jo bare tettsittende, feminine jakker.

      Slett
  10. Åh, herlighet for en jobb! Men det virker veldig spennende! :)

    SvarSlett
  11. Spennende, men du og du for en jobb du ha kastet deg inn i. Gleder meg.

    SvarSlett
  12. Anonym1.5.14

    Dette er veldig spennende;) men når det gjelder ermetopper/kupler er frem og tilbakestrikk noe herk. Derimot kan man strikke armene som normalt opp til man begynner felling under armen, sette begge armene inn på en pinne, ha klippemasker mellom og strikke begge ermetoppene/kuplene rundt og klippe dem opp etterpå. Jeg syns også at slike "skreddersydde" isatte armer er det fineste

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er noe av det smarteste jeg har hørt, det tar jeg med meg videre.

      Slett
    2. Anonym1.5.14

      Ja, enig i at det er smart, er av den typen man tenker: hvorfor har jeg ikke tenkt på det? Det er altså ikke min ide, jeg fant den på en nettside fra statene. Jeg syns de ofte har en mer åpen tilnærming til strikking, så mye å lære derfra.

      Slett
  13. Dette ser utroligspennende ut :D Jeg gleder meg til å se den ferdig.
    Jeg strikker faktisk litt oppe ved skuldrene på min DalaSelbu-kofte frem og tilbake men da er det bare en rad lus på hver fjerde omg, da kan man tåle det ;) Dessuten strikker jeg omg med mønster på vrangsiden i to omganger (løfter de som ikke skal strikkes i gjeldende farge) så da går det noenlunde greit…så gøy forresten at du holder klippekurs. Det er det nok mange som trenger for å tørre å komme igang. Får jeg lov å spørre hvilket program du bruker når du lager diagram?
    //Wenche

    SvarSlett
    Svar
    1. Men du er jo en racer på mønsterstrikk også da, Wenche.

      Tidligere brukte jeg KnitVizuliser, og holdt på å bli gæren over 1) å ha brukt 1100 kr på det, og 2) og få så lite igjen.
      I fjor blei jeg anbefalt Sticth Mastery fordi det var en som fanga opp hvor utrolig frustrert jeg var, og den kosta vel bare 500 kr, tror jeg? Og hvis diagrammene ikke blir for store så er den helt super, anbefales på det varmeste. Også fordi hun som har utvikla den daglig fortsetter å utvikle den og svarer på alle spørsmål via gruppa si på Ravelry. Hun kommer med en ny versjon nå.

      Men den har én viktig begrensning og det er at programmet jobber uhorvelig tregt med en gang diagrammet får litt størrelse. Og jeg snakker ikke litt tregt eller at jeg har gammel maskin med dårlig internminne - jeg sitter og venter på at neste rad i diagrammet skal vise seg. Skjønner du?
      Så for større diagram, som dette, har jeg gått tilbake til Excel. Excel er supert, men deres måte å speile diagram på er veldig vanskelig så jeg har funnet ut at jeg må kopiere kolonne for kolonne, og det blir pirkearbeide, men det fungerer i hvert all. Hvis du søker på speile og excel vil du også se at Tori har skrevet en bloggpost om det.
      Så det var det lange svaret :) Og jeg fikk skrevet av meg litt frustrasjon over at det skal være så vanskelig å få i pose og sekk ;)

      Slett
    2. Takk for et lang og godt svar. Jeg prøvde å svare i går men vi er på hytta og plutselig hang nettverket seg og jeg var så trøtt … så det ble glemt for en stund ;)
      Jeg har lastet ned en demoversjon av Stitch Mastery for å ta en titt på det. Ville du anbefalt programmet?

      Slett
  14. Så spennende! Etter å ha sett den fine prøvelappen, gleder jeg meg på resten :)

    SvarSlett
  15. Dette blir spennende! Gleder meg til resultatet! :)

    SvarSlett
  16. Å, fy søren! Dette kommer til å bli gørrlekkert! Jeg tror jeg blir nødt til å grave dypt i pungen og kjøpe meg noe skinny bugga, det er så innmari fint med den variasjonen i ''bunnfarge'' med lysere kontrastfarge slik du har på prøvelappen der, og jeg minnes - i et rødt/hvitt sjal også?

    SvarSlett
  17. Denne trur eg kjem til å bli skitfin. Gler meg til å sjå det ferdige resultatet! Er imponert over alt arbeidet du legg ned i dette prosjektet!

    SvarSlett
  18. For et spennende prosjekt! Er imponert over jobben som blir lagt ned i denne koftemekkingsprosessen! Jeg ble ekstra gira over fargene i prøvelappen. Bombe det da... ;)

    SvarSlett
  19. Anonym17.2.15

    Får vi se resultatet snart? Det hadde vært så gøy! Nydelig farge og fasong.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...