17.6.13

Del 7: Jentekjole

Plankekjøring, det er to ermer igjen.

Plukk opp de 48 maskene som er satt av på en tråd - eller enda bedre, hvis maskene henger på en løs kabel setter du bare på pinnene og strikker løkkestrikk (Magic Loop) videre.
Plukk opp de 5 maskene som blei lagt opp for bolen og plukk opp 1 eller 2 m på hver side så du slipper å sy hull etterpå (i praksis blir det alltid hull likevel så regn med å gå over med nål og tråd etterpå).


Nå er det 55 eller 57 m på pinnen. Marker midterste maske, det er rundt denne maska det skal felles nedover.
Strikk et par cm glattstrikk, strikk til 3 m før maskemarkøren, strikk to sammen, strikk 1 m, strikk 2 sammen. Fortsett å felle jevnt nedover til ermet er 25 cm.

Diagrammet for ermene går opp i 6 m, så fell jevnt nedover som beskrevet til 41 masker. På siste fellinga før mønsterstrikken feller du 1 m. Regnestykket er altså: Du skal felle 15 (17) masker, delt på 2 m per omgang blir det 7 eller 8 ganger pluss 1. Fordel dette over 25 cm der første fellinga er etter 2 cm, blir det at du skal felle ca hver 3. cm nedover.

Strikk ermedekoren.

Klikk på bildet for større versjon
Strikk videre i hovedfargen til lengden på ermet er 30 cm eller så lang du ønsker. Strikk 1 omg vrang i hovedfargen, bytt til kontrastfarge 3, strikk 4 omg og fell passelig løst. Sy inn kanten ved den omgangen du strikka vrangt.

Ønsker du å være litt kreativ kan du jo snu ermedekoren den andre veien på det andre ermet :)

Jeg blei spurt for en tid siden hva jeg gjorde med alt strikketøyet når ermen(e) strikkes, det blir jo så mye stoff å flytte på. For egen del har jeg to metoder, men det fins sikkert flere. Ofte bylter jeg bole og evn andre erme; bylte som i å vrenge det. Ofte trenger man den andre ermen til å sammenligne fellinger så det er ofte ikke praktisk. Men uansett flytter jeg aldri rundt på arbeidet. Jeg lar det ligge i fanget (eller ofte bordet faktisk) og så snurrer jeg ermet rundt noen ganger - så det blir en stund til neste gang det må snurres.

Siste delen er å plukke opp langs halskanten. 

1 kommentar:

  1. Veldig, veldig fin kjole. Nå har du inspirert meg igjen! Kanskje det blir kjole av Pure Wool garnet jeg har kjøpt fra Pickles :)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...